بهمن آرمان

بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران گفت: آنچه در کشور وجود دارد یک مافیای عمیق، گسترده و صاحب نفوذ در سنگ آهن وجود دارد که می تواند در وزارت صمت هم نفوذ کند و چیزی را به تصویب برساند که منافع آنها را تامین کند.

بهمن آرمان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به تاثیر معاهده پاریس و تاثیر آن بر روی روند تولید فولاد در جهان پرداخت و گفت: بر اساس معاهده پاریس و کاهش تولید گازهای گلخانه ای و کاهش انتشار گازهای ناشی از تولید فلزات، کشور بزرگی مثل چین باید تولید فولاد خود را از طریق زغال سنگ و کوره بلند به سمت تولید توسط گاز طبیعی تبدیل کند و از آنجایی که هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران دارای گاز طبیعی نیست؛ سازمان ملل متحد پیش بینی کرده مناسب ترین منطقه برای این دگرگونی در صنعت فولاد جهان، ایران است زیرا ذخایر گاز ایران بر اساس آخرین گزارش بی پی حدود 34 تریلیون متر مکعب است و از کشور روسیه هم بیشتر است. یعنی کشوری مثل چین با ظرفیت 500 میلیون تنی یا ژاپن به عنوان سومین کشور بزرگ تولید کننده فولاد، کره جنوبی به عنوان چهارمین کشور تولید کننده فولاد جهان که همگی از زغال سنگ استفاده می کنند؛ طبق معاهده پاریس موظف هستند تا سال 2030 میزان فولاد خود را از طریق زغال سنگ کاهش دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای ایران در آینده تولید فولاد جهان گفت: با وجود ظرفیتی که در کشور وجود دارد متاسفانه به جای اینکه در مناطق جنوبی کشور اسکله های بزرگ با توان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت 500 هزارتن ساخته شود و سنگ آهن از کشورهای دیگر به ایران وارد شود و تبدیل به آهن اسفنجی شود و در کوره های ذوب الکتریکی که با برق کار می کنند و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کنند؛ تبدیل به محصولات فولادی شود ما شاهد این هستیم که سنگ آهن به شکل خام صادر می شود.

این تحلیلگر اقتصادی به مافیای صاحب نفوذ در زمینه سنگ آهن اشاره کرد و گفت: من شخصا از یک معدن سنگ آهن در کردستان بازدید کردیم و دیدم به علت بهره برداری های سودجویانه قسمت های با ارزش معدن برداشت شده بود و مافیای صادرات سنگ آهن آن را صادر کرده بود و چیزی از این معدن در استان کردستان باقی نمانده بود. آنچه در کشور وجود دارد یک مافیای عمیق، گسترده و صاحب نفوذ است که می تواند در وزارت صمت هم نفوذ کند و چیزی را به تصویب برساند که منافع آنها را تامین کند.

آرمان در خاتمه و در  پاسخ به صادرات سنگ آهن هماتیت و سنگ آهن هایی با خلوص پایین تر گفت: اگر وزارت صمت بخواهد جلو صادرات سنگ آهن خام را بگیرد و این صادات سنگ آهن با خلوص پایین تر را هم سامان دهد خیلی راحت می تواند عنوان کند که سنگ آهنی که دارای خلوص کمتر از فلان مقادر است و برای صنایع دیگری قابل استفاده است امکان صادرات دارد اما بحث صادرات سنگ آهنی که در صنایع سیمان کاربرد دارد و آن هم صادراتش به کشور عراق اصلا صحت ندارد! چرا که عراق از ما سیمان وارد می کند. اینها همه بهانه است و موارد بسیار زیادی دیده شده است که سنگ آهن معادن ایران صرفا به مقصد کارخانه های فولاد سازی در چین صادر شده است و مدارک آن هم وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =