صادرات

گزارشی از میزان واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در 7ماهه سال 98 و 99 منتشر شد که بر اساس آن شاهد رشد منفی برای صادرات تمامی محصولات فولادی کشور و همچنین جهش وارداتی برای بسیاری از محصولات هستیم.

به گزارش ایراسین، بر اساس جدول آماری ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با نگاهی بر میزان واردات و صادرات محصولات فولادی و فولاد میانی در کشور طی مدت 7 ماهه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌بینیم که متاسفانه در حوزه صادرات تمامی محصولات رشد منفی داشته اند و در بخش واردات نیز شاهد رشد برخی محصولات همچون ورق گرم با درصد قابل توجه 281 درصدی بوده ایم.

در ادامه این گزارش، ایراسین به شرح کاملی از میزان صادرات و واردات محصولات فولادی و فولاد میانی پرداخته که می خوانید:

مقاطع طویل فولادی

میزان واردات تیرآهن در 7ماهه نخست امسال برابر 7هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدون تغییر بوده است. اما در بخش صادرات این محصول می بینیم که در 7ماهه نخست 99 میزان صادرات 95هزارتن بوده که درمقایسه با مدت مشابه با رشد منفی 10درصدی همراه شده است.

محصول بعدی میلگرد است که میزان واردات آن در 7 ماهه اول امسال برابر با 15هزارتن بوده و واردات این محصول به نسبت مدت مشابه سال قبل کمتر بوده و 35درصد کاهش یافته است؛ اما در بخش صادرات می بینیم با رشد منفی 40درصدی نسبت به مدت مشابه سال 98 همراه شده و صادرات میلگرد طی مدت 7ماهه اول 99 برابر با 834هزارتن بوده است.

نبشی، ناودانی و سایر مقاطع نیز در مدت یادشده امسال، رقم واردات آنها برابر با 24هزارتن بوده و در این بخش نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 23درصدی داشته است. در حوزه صادرات اما روند به گونه ای دیگر بوده است چراکه می بینیم در 7ماهه اول 99 میزان صادرات صورت گرفته از این محصولات 104هزارتن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد منفی 19درصدی همراه شده است.

در مجموع می‌توان گفت کل مقاطع طویل فولادی در 7ماهه 99 به میزان 24 هزارتن وارد شده و صادرات آن نیز 1میلیون و 33هزارتن بوده است. همچنین در واردات رشد منفی 23 درصدی و در صادرات نیز رشد منفی 37درصدی داشته است. لازم به یادآوری است ایران در زمینه تولید مقاطع طویل فولادی از ظرفیت مناسبی برخوردار بوده و توانایی لازم را برای تامین بازار داخلی داشته و در صورتی که امکان صادرات برای این محصولات فراهم شود و قوانین جدید کمتر دست و پا صادرات شوند به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

مقاطع تخت فولادی

در خصوص واردات محصولات تخت فولادی میتوان به 3 محصول مهم یعنی ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش‌دار اشاره کرد. ورق گرم به عنوان یکی از محصولات مهم صنایع فولادی است که می بینیم طی 7ماهه نخست امسال میزان واردات این محصول برابر با 179هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه شاهد رشد چشمگیر وارداتی این محصول به میزان 281درصد بوده ایم؛ اما در حوزه صادرات می بینیم که طی مدت یادشده در سال 99 میزان صادرات 235هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که صادرات ورق گرم 295هزارتن بوده با رشد منفی 20درصدی همراه شده است.

ورق سرد نیز به عنوان یکی دیگر از مقاطغ تخت فولادی است؛ این محصول نیز مانند ورق گرم با رشد واردات به میزان 48درصد در مدت 7ماهه نخست امسال همراه شده و در حوزه صادرات نیز با کاهش 71درصدی تنها 25هزارتن ورق سرد در هفت ماهه اول 99 صادرات داشته ایم.

در واقع افزایش واردات و در مقابل کاهش صادرات برای هر دو محصول ورق گرم و سرد رخ داده و برای ورق پوشش دار نیز شرایط بهتر از این دو محصول نبوده است. چراکه طی مدت 7ماهه اول امسال با افزایش واردات به مقدار 2درصد و کاهش صادرات به میزان 54درصد همراه گشته است. در مجموع مقاطع تخت فولادی با رشد 67درصدی واردات و رشد منفی 37درصدی صادرات، 7ماهه اول امسال را به پایان رسانده اند.

در مجموع نیز می‌توان گفت کل محصولات فولادی طی 7ماهه اول 99 با رشد 50درصدی واردات و رشد منفی 37درصدی مواجه گشته اند.

فولاد میانی

بیلت و بلوم و اسلب به عنوان فولاد میانی شناخته می شوند. بیلت و بلوم در مدت 7ماهه اول امسال با رشد وارداتی 50درصدی و رشد منفی 6درصدی در بخش صادرات همراه شده اند. لازم به ذکر است که میزان صادرات این دو محصول در مدت 7ماهه اول امسال برابر با 2میلیون و 451هزارتن بوده و در مدت مشابه سال قبل این عدد 2601تن ثبت شده است.

اما درخصوص اسلب شرایط تا حدودی متفاوت است. چراکه بر اساس آمار میزان واردات آن در 7ماهه اول امسال 50درصد کاهش داشته و در بخش صادرات نیز رشد منفی 39درصدی داشته است.

در مجموع محصولات فولاد میانی با رشد منفی 16درصدی صادرات مواجه شده اما در واردات تغییری حاصل نشده است.

آهن اسفنجی نیز به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای صنایع فولادی به شمار می آید که بر اساس اطلاعات موجود وارداتی در 7ماهه اول امسال و سال گذشته نداشته و در بخش صادرات نیز با رشد منفی 72درصدی مواجه شده است.

سخن آخر...

رشد منفی در بخش صادرات محصولات فولادی، در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش یافته و کشور نیازمند افزایش درآمدهای ارزی است، جلوگیری از صادرات محصولات فولادی به ضرر صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به بالا بودن میزان تولید محصولات فولادی در کشور نسبت به میزان مصرف؛ ادامه این روند و جلوگیری از صادرات سبب خواهد شد تا تولید برای فعالان این عرصه از صرفه اقتصادی دور کرده و منجر به ضرردهی آنها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =