موضوع تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان حدود یک ماه پیش از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد. این درحالی است که در شرایط فعلی که صنایع بزرگ کشور همچون فولاد مورد تحریمهای بین المللی قرار گرفته اند، مشکل تراشی و همچنین دادن اطلاعات نادرست از مجموعه‌های بزرگ کشور همچون فولادمبارکه اصفهان که نقش بزرگی در حرکت کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی دارد، به نوعی ریختن آب به آسیاب دشمن است.

به گزارش ایراسین، با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد، زیر ذره بین بردن و فریاد زدن برخی از مسائل که هنوز صحت آنها تایید نشده، تنها منجر به هیاهو و از بین رفتن اعتماد جامعه خواهد شد و باید با نظرات کارشناسی اشکالات را رفع کرد. به گفته نماینده مردم شهرستان مبارکه، اگر قرار است اطلاعاتی در خصوص روند فعالیت‌های فولادمبارکه وجود داشته باشد و بررسی روی آنها صورت گیرد، به قطع نماینده این شهرستان نسبت به دیگر حوزه های انتخابی اطلاعات بیشتری در اختیار دارد.

پروین صالحی نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با توجه به همجواری شهرستان مبارکه با مجتمع فولاد مبارکه تعامل با سیستم فولاد برای ما تعریف شده است. از طرفی فولاد برای ما هم تهدید است و هم فرصت. به این شکل که فرصت می‌دهد تا پروژه های عمرانی در شهر مبارکه روند سریعتری به خود بگیرد و تهدید آن نیز مانند دیگر صنایع  عوارض و مشکلاتی است که ممکن است برای محیط زیست به وجود بیاورد.

وی افزود: صنعت فولاد از زمانی که در شهرستان مبارکه مستقر شد، سبب گردید تا نام شهرستان مبارکه نه تنها در ایران بلکه در مقیاس جغرافیایی بزرگی در سطح وسیعی مطرح و برجسته شود. همچنین ما بارها به مسئولان فولاد مبارکه نیز این موضوع گفته ایم تمام تلاش بر این است که شهرستان مبارکه باید به گونه‌ای در مسائل مختلف عمرانی، فضای سبز و راه‌ها و جاده‌های خود پیشرفت کند که شهری درخور همجواری با شرکت فولادمبارکه اصفهان باشد و آنچه که از پیشرفت و بالارفتن کیفی شرایط این شهر  شنیده می‌شود با آنچه دیده می شود متفاوت نباشد.

وی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز گفت: طی صحبت‌هایی که با مسئول فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی داشتم گفته شد، اگر بناست صحبتی در خصوص آلایندگی شرکت‌های صنعتی در این شهرستان مطرح و مورد بررسی قرار گیرد، این موضوع متوجه بنده است، چراکه بنده  به عنوان نماینده شهرستان همجوار فولاد مبارکه که مدتی در بخش بهداشت و درمان مشغول بودم این مسائل را با دیدی بهتر بتوانم بررسی کنم.

صالحی ادامه داد: از سوی دیگر در شرایطی که فعلا بسیاری از صنایع از جمله فولاد مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، صلاح نیست وارد مقوله‌هایی همچون تحقیق و تفحص شویم، در عین حال که حق شهرستان را در پیگیری از خیلی مسائل مرتبط با فولاد و... محفوظ می‌دانیم.

وی افزود: در خصوص تحقیق و تفحص از فولادمبارکه اصفهان نیز باید بگویم بنده به عنوان نماینده مبارکه اطلاعات جامع و کاملتری از مجتمع فولادمبارکه اصفهان دارم، چراکه در همجواری این مجموعه فولادی قرار گرفته و اطلاعات بنده کاملتر از دیگران است. بنابراین  باید مواظب باشیم تحلیل و ارزیابی که انجام می‌دهیم در وهله اول منصفانه باشد؛ در وهله بعدی نیز باید توجه داشت در شرایطی که نفت تحریم شده، صنایع بزرگی همچون فولاد می تواند به صنعت و اقتصاد کشور کمک کند؛ پس لازم است تا حرکتها سنجیده باشد.

وی ادامه داد:  البته نباید در مقابل نواقص سکوت کرد؛ بلکه لازم است با آن صریح و شفاف و روشن برخورد کرد.

به گفته صالحی، برخی از مسائل از طریق کانال‌های قانونی تشخیص داده و پیگیری می‌شود، اما گاهی اوقات بسیاری از موارد قیل و قال بوده و پشت این مسائل، موارد دیگری مخفی شده که آن را پسندیده نمیدانیم؛ بنابراین اگر نقصی نیز وجود دارد باید از کانال‌های شفاف و قانونی آن را پیگیری کرد، اما اگر ارگانی بخواهد واقعیت ماجرا را بیش از آنچه که هست، زیر ذره بین برده و روی آن جنجال و هیاهو بپا کند، چیزی است که شخصا از آن حذر می‌کنم. چراکه با توجه به وضعیت فعلی جامعه از لحاظ معیشتی و اشتغال، مردم انتظار دارند صحبتهایی انجام شود که گره گشا باشد نه اینکه  باعث نزاع در جامعه شده و در حال محکوم کردن و رو کردن پشت پرده ها باشد؛ این شرایط برای فضای عمومی جامعه خوشایند نیست.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مساله خاصی در خصوص فعالیت و عملکرد سازمان یا شرکت خاصی وجود داشته باشد باید از مجاری قانونی مورد بررسی قرار گیرد. به این شکل که اول از همه باید اثبات و سپس مطرح شود.

به گفته صالحی، جامعه از این نوع رفتارها که قبل از اثبات یک موضوع اول در تریبون‌ها اعلام می‌شود و بعد از آن اثباتی در کار نیست آسیب‌های بسیاری دیده و باعث شکنندگی جامعه در برابر این مشکلات و سختی‌ها شده است.

وی گفت: اگر نقصی در عملکرد فولاد دیده و مشکلات آن قابل پیگیری باشد، به طور قطع اطلاعات بنده از نمایندگان اطراف بسیار بیشتر است و این مقادیر بدرو از قیل و قال و جنجال و هیاهو و از مسیرهایی که به صلاح است پیگیری خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =