چین-امریکا

رسانه‌های دولتی چین روز دوشنبه در سرمقاله هایی که به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده واکنش و لحن خوش بینانه ای نشان دادند و گفتند: روابط می تواند به وضعیت قابل پیش بینی بیشتری برگردد و با تجارت آغاز شود. در واقع برد جو بایدن در انتخابات دربها را برای بهبود شرایط بین دو کشور باز می‌کند.

به گزارش ایراسین، رویتزر در گزارشی به واکنش رسانه های چین درخصوص پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرداخته و نوشته است: روزنامه گلوبال تایمز که تحت حمایت دولت است در این زمینه نوشته است: گرچه ایالات متحده از فشار بر چین در مورد موضوعاتی مانند سین‌کیانگ و هنگ کنگ کم خواهد کرد، اما پکن باید تلاش کند تا آنجا که می تواند با تیم بایدن ارتباط برقرار کند. در واقع دولت ترامپ عمدا در چین و آمریکا تنش ایجاد کرده بود. این روابط ، پس از اتخاذ یک استراتژی مبارزاتی فشار بر چین ، منجر به "حباب" در سیاست ایالات متحده و چین شد.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: ما معتقدیم که از بین بردن این حباب ها امکان پذیر است. این به نفع مشترک مردم هر دو کشور و جامعه بین المللی است که چین و ایالات متحده آمریکا روابط آسان و قابل کنترل داشته باشند.

لازم به ذکر است گلوبال تایمز روزنامه ای است که توسط People’s Daily ، روزنامه رسمی حزب کمونیست حاکم چین منتشر شده است ، اما از طرف حزب و دولت صحبت نمی کند.

گلوبال تایمز افزود: "چین باید به کشوری تبدیل شود که ایالات متحده نتواند آن را سرکوب یا بی ثبات کند و به این ترتیب همکاری با چین بهترین گزینه برای تحقق منافع ملی خود است."

روزنامه China Daily نیز در سرمقاله جداگانه ای اعلام کرد: "آشکار" است که بهبود روابط با چین می تواند از تجارت آغاز شود و احیای گفتگوهای تجاری برای بازگرداندن تفاهم و اعتماد به چین و آمریکا امری حیاتی است. این روزنامه که روزنامه رسمی انگلیسی زبان این کشور است نوشت: این یکی از آخرین موضوعاتی است که دو طرف را به هم پیوند می دهد. قابل توجه است که نه پکن و نه واشنگتن تلاش نکرده اند که به اصطلاح فاز یک معامله که آنها مذاکره کرده اند را کنار بگذارند.

گفتنی است تنش ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان طی یک سال گذشته شدت گرفته و زنجیره های تامین فناوری و روابط تجاری را متزلزل کرده و ترس از ایجاد یک جنگ مالی بین دو کشور را برانگیخته است.

فشار ایالات متحده ، همراه با همه گیر جهانی کرونا، به چین ماموریت داده است تا به عنوان بخشی از مدل جدید "گردش دوگانه" رشد برای هدایت اقتصاد خود ، از توسعه اقتصادی خود برای اعتماد اقتصادی خود به بازارهای خارج از کشور و فناوری استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =