بهرام شکوری

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر محدوده های معدنی کشور فقط 5 درصد از مساحت ایران را در بر گرفته است و از این میزان 2.5 درصد آن یعنی 50 درصد از معادن کشور تعطیل هستند. اگر بخواهیم یک انقلاب معدنی در کشور رخ دهد، هم باید این 50 درصد معادن تعطیل را به گردونه تولید برگردانیم و هم باید مجوزهای لازم برای اکتشافات در 95 درصد مساحت دیگر کشور صادر شود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به 50 درصد معادن تعطیل در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر محدوده های معدنی کشور فقط 5 درصد از مساحت ایران را در بر گرفته است و از این میزان 2.5 درصد آن یعنی 50 درصد از معادن کشور تعطیل هستند. اگر بخواهیم یک انقلاب معدنی در کشور رخ دهد، هم باید این 50 درصد معادن تعطیل را به گردونه تولید برگردانیم و هم باید مجوزهای لازم برای اکتشافات در 95 درصد مساحت دیگر کشور و جاهایی که زمینه وجود مواد معدنی هم در سطح و هم در عمق وجود دارد، صادر شود و در این صورت است که رنکینگ ما در رتبه بندی جهانی از لحاظ ذخایر معدنی تغییر خواهد کرد و چشم انداز ما را عوض می کند و ما به عنوان یک قطب معدن و صنایع معدنی در منطقه و دنیا شناخته خواهیم شد.

شکوری در ادامه به مشکلات این معادن تعطیل شده پرداخت و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته عمده مشکل این 50 درصد معادن تعطیل شده، کمبود منابع مالی است که با تزریق سرمایه به این واحد های کوچک و متوسط می توانیم این واحدها را به چرخه تولید برگردانیم. بخش دیگری از مشکلات این معادن زیرساختی است، بخشی با کم عیار بودن و کمبود ذخایر مواجه هستند که با تشکیل کنسرسیوم هایی می توان  آنها را به عیارهایی رساند که برای آنها واحدهای فرآوری ایجاد شود. برخی دیگر مشکل بازاریابی و مارکتینگ دارند و بخشی از مشکل هم در سیاست گذاری است. به عنوان مثال بخش زیادی از معادن تعطیل شده، معادن سنگ های زینتی است که به خاطر سیاست هایی مثل عوارض خام فروشی، تعطیل شده اند که با توجه به ذخیره این معادن و مصرف داخلی آنها به نظر می رسد باید تجدید نظری در آن صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خاتمه به نقش حمایتی فولاسازی های بزرگی مثل فولاد مبارکه در احیای این واحدهای تعطیل شده در بخش معدن اشاره کرد و افزود: باید موانع تعطیلی این معادن به خصوص معادن سنگ آهن با همکاری و کمک های واحدهای بزرگ فولادی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و واحدهای بزرگ دیگر رفع بشود تا این 50 درصد معادن به چرخه تولید برگردند و با عملیات فرآوری محصول این معادن به مصرف این واحدهای بزرگ فولادسازی برسد.

شایان ذکر است ایران با دارا بودن 68 نوع ماده معدنی و داشتن حدود 37 میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی یکی از کشورهای مهم معدنی و از نظر تنوع مواد معدنی نیز جزء 10 کشور برتر معدنی جهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =