شاهین چراغی

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس: اگر سهام فولاد مبارکه را در سال گذشته بررسی کنید می بینید قیمت هر سهم بین 380 تا 400 تومان بوده و همین امروز قیمت هر سهم حدود 1200 تومان است یعنی ارزش سهام تقریبا سه برابر شده است. البته درست است که به سقف قیمت دو هزارتومان هم رسید ولی وقتی با نگاه بلند مدت در بورس سرمایه گذاری کنید مطمئن باشید موفق خواهید بود.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد خرید و فروش احساسی در بورس و سود کل شرکت های بورسی در 6 ماهه امسال گفت: تحریم ها علیرغم تمام فشاری که به ایران وارد کرد باعث شد ظرفیت های داخلی کشور فعال شود، لذا به عنوان مثال اگر شما نرخ فروش محصولات مبارکه را مثلاً درزمینه ورق یا اسلب نسبت به سال گذشته مقایسه کنید می بینید چیزی حدود 100 درصد افزایش داشته است. البته مردم صورت های مالی اساسی شرکت ها را بررسی نمی کنند چون عمدتا آشنایی کاملی با بورس ندارند، لذا خیلی احساسی خرید و فروش می کنند یا اگر شما دقت کنید کل سود شرکت‌های بورسی در شش ماهه امسال 156 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 120 درصد افزایش داشته است و جالب اینجاست که در سه ماهه دوم امسال سود 188 درصد بوده است و در ادامه سال شرکت ها در سودسازی رکورد می زنند، لذا حرف ما این است که در بورس با تحلیل تصمیم بگیرید.

عضو شورای عالی بورس در ادامه به سرمایه گذاری در شرکتی مثل فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: چون مدتی است اعلام سود و زیان (EPS)شرکت ها قطع شده است مردم نمی دانند که با مثلا سرمایه گذاری کردن در فولاد مبارکه چه میزان سود به آنها می رسد و آنها در چه شرکت پر پتانسیلی سرمایه گذاری می کنند. من از بعضی از اظهارات افراد که حتی دکترای اقتصاد دارند و تحلیلی در مورد صنعت فولاد یا صنایع کشور ندارند تعجب می کنم، آنها با میزان سود این صنایع آشنا نیستند و تحلیل های درستی ندارند، سود فولاد مبارکه یک سود واقعی است و واقعا اتفاق می افتد.

چراغی با اشاره به اینکه بورس یک بازار سرمایه گذاری بلند مدت است گفت: شاید یکی از اشکالاتی که در بورس ایجاد شد بحث عرضه اولیه سهام ها یا IPO بود و یک مرتبه 5 میلیون سهام دار برای خرید چند سهم وارد بورس شدند! این افراد عموماً شناختی نسبت به بازار سرمایه نداشتند و فکر می کردند هر سهمی بخرند خوب است. البته خیلی از کارشناسان در این زمینه هشدار دادند. حتی خود من در تلویزیون بارها تاکید کردم برای ورود به بورس پس اندازتان را بیاورید و مثلا نروید خانه و ماشینتان را بفروشید و آن را در بورس سرمایه گذاری کنید. البته انسان یک خاصیتی دارد که همیشه دوست دارد سود بیشتری کسب کند و نمی خواهد ارزش سرمایه خود را از دست رفته ببند به همین جهت نمی شود مردم را به تنهایی در این قضیه مقصر بدانیم. به هرحال شاید یکی از چیزهایی که ریزش بورس به تک تک ماها یاد داد این بود که حتما با تحلیل یک سهامی را بخریم.

چراغی در خاتمه مثالی در مورد تحلیل سهام فولاد مبارکه از سال گذشته تا امروز زد و افزود: شما اگر سهام فولاد مبارکه را در سال گذشته بررسی کنید می بینید قیمت هر سهم بین 380 تا 400 تومان بوده و همین امروز قیمت هر سهم حدود 1200 تومان است یعنی ارزش سهام تقریبا سه برابر شده است. البته درست است که به سقف قیمت دو هزارتومان هم رسید، ولی وقتی با نگاه بلند مدت در بورس سرمایه گذاری کنید مطمئن باشید موفق خواهید بود. به هیچ وجه نباید در بورس کوتاه مدت سرمایه گذاری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =