بورس

مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید در خصوص منتفی شدن قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در بورس گفت: تا به امروز قیمت‌گذاری به شکل دستوری نبوده است، اما اگر این اتفاق می‌افتاد تا حدودی قیمت‌ها در بورس افت می‌کرد و به صورت دستوری کاهش می یافت و در نهایت این دلالان بودند که به سود می‌رسیدند.

علی اصغر بهرامی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: یکی دیگر از اثرات قیمت‌گذاری دستوری این بود که نرخ قیمت پایه با توجه به نرخ دلار که ۴۰ تا ۶۰ درصد قیمت جهانی و به خلیج فارس است، پایین آمده و از طرفی نیز ۲۰درصدی که قرار بود سقف رقابت باشد در جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رفت.

وی افزود: البته دلال و واسطه در همه بخش ها حضور ندارند؛ برای مثال در بخش فروش میلگرد و تیر آهن قطعا این اتفاق می‌افتاد و سود معاملات به جیب دلالان می‌رفت، زیرا قانونگذار سیستمی به عنوان بهین‌یاب و سهمیه بندی برای بخش تیرآهن، میلگرد یا آلومینیوم در نظر نگرفته و به صورت آزاد هر کسی می‌تواند این محصولات را خریداری کند؛ بنابراین در این بخش واسطه ها ورود کرده و سودی که باید به تولیدکنندگانی مثل ذوب آهن، فولاد خوزستان و تولیدکنندگان محصولات طویل فولادی برسد، در جیب واسطه‌گران میرود.

مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید ادامه داد: اما در بخش فروش محصولات تخت فولادی که صنایع پایین دستی در بورس آن را خریداری می‌کردند سود را آنها به جیب میرفت و فولادمبارکه و فولاد خوزستان از این سود بی‌بهره می شدند یا اینکه سود کمتری را به دست می‌آوردند، اما با توجه به اینکه قیمت‌گذاری دستوری منتفی شد، روند فروش محصولات با  روشی که قبلا بوده ادامه پیدا می‌کند.

بهرامی درباره اینکه آیا متوقف شدن قیمتگذاری دستوری می‌تواند به مثبت شدن شاخص‌های بورسی بیانجامد نیز گفت: با توجه به شناختی که از بازار فولاد، سنگ آهن و... دارم ، می‌توانم بگویم که در این بخش توسط تولیدکنندگانی همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد امیرکبیر کاشان، ذوب آهن اصفهان و ... که تولید میلگرد، تیرآهن، ورق و... را رهبری می‌کنند، سودهای خوبی شناسایی خواهد شد، اما اینکه بازار روی خوش به این موارد نشان دهد یا خیر به بازار اوردق بهادار برمی‌گردد که متاسفانه اکنون تبعیتی از این اتفاقات و پیش‌بینی ها نداشته و باری به هرجهت معاملات اوراق بهادار انجام می‌شود.

به گفته مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید، حتی اگر دلار روی ۲۵هزار تومان در نظر گرفته شود و یا دلار نیما و سنا که اکنون بالای ۲۶هزارتومان معامله می‌شود مبنا قرار گیرد، فروشهای خوبی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد و سودهای خوبی نیز شناسایی خواهند کرد، اما با این حال بازار اوراق بهادار به این موارد نگاهی نداشته و به صورت هیجانی عمل می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =