بهمن آرمان

بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران گفت: اغراض بسیار زیادی در مورد ایرادهای زیست محیطی مسئله انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی وجود دارد به طوری که ما شاهد بودیم که هنوز چند ساعت از بهره برداری از فاز نخست انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نگذشته بود که شبکه های معاند ماهواره ای فارسی زبان دست به تبلغات سوء علیه ایران زدند، در حالی که فراموش می کنند در عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس آب شیرین کن های زیادی دارند و این جریان ها نسبت به خشک شدن رودخانه ها یا آلوده شدن رودخانه کارون بی تفاوت هستند.

بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در رابطه با ایرادهای زیست محیطی پیرامون پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: اغراض بسیار زیادی در مورد ایرادهای زیست محیطی مسئله انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی وجود دارد به طوری که ما شاهد بودیم که هنوز چند ساعت از بهره برداری از فاز نخست انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نگذشته بود که شبکه های معاند ماهواره ای فارسی زبان دست به تبلغات سوء علیه ایران زدند. در حالی که فراموش می کنند در عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس آب شیرین کن های زیادی دارند و این کشورها شدیداً به وابسته به آن هستند. بنابراین این مسئله هایی که عنوان می شود بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای جلوگیری از هرکار سازنده است که در کشور صورت می گیرد؛ یعنی همین جریان ها نسبت به خشک شدن رودخانه ها یا آلوده شدن رودخانه کارون بی تفاوت هستند در صورتی که فقط از شهر اهواز 9 متر مکعب بر ثانیه فاضلاب وارد کارون می شود و بوی تعفن آن بسیار شدید است و این شبکه ها هیچگونه صحبتی راجع به آن نمی کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه به راهکارهای علمی برای شوری کمتر خلیج فارس پرداخت و افزود: از نقطه نظر علمی راهکاری برای شوری کمتر خلیج فارس وجود دارد و کارشناسان ذی ربط پیشنهاد می کنند که کشورهای حوزه خلیج فارس به جای اینکه پساب آب شیرین کن ها را به خلیج فارس بریزند و موجب شوری بیشتر آن شوند؛ این پساب ها را در دریاچه های مصنوعی خشک کنند و نمک آن را همانطور که در هندوستان اتفاق می افتد در بازارهای جهانی بفروشند. ضمن اینکه ما در بندر امام نمک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی خودمان را از طریق خشک کردن آب دریا در حوزچه هایی با بزرگی بسیار زیاد تامین می کنیم و آنجا هم این نمک حاصل از دریا کاربرد فراوانی دارد.

آرمان به سهم پایین ایران در استفاده از آب های خلیج فارس برای شیرین کردن آب پرداخت و گفت: سهم کشور ما کمتر از 1 درصد از آب شیرین کن های جهان است و این سهم برای شیرین کردن آب در خلیج فارس بسیار کم است و شوری خلیج فارس بیشتر به علت ورود پساب واحدهای آب شیرین کنی است که در کشورهای حوزه خلیج فارس اجرا شده است، ولی در رابطه به دریای عمان که به اقیانوس وصل است طبیعتا این محدودیت وجود ندارد و طبعات زیست محیطی هم ندارد. ضمن اینکه نمک بدست آمده، که نمک دریا است خیلی هم مورد استفاده است و می تواند با قیمت خیلی خوبی صادر شود یا مورد استفاده کارخانه پتروشیمی قرار بگیرد.

آرمان در خاتمه به طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و خراسان رضوی پرداخت و گفت: از آنجا که معادن سنگ آهن عمده ما در منطقه سنگان قرار دارند و برای تولید کنسانتره سنگ آهن آب مورد نیاز است؛ در حال حاضر یک طرحی برای انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بعد هم به خراسان رضوی در دست مطالعه است که اضافه شدن این پروژه هم می تواند مشکلات ما را در این استان ها برطرف کند.

شایان ذکر است پروژه انتقال آب از دریای عمان از سال ۹۷ برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز شد و مقدمات کار در حال فراهم شده است و امسال هم مصوبه پدافند غیرعامل، مصوبه تخصیص آب از دریای عمان و مصوبه زیست محیطی این پروژه کسب شده و پیش بینی می شود در ماه‌های آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شود. مزیت این پروژه حضور بخش خصوصی در این طرح است و پیمانکار اصلی طرح انتقال آب از دریای عمان بخش خصوصی و قرارگاه خاتم است. فاز نخست این پروژه از منطقه مکران و سیستان و بلوچستان، فاز دوم خراسان جنوبی و فاز سوم خراسان رضوی است که طبق برنامه تا سال ۱۴۰۵ باید آبرسانی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =