شکوری1

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز دانش کشف معادن بزرگ وجود دارد و همه کشورها می توانند از آن بهره مند شوند اما واقعیت این است که سرمایه گذاری برای اکتشاف این معادن در کشور اتفاق نیفتاده و متاسفانه بحث اکتشاف معادن مغفول مانده است.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به دانش کشف معادن بزرگ اشاره کرد و گفت: امروز دانش کشف معادن بزرگ وجود دارد و همه کشورها می توانند از آن بهره مند شوند اما واقعیت این است که سرمایه گذاری برای اکتشاف این معادن در کشور اتفاق نیفتاده و متاسفانه بحث اکتشاف معادن مغفول مانده است.

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران به بودجه کم سازمان زمین شناسی در زمینه اکتشاف معادن پرداخت و افزود: با وجود بودجه های کمی که در اختیار سازمان زمین شناسی قرار گرفته است؛ اکتشافات معادن میسر نیست و باید فعالان بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کنند تا نهایتا اکتشافات صورت گیرد.

وی به مزایای ورود فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر همه معادن کشور در سطح هستند چون از دانش به روز در حوزه اکتشاف معادن بزرگ استفاده نشده است و اگر از این دانش استفاده شود و بخش خصوصی به این زمینه ورود پیدا کند، طبیعتا ما معادنی را در عمق خواهیم داشت. همانطور که اخیرا معدنی در عمق بیشتر از 1000 متر در طبس کشف شده است که ذخیره قابل توجهی هم دارد. لذا هم باید توسعه اکتشافات معادن در سطح اتفاق بیفتد و این معادن شناسایی و مورد بهره برداری قرار بگیرد و هم معادنی که در عمق وجود دارد کشف شوند. این اقدامات می تواند معادن بزرگ، متوسط و کوچک را به همراه داشته باشد اگر ما سرمایه گذاری اساسی در این زمینه انجام دهیم.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خاتمه به اهمیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در دنیای امروز پرداخت و گفت: ایران در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مثل عقیق، فیروزه و... پتانسیل خوبی دارد و جدیداً ایمیدرو هم در این زمینه ورود پیدا کرده است و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است و استان هایی مثل اصفهان و خراسان به عنوان استان های پایلوت به خوبی در این زمینه فعال شده اند اما این ظرفیت در استان های دیگری مثل کرمان، سمنان، آذربایجان غربی و شرقی و... نیز وجود دارد و باید در این استان ها هم سرمایه گذاری ها صورت گیرد چرا که این سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی قابلیت فعال کردن مشاغل خانگی را دارند و با یک سرمایه گذاری اندک می توان تراش دادن این سنگ های قیتی و نیمه قیمتی را در منازل دنبال کرد. کاری که زمینه اشتغال بسیار بالایی هم دارد  و محصول آن برای بازار داخلی و خارجی بسیار مناسب است. همچنین کشوری مثل افغانستان هم در همسایگی ما دارای معادن خوب سنگ های نیمه قیمتی است که می توانیم این سنگ ها را از این کشور وارد کنیم و با تراش دادن آن و  ایجاد یک ارزش افزوده این سنگ های نیمه قیمتی را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =