پازوکی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر یک رئیس جمهور پوپولیسم در انتخابات بعدی ایران رای بیاورد من خیلی نگران آینده کشور و اقتصاد آن خواهم بود. به نظر من ما نیاز به تعقل، تفکر و دوری از شعارهای پوپولیستی داریم و حرف من این است که باید رئیس جمهور آینده ایران یک تیم منطقی برای پیاده سازی نظام حکمرانی خوب داشته باشد.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به تحلیل وضعیت اقتصادی کشور و رابطه آن با انتخابات ریاست جمهوری 1400 پرداخت و افزود: من فکر می کنم سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد، نه اقتصاد در خدمت سیاست و بر همین اساس اقتصاد ایران به نظام حکمرانی بخردانه و عقلایی نیاز دارد و اگر رئیس جمهور بعدی ایران یک چهره پوپولیستی باشد داستان احمدی نژاد تکرار خواهد شد. مضافاً بر اینکه امروز ظرفیت صادرات نفتی دوران احمدی نژاد را نداریم و من به شدت مخالف این هستم که یک چهره پوپولیسم انتخاب شود و اعتقاد دارم باید کاری کنیم که مردم ایران به برنامه رای بدهند، به رئیس جمهوری رای دهند که برنامه داشته باشد.

این استاد اقتصاد در ادامه به مهمترین برنامه های رئیس جمهور آینده کشور پرداخت و افزود: اولین برنامه ای که رئیس جمهور آینده ایران باید داشته باشد این است که برای ارتباط با جامعه جهانی چکار می خواهد بکند. من به عنوان یک اقتصاددان این را می گویم که ما باید به سمت منافع خودمان برویم و منافع ایران در برقرار کردن تعامل با جهان است. هر چه اقتصاد خود را ببندیم و ارتباطمان را با جامعه جهانی کم کنیم و در سطح بین الملل منزوی شویم به نفع دشمنان خود عمل کرده ایم، لذا رئیس جمهور بعدی باید یک تعامل منطقی با جامعه جهانی داشته باشد.

این اقتصاددان دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: موضوع مهم دیگر درمورد حمایت از تولید ملی است. باید ببینیم رئیس جمهور آینده چه استراتژی و برنامه ای در این زمینه در پیش خواهد گرفت. با شعار، تولید ملی افزایش پیدا نخواهد کرد. همچنین باید رئیس جمهور آینده از یک طرف بین سیاست های پولی و مالی کشور هماهنگی ایجاد کند و از طرف دیگر ساماندهی و انضباط اقتصادی را بر نظام اقتصادی ایران حاکم کند. من به شدت طرفدار اصلاح ساختار اقتصادی در کشور هستم. اصلاح ساختار بودجه اصلاح سیاست پولی و مالی و به عبارت ساده تر، اقتصاد ایران امروز به شدت به انضباط اقتصادی نیاز دارد. انضباط پولی در سیاست پولی و انضباط پولی در سند بودجه و این انضباط همگام با سیاست خارجی که در پیِ منافع ملی باشد، راهگشاست.

پازوکی در خاتمه در مورد انتخاب یک رئیس جمهور پوپولیسم ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر یک رئیس جمهور پوپولیسم در انتخابات بعدی ایران رای بیاورد من خیلی نگران آینده کشور و اقتصاد آن خواهم بود. به نظر من ما نیاز به تعقل، تفکر و دوری از شعارهای پوپولیستی داریم. اگر انتخابات ریاست جمهوری مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد من خیلی امیدوار نیستم و حرف من این است که باید رئیس جمهور آینده ایران یک تیم منطقی برای پیاده سازی نظام حکمرانی خوب داشته باشد.

شایان ذکر است انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد. در این انتخابات که برای سیزدهمین مرتبه برگزار می‌شود، هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =