گوشت

رئیس شورای تامین دام زنده با اشاره به نوسان‌های اخیر قیمت گوشت قرمز دربازار اعلام کرد سیاست‌ خرید تضمینی یکی از راهکارهای حمایتی از تولیدکنندگان واقعی است، اما ظاهرا این مهم از سوی مسئولان مربوطه نادیده گرفته شده که در آینده نزدیک دوسوی عرضه و تقاضا را با مشکلات عمده مواجه خواهد کرد.

منصور پوریان در گفتگو با ایراسین درباره سیاست‌اخیر مسئولان در اجرای برنامه‌ خرید تضمینی گوشت گفت: براساس اخبار منتشر شده از سوی ستاد تنظیم بازار قرار براین شده که ظاهرا سه مجموعه غیرمرتبط با بخش تولید طرف قراردادبا شرکت بازرگانی باشند که این امر نه صلاح تولیدکنندگان و نه به صلاح مصرف‌کنندگان است.

پوریان در ادامه افزود: اگر در سوابق مجموعه‌های اعلام شده برای تحویل گوشت به شرکت بازرگانی دولتی جست‌وجو کنیم هیچ یک از این مجموعه‌ها تولیدکننده نبوده و به همین دلیل خودشان قطعا برای انجام تعهدات به سراغ تولیدکنندگان در سطح ایران می‌روند که این یعنی افزایش هزینه برای خریداران و ایجاد رانت که به زیان تولیدکنندگان منجر خواهد شد.

وی با انتقاد از این سیاست تاکید کرد: بخش خصوصی و تولیدکنندگان واقعی که تا امروز با تمام توان در تامین نیاز گوشت قرمز بازار تلاش کرده‌اند؛ قطعا در ادامه راه بازهم توان این کار را دارند به شرکت اینکه دولت به وظایف حمایتی و نظارتی خود عمل کند نه اینکه موانع تولیدی مقابل آنها قرار دهد و رانت ایجاد کند.

به گفته پوریان سئوال اصلی اینجاست که ستاد تنظیم بازار بهتر است درباره این موضوع شفاف سازی کند که مبنای کارشناسی این تصمیم را اعلام کند چون حاصل و نتیجه اجرای سیاست یاد شده فقط و فقط زیان تولیدکنندگان و افزایش هزینه مصرف کنندگان است.

رئیس شورای تامین دام زنده معتقد است واقعیت خرید تضمینی که قرار است حمایت از تولیدکنندگان واقعی باشد اکنون به حاشیه رفته و خبری از کارکرد درست این سیاست در بخش خصوصی نیست چون با رانت ایجاد شده قطعا تولیدکننده واقعی دسترسی به این امتیاز نخواهد داشت.

وی با اشاره به توان تولیدی و همچنین ظرفیت‌های موجود تولید گوشت تاکید کرد: بروکراسی ایجاد شده در این شرایط می‌تواند منجر به حذف تولیدکنندگان واقعی از صحنه تولید باشد چون جای تردید نیست که این شیوه فقط به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان واقعی و همچنین طولانی شدن بازگشت پول به این بخش می‌شود.

پوریان به خبرنگار ما گفت: در این زمینه از وزارت جهاد کشاورزی که متولی اصلی تولید گوشت قرمز در کشور است انتظار داریم با توجه به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان مانع از اجرایی شدن چنین تصمیمی باشند و به بخش خصوصی اعتماد کنند و تعادل عرضه و تقاضا را برهم نزنند.

تولیدکنندگان و تجار باسابقه را از میدان به در نکنیم

رئیس شورای تامین دام زنده درباره زیان اقتصادی تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی گوشت به دلیل همه‌گیری کرونا نیز به خبرنگار ما گفت: با شیوع بیماری کرونا از اسفند گذشته بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت و تولیدکنندگان و واردکنندگان گوشت قرمز نیز از این قاعده مستثنی نیست به این دلیل که یکباره حجم بالایی از تقاضا کاهش یافت و کسب و کارهای مرتبط مثل رستوران‌ها نیز به دلیل رعایت پروتکل‌ها برای مدتی تعطیل بودند.

وی تأکید کرد: در این دوره شرایط واردکنندگان از تولیدکنندگان بسیار نگران کننده‌تر شد چون گوشت وارداتی بعد از دوره‌ای از چرخه مصرف خانگی خارج شده به گوشت صنعتی معروف می‌شود و متاسفانه برخی از واردکنندگان به‌نام و سرشناس درگیر این موضوع شده و بخش عمده‌ای  به دلیل بدهی و ورشکستگی از چرخه فعالیت‌های تجاری خارج شده‌اند.

پوریان معتقد است این مشکلات درصورت بی‌توجهی باعث خروج باسابقه‌های تجارت و بازرگانی از چرخه فعالیت اقتصادی می‌شود که جایگزین کردن افرادی با مهارت این گروه کار ساده‌ای نیست و هزینه‌های بالایی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند چون اعتبار و تجربه این بازرگانان یکشبه حاصل نشده که نسل تازه‌وارد بتوانند به آن نقطه برسند.

رئیس شورای تامین دام با اشاره به اینکه توان تولیدی ایران دربخش گوشت قرمز  سالانه چیزی حدود 900 تن نیاز بازار داخلی است که از این میزان تقریبا 870 تن تامین می‌شود و باقی به صورت واردات در شبکه توزیع قرار می‌گیرد، درحالی که اگر واقعا تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گیرند و بازرگانان نیز از این امتیاز برخوردار باشند بدون تردید نه تنها می‌توانیم کامل نیاز داخلی را با اتکاء به تولیدات داخلی تأمین کنیم بلکه امکان صادرات هم خواهیم داشت.

به گفته پوریان در شرایط فعلی دولت اگر تصمیم به واردات گوشت یخ‌زده از کشور برزیل داشته باشد گوشت قرمز در محدوده قیمتی کیلویی 120 تا 130 هزار تومان است. اما توان تولیدی ایران و البته بخش خصوصی بارها اعلام کرده که می‌تواند گوشت گرم با کیفیت بدون استخوان با ده درصد قیمت پایین‌تر از گوشت وارداتی تحویل دولت بدهد، اما همانطور که قبلا اشاره شد سیاست‌هایی اجرایی می‌شود که اصلا حمایت از تولید نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =