حسین حقگو

حسین حقگو کارشناس اقتصادی گفت: انتخاب جو بایدن یک فرصت تنفس به ما می دهد تا وضعیتی که داشته ایم را مروری بکنیم تا شاید به دنبال اصلاح ساختار اقتصادی در کشور باشیم اما ترامپ این فرصت را به ما نمی دهد و با افزایش تحریم‌های مالی و بانکی، فشارها را بر اقتصاد ایران بیشتر می کند تا بحران اقتصادی ما را به بحران اجتماعی و سیاسی تبدیل کند.

حسین حقگو تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: مشکل اقتصاد ایران یک مشکل ساختاری است و به قول دکتر نیلی ما 6 ابر چالش روبرو هستیم. ابرچالش‌هایی مثل کسری بودجه بالا، بحران نظام بانکی، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و نظام تأمین اجتماعی، نرخ بیکاری بالا، شکاف طبقاتی وکاهش شدید درآمد خانوارها و... که ما در اقتصاد ایران با آن سروکار داریم و بررسی ها نشان می دهد در یکی دو دهه اخیر آمدن و رفتن افراد در آمریکا به عنوان کاندید دموکرات یا جمهوریخواهان برای ما گرهی را باز نمی کند.

حقگو در ادامه به بحران های که دهه هاست اقتصاد ایران با آن روبروست اشاره کرد و افزود: اقتصاد ما دهه ها است که با تورم دو رقمی روبروست و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری پایینی را تجربه می کند. تورم دورقمی را از سال 52 به بعد تجربه کرده ایم و 2 دهه است که شاهد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری بسیار اندک بوده ایم. کسب رتبه ۱۵۸ در بین ۱۶۲ کشور جهان به لحاظ «آزادی اقتصادی» از سوی مؤسسه «فریزر» و نمره هفت در ریسک صادراتی از سوی «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» ایران را در ردیف کشورهایی عراق، افغانستان، سوریه و... قرار می‌دهد و نشان می دهد ابرچالش های اقتصادی ما با آمدن و رفتن دموکرات ها یا جمهوری خواهان حل نخواهد شد.

وی در ادامه به تاثیرانتخاب ترامپ یا بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: البته اگر بخواهم به تفاوت بایدن و ترامپ برای اقتصاد ایران اشاره کنم باید بگویم انتخاب جو بایدن یک فرصت تنفس به ما می دهد تا وضعیتی که داشته ایم را مروری بکنیم تا شاید به دنبال اصلاح ساختار اقتصادی در کشور باشیم اما ترامپ این فرصت را به ما نمی دهد و با افزایش تحریم‌های مالی و بانکی فشارها را بر اقتصاد ایران بیشتر می کند تا بحران اقتصادی ما را به بحران اجتماعی و سیاسی تبدیل  کند.

وی گفت: بایدن چنان که خود گفته، به برجام بازمی‌گردد و این باعث می شود امکان فروش نفت حاصل شود و درآمدهای ارزی زیاد شود البته از آن طرف فشارهایی را در زمینه موشکی و حقوق بشری به ایران تحمیل خواهد کرد و در وعده های انتخاباتی خود به آن اشاره کرده است ولی برای ما که دچار یک بحران شدید هستیم انتخاب بایدن یک فرصت تنفسی است و امید به اینکه تغییراتی حاصل شود و با آمدن یک دموکرات این امکان برای ما فراهم می شود که در سیاست های اقتصادی مان بازنگری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =