پازوکی

مهدی پازوکی ، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: من به شدت مخالف این طرز تفکر هستم که سعی می کند بهبود یا خراب بودن اقتصاد را به اجنبی ربط دهد نه آنکه هیچ تاثیری نداشته باشد، قطعا به عنوان یک متغییر خارجی تاثیر گذار است؛ منتها این تاثیر به نظام تصمیم گیری داخلی کشورها مرتبط است و مدیریت کلان کشور باید سیاست خارجی را در خدمت توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران قرار دهد تا کشور موفق باشد.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به تحلیل وضعیت اقتصادی کشور و رابطه آن با انتخابات آمریکا پرداخت و افزود: نهایتا در آمریکا چه بایدن انتخاب شود یا حتی ترامپ آنها به فکر منافع ملی خودشان هستند، لذا ما از نظر اقتصادی باید خودمان به فکر خودمان باشیم و قرار نیست طرف خارجی برای ما تصمیم بگیرد. مشکل اقتصاد ما بیشتر به خودمان برمی گردد. اینکه در آمریکا دمکرات ها به قدرت برسند یا جمهوری‌خواهان انتخابِ مردم آمریکاست. البته این حرف من به معنای بی تاثیر بودن این انتخابات نیست. قطعا اگر سیاست های ما یک سیاست های تنش زایی در منطقه باشد؛ اثر منفی خودش را در اقتصاد ما خواهد گذاشت.

این استاد اقتصاد در ادامه به تاثیر متغییر خارجی بر اقتصاد کشورها پرداخت و افزود: اینکه ما سیاست تعامل با جهان را انتخاب کنیم یا سیاست تنش با جامعه جهانی را، اینکه اقتصاد ما باز باشد یا بسته به خودمان مربوط است و من به شدت مخالف این طرز تفکر هستم که سعی می کند بهبود یا خراب بودن اقتصاد را به اجنبی ربط دهد. نه آنکه هیچ تاثیری نداشته باشد بلکه به عنوان یک متغییر خارجی قطعا تاثیر گذار است؛ نه اقتصاد ایران بلکه اقتصاد همه کشور ها، منتها این تاثیر به نظام تصمیم گیری داخلی کشورها مرتبط است. این متغیر خارجی به مدیریت کلان تصمیم گیری کشور ما بر می گردد و مدیریت کلان کشور باید سیاست خارجی را در خدمت توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران قرار دهد تا کشور موفق باشد.

این اقتصاددان دانشگاه علامه طباطبایی به راهکارهای اساسی در تصمیمات کلان کشور برای بهبود اقتصاد کشور پرداخت و گفت: مجموعه تصمیمات ما باید در جهت بالندگی اقتصاد و رشد تولید ملی باشد، یکی از شاخص های میزان الحراره اقتصاد برای تشخیص اینکه توان تولیدی یک جامعه بالا رفته یا پایین آمده، شاخص رشد اقتصادی است. بنابراین ما باید با سیاست های بخردانه زمینه حمایت از تولید ملی و رشد اقتصادی را فراهم کنیم.

پازوکی در خاتمه به ارائه راهکارهای عینی در مورد این سیاست های بخردانه برای رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: برای تحقق این موضوع ما به بازارهای آزاد منطقه ای در ابتدا و سپس بازارهای جهانی نیاز داریم، ما باید تصمیم بگیریم که اقتصادمان می خواهد با جهان تجارت بکند یا خیر و اگر جواب مثبت است برای این کار باید قطعا مقررات بین المللی را پاس بداریم و قطعا باید سیستم بانکی ما بتواند کار کند. مشکل ما درFATF  اینگونه نیست که امروز آن را بپذیریم فردا مشکلات اقتصادی ما حل شود، ولی یکی از مقدمات کار برای ارتباط با سیستم بانکداری جهانی این است که ما همکار FATF باشیم. ما باید از کشورهای منطقه مثل ترکیه، امارات یاد بگیریم یا حتی از شرکای تجاری خودمان مثل چین و روسیه که عضو اصلی FAT  هستند و این به نفع ماست که در جهت خود تحریمی حرکت نکنیم، ما باید درایت داشته باشیم و من در شرایط فعلی به شدت طرفدار تعامل ایران با جامعه جهانی هستم.

شایان ذکر است کارگروه اقدام مالی FATF ( Financial Action Task Force) در سال 1989 و به‌دستور گروه هفت (G7) تاسیس شد و مقر آن در پاریس است. این کارگروه یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =