سید جواد حسینی کیا

درحالی اخبار مربوط به صدور مجوز 25 درصدی قیمت خودرو در پاییز 99 منتشر شد که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه معتقدند است ریشه گرانی خودرو در سوء‌مدیریت بخش‌های مرتبط است و راهکار منطقی و اصولی در مدیریت این بحران وجود دارد.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با ایراسین با اشاره به آشفته بازار خودرو گفت: بررسی فعالیت و روند تولید خودرو در ایران نشان می‌دهد که مشکل و معضلات این صنعت ریشه‌ای بوده و مربوط به یک مورد خاص نیست و  بهتر از مسئولان مربوطه بخصوص وزارت صمت واقع‌بینانه به موضوع بنگیرند و راهکار ارایه کنند.

حسینی‌کیا در ادامه افزود: بررسی‌های انجام شده در صنعت خودرویی ما نشان می‌دهد روند افزایشی در قیمت قطعات و در نهایت خودرو هیچ تناسبی با واقعیات ندارد و در بسیاری از موارد سوء مدیریت و عدم نظارت دقیق نهادهای مربوطه باعث بروز این مشکلات شده است که نهایتا خریداران و جامعه زیان آن را متحمل خواهند شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نیاز واقعی بازار به خودرو تاکید کرد: برآوردهای سالانه نشان می‌دهد که در سراسر کشور حدود سالانه یک میلیون و دویست هزار دستگاه خودروی سواری لازم است و توانمندی و پتانسیل‌های تولیدی هم قبلا نشان داده که توان پاسخگویی به نیاز بازار دارد بنابراین کاملا مشخص است که سوء مدیریت عامل عدم تعادل عرضه و تقاضا در شرایط فعلی است.

وی معتقد است کمبودهای ایجاد شده به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق در صنعت خودرویی و البته وزارتخانه‌ بوده که هم در تامین مواد اولیه قطعه‌سازان مشکل ایجاد کرده و هم در تعادل عرضه و تقاضای بازار خودرو درحالی که ابزارهای کارآمدتری برای مدیریت التهاب بازار و مشکلات وجود دارد.

حسینی‌کیا درباره عرضه خودرو در بورس به خبرنگار ما گفت: این شیوه اگرچه در ظاهر می‌تواند مفید باشد، اما نباید فراموش کنیم که به دلیل ضعف در نظارت احتمالا بورس کارکرد منطقی خود در این بخش را از دست داده و مشکلات بیشتری به بازار تحمیل خواهد شد، به عنوان مثال احتمالا تجربه نا موفق عرضه فولاد در بورس دوباره تکرار می‌شود.

به گفته حسینی‌کیا با توجه به اینکه تقاضای کاذب اکنون در بازار خودرو وجود دارد این تقاضای کاذب به التهاب دامن زده درصورت ورود خودرو به بورس کالا باید منتظر التهاب بیشتر در این زمینه باشیم چون رقابتی غیر واقعی برای دسترسی به این کالا ایجاد می شود، درحالی که اهرم مالیاتی می‌تواند کارآیی بیشتری داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است بهترین راهکار برای مدیریت شرایط فعلی بازار خودرو استفاده از اهرم مالیاتی برای معاملات خودرویی از خودرو دوم به بعد است چون اغلب واسطه‌ها و دلال‌ها که اصلی‌ترین عامل ایجاد تقاضای کاذب هستند به دنبال منافع اقتصادی اقدام به‌خرید چند دستگاه خودرو می‌کنند و همین روند باعث گسترش التهاب شده است.

وی با اشاره به مخالفت وزیر صمت با ورود کلیه خودروها به بازار بورس تاکید کرد: دریافت مالیات سنگین از دومین خودرو یا دومین معامله خودرویی راهکاری کارآمد در شرایط فعلی است که می‌تواند حجم بالایی از تقاضای کاذب موجود را کاهش دهد و در واقع تولید و عرضه را بیشتر به یکدیگر نزدیک کند.

به گفته وی البته بازرسی و کنترل‌های اصولی از سوی نهادهای مرتبط تعیین کننده است و به نوعی می‌توان گفت تضمین کننده موفقیت طرح یاد شده است تا زمانی که بتوان برنامه‌ای اصولی و منطقی برای صنعت خودرویی ایران تدوین کرد.

حسینی‌کیا درباره عمق داخلی‌سازی خودروها در کشورمان نیز تاکید کرد: این سیاست کاملا درست مدت زمانی است که در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی هم انجام شد اما به دلیل بروز مشکلاتی از جمله کاهش عرضه مواد اولیه در بخش قطعه سازی درگیر مشکلاتی شده است که باید هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

وی نقش صنایع فولادی و پتروشیمی را در کاهش قیمت تمام شده خودرو پررنگ عنوان کرد و گفت: خودروسازی ارتباط زیادی با این دو صنعت دارد بنابراین هرچه بتوانیم این ارتباط را تقویت کنیم و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازی را با قیمت منطقی در اختیار صنعت قرار دهیم شاهد سیر اصولی صنعت خودرویی کشورمان خواهیم شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: بهترین راهکاری که می‌تواند صنعت خودرویی ایران را دوباره به مدار اصلی خود بازگرداند حذف رانت و سوء مدیریت از این بخش است که نمایندگان مجلس اکنون تصمیم‌گرفته‌اند این روند را دنبال کنند تا شاهد رونق صنعت خودرویی در بازاری منطقی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =