صرافی

درحالی که تا همین دو روز گذشته سیر صعودی نرخ دلار، سکه و طلا همه مردم را متعجب کرده بود و بسیاری تلاش می‌کردند از این سیر افزایشی سهمی برای خود کسب کنند امروز می‌بینیم با توجه به جو حاکم بر نتایج انتخابات ایالات متحده تمام تابلوها خاموش و قیمت‌ها با شیب تند به سمت پایین در حرکت هستند.

به گزارش ایراسین، با توجه به افزایش احتمال پیروزی نامزد دمکرات در ایالات متحده جو روانی حاکم بر بازار  کشورمان نیز به گونه‌ای شکل گرفت که در بازار نیمه آبان 1399 به گواه مشاهدات میدانی خبرنگار ما هر دقیقه به طول صف‌های فروش افزوده می‌شود البته این تقاضای فروش ظاهرا تنها برای بازار سکه و ارز نیست بلکه مالکان خودروهای خارجی نیز به تکاپو افتاده‌اند.

بررسی‌های میدانی اینگونه نشان می‌دهد که در بازار سکه کاهش بیش از 2500000 تومانی ابتدای کار بود و اسکناس‌های خارجی بخصوص دلار سیر نزولی به خود گرفت تا جایی که در بازار غیررسمی نرخ خرید در محدوده 25000 تومان تعیین شد هرچند ظاهرا کار به اینجا ختم نشد و در بخش خودروهای وارداتی می‌بینیم یکباره ریزش قیمت تا 50 میلیون تومانی ثبت شده است.

 چه‌خبر از اسکناس‌های ‌خارجی 

امروز اگرچه بازار به صورت نیمه تعطیل است و خبری از هیجان‌های روزهای عادی در بازار ارزهای خارجی نیست اما افزایش احتمال پیروزی نامزد دمکرات انتخابات آمریکا باعث شد تا احتمال ریزش قیمت‌ها در بازار ایجاد شود و به قول معروف همه  خریدارانی که خودشان را آماده جهش ناگهانی قیمت‌ها کرده بودند یکباره در صف فروش قرار بگیرند.

این اتفاق درست زمانی ایجاد شد که صرافی ملی نرخ خرید دلار را در تابلو خود حذف کرد و در وبسایت رسمی این صرافی نیز تنها قیمت فروش اسکناس دلار ثبت شده بود. این تابلو در واقع به بازیگران عادی و غیرحرفه‌ای بازار ارز این سیگنال را ارایه کرد که احتمال ریزش گسترده در نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی وجود دارد.

انتشار این سیگنال در میان بازیگران غیرحرفه‌ای تاجایی شکل گرفت که با بالارفتن کرکره صرافی‌های منطقه میدان فردوسی یکباره مراجعه متقاضیان فروش دلار و یورو افزایش یافته و تلفن‌ها با حجم بالایی از تماس روبرو شد تاجایی که قیمت خرید اسکناس دلار از محدوده 29 هزار تومان روز گذشته در بازار آزاد با سقوطی تاریخی در طول یک هفته وارد کانال 26 هزار تومان شد.

البته هرچه عقربه‌های ساعت از نیمه روز گذشت صف‌های فروش طولانی‌تر شد تاجایی که حتی برای دلار 24 هزار تومانی هم خریداری نبود و تقریبا صرافی‌ها فقط عرضه کننده اسکناس دلار با نرخ تعیین شده صرافی ملی بودند و سایر اسکناس‌های خارجی هم دقیقا همین روند را در مقابل خود دیدند به عنوان مثال در همین زمان یورو نیز با قیمت 27 هزار تومان تقریبا خریداری نداشت.

تحولات بازار اسکناس‌های خارجی به‌گونه‌ای سریع اتفاق افتاد که برخی از پول‌های خارجی که تقاضا کمتری در بازار ایران دارد تقریبا معامله نمی‌شد و خبری از خرید و فروش آنها نبود تاجایی که بسیاری از فعالان اعلام کردند مبنایی برای تعیین قیمت این نوع از اسکناس‌ها نیست.

کامران سلطانی‌زاده، رئیس کانون صرافان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بازار ارزهای خارجی در ایران با توجه به شرایط فعلی متاثر از رویدادهای سیاسی شده و به همین دلیل به هرگونه رویداد بخصوص در ارتباط با موضوع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان واکنش نشان می‌دهد.

سلطانی‌زاده در ادامه افزود: به همین دلیل انتشار اخبار سیاسی در این زمینه می‌تواند واکنش‌هایی را در بازار ارز و سکه کشورمان ایجاد کند و از ابتدای امروز نیز با درنظر گرفتن تحولات سیاسی در سطح جهان می بینیم انتظار کاهشی نرخ ارزهای خارجی بر بازار ایران حاکم شده و بخش قابل توجهی از ارزهای خانگی برای فروش به بازار سرازیر شده است.

وی‌درباره آینده بازار ارز تاکیدکرد: همانطور که قبلا اشار شد بازار ارز و سکه در ایران متاثر از تحولات سیاسی داخلی و خارجی است بنابراین نمی‌توانیم دقیق بگوییم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما جو روانی اکنون به این نتیجه رسیده است که تحولات مثبتی در راه است و نرخ ارز نزولی می‌شود بنابراین آن گروه از خریداران غیرحرفه‌ای که برای حفظ سرمایه‌های خود از تورم خرید کرده بودند امروز برای جلوگیری از زیان بیشتر در صف فروش قرار دارند.

رئیس کانون صرافان اظهار کرد: بطور کلی بازار ارز براساس گفته‌های مقامات مسئول و همچنین همکاران صنفی ما برای غیرحرفه‌ای‌ها پرریسک است، بنابراین امروز هم تاکید می‌کنیم هموطنان از واکنش‌های هیجانی جدا خودداری کنند چون بدون تردید این نوع تصمیم‌گیری و واکنش می‌تواند به میزان زیان آنها بیافزاید و مشکلاتی را به بازار تحمیل کند.

سلطانی‌زاده معتقداست مردم باید براساس نیاز واقعی خود اقدام به خرید اسکناس‌های خارجی کنند چون مسئولان برای بخش‌های مختلف تقاضا برنامه‌ریزی کرده‌اند و هرگونه بی‌توجهی به این مهم و ورود تقاضای جدید می‌تواند فقط به التهاب بازار و غیرقابل کنترل شدن آن دامن بزند نه مدیریت منطقی که اکنون مهمترین نیاز اقتصاد کشورمان است.

سکه و طلا هم در مسیر نزول

 در همین حال اگر از بازار اسکناس‌های خارجی دور شویم و سری به ویترین طلافروشی‌ها بزنیم می‌بینیم در این بازار پر زرق و برق هم خبری از درخشش نیست و حتی سکه هم از تب و تاب قیمتی افتاده است.

بررسی میدانی بیانگر این نکته است که علی‌رغم سیر صعودی نرخ اونس جهانی طلا که اکنون در محدوده 1920 دلار قرار دارد کاهش قیمت دلار در بازار قیمت طلا در بازار ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و اکنون قیمت هرگرم طلای 18 عیار به 1190000 تومان نزدیک شده است.

کاهش قیمت طلا در و همچنین جو روانی حاکم در بازار نیز حباب قیمتی در انواع مسکوکات طلایی را هم شکست و یکباره قیمت هر قطعه سکه تمام 13130000 تومان شد تا 700 هزار تومان از حباب ایجاد شده کاهش یافته باشد و نیم سکه 7300000 قیمت خورد و همین روند قیمت ربع سکه را به 5200000 رساند و سکه گرمی هم 2750000 تومان فروخته شد.

البته فراموش نکنیم که این قیمت‌ها تنها نرخ فروش از سوی فعالان صنفی است و اگر قرار باشد خریدی انجام شود حداقل با فاصله قیمتی 100 تا 150 هزار تومانی خواهد بود و در بسیاری از موارد هم خبری از خرید نیست و عرضه کنندگان باید دست خالی از بازار به منزل بازگردند.

محمد کشتی‌آرا نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بازار طلا و سکه ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد بنابراین هرگونه تحول و نوسان قیمت در این بازار درکنار بازار بین‌المللی این فلز زرد رنگ می‌تواند نوسان‌هایی را در بازار ایران ایجاد کند که البته هیجان هم در ایام اخیر به آن اضافه شده است.

کشتی‌آرا با تایید کاهش قابل توجه قیمت سکه و طلا در بازار افزود: انتشار اخبار مربوط به انتخابات آمریکا و ایجاد جو روانی مثبت در بازار ایران عاملی شده تا بسیاری از افراد پیش بینی نزول قیمت‌ها را داشته باشند به همین دلیل با مراجعه به بازار برای جلوگیری از زیان بیشتر تمایل به عرضه سکه یا طلا دارند.

به گفته وی ایجاد شرایط فعلی روند نزولی شدن قیمت‌را دامن می‌زند و اگرچه فعالیت رسمی بازار بزرگ به دلیل پروتکل‌های بهداشتی متوقف بوده اما در برخی فروشگاه‌های سطح شهر قیمت‌های اعلام خرید فاصله بسیار زیادی با روز گذشته دارد که لازم است فروشندگان در این زمینه دقت عمل بالایی داشته باشند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر به شهروندان توصیه کرد تا آغاز به کار فعالیت رسمی واحدهای صنفی در هفته آتی دست از هرگونه معامله بکشند تا مبادا درگیر زیان بشوند چون فعالیت‌ در بازار غیررسمی ریسک بالایی داشته و بعضا می‌تواند محلی مناسب برای سوء استفاده برخی افراد باشد.

وی معتقد است باید از هرگونه رفتار هیجانی دوری کرد و منتظر تثبیت بازار شد چون هفته آینده بدون تردید واقعیت بازار مشخص شده و دوباره بازار شفاف خواهد شد نه اینکه در فضایی غیرقابل پیش بینی دست به معامله‌هایی بزنیم که آینده آن مشخص نیست.

کشتی‌آرا درباره آینده بازار تاکید کرد: بارها در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ام که واقعا شرایط در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و بیشتر هیجان بر بازار حاکم است از این رو توصیه اکید این است که تنها برای برطرف کردن نیازهای واقعی وارد بازار شوند و حتما در واحدهای صنفی مجاز معاملات انجام شود.

این مقام صنفی همچنین با اشاره به فعالیت برخی فروشگاه‌های مجازی یا گروه‌های تلگرامی برای خرید و فروش گفت: هرگونه معامله مجازی در این زمینه ممنوع اعلام شده و قطعا مسئولان مربوطه با آن برخورد می‌کنند و با درنظر گرفتن نوسان‌های موجود هیچ یک از واحدهای صنفی با سابقه و البته قانونی در این فضا معامله نمی‌کنند.

موتور بازار خودرو هم خاموش شد

از سوی دیگر تحولات اقتصادی اخیر ایران باعث شده بود تا بازار خودرو نیز دستخوش تغییرات معناداری شده و به قول معروف آشفته شده باشد، اما ظاهرا در ساعات اولیه امروز که بازار ارز و سکه به تغییرات سیاسی بین‌المللی واکنش نشان دادند بازار خودرو نیز از حرکت ایستاد و موتور افزایش قیمت آن خاموش شد.

در این میان برخی از خودروهای لوکس که مدتی بود در محدوده قیمتی بالای 3 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شدند یکباره ریزش قیمت 100 میلیون تومانی را تجربه کردند و باشگاه یک میلیاردی هم دوباره به محدوده 850 میلیون تومان تنزل جایگاه داد تا جایی که حتی برخی از مالکان خودرو در محدوده قیمت 1 میلیارد تا 1 میلیاد و نیم حاضر به فروش با قیمت‌های زیر یک میلیارد هم شدند.

البته این اتفاق به گفته سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران هفته گذشته پیش بینی شده بود و بسیاری از فعالان رسمی بازار آن را تایید کرده بودند که امروز با درنظر گرفتن شرایط حاکم بر بازارهای موازی این روند آغاز شده است.

به گفته موتمنی البته اظهار نظر درباره سطح قیمتی خودروهای وارداتی هم اکنون زود است و باید تا اواسط هفته آینده منتظر تحولات سایر بازار ها باشیم اما همانطور که بارها اعلام شده است بازار خودروهای وارداتی به نرخ دلار وابستگی بالایی دارد و البته واکنش بازار خودروهای داخلی  ارتباط قابل توجهی به نوسان قیمت در وارداتی‌ها داشته و دارد.

وی تصریح کرد: اگر روند تحولات سیاسی به‌گونه‌ای باشد که امیدهای تازه‌ای برای اقتصاد کشورمان به همراه داشته باشد بدون تردید باید منتظر ریز قابل توجه قیمت خودرو و بازگشت آنها به سطوح قیمتی منطقی‌تر باشیم اما اگر این روند معکوس شده و دوباره تنش حاکم باشد خوب جهش قیمتی دور از انتظار نیست.

این مقام صنفی نیز به مالکان خودروها و آن گروه از خریداران که منتظر تحولات بازار بودند توصیه کرد تا عادی شدن شرایط حاکم بر بازار از هرگونه معامله دست کشیده و اجازه دهند هفته آینده و در جو آرام اقدام به معامله کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =