هادی حق‌شناس

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مردم به دنبال پناهگاه پول می گردند و هرجا که بتواند ارزش پول مردم را حفظ کند مردم آن را انتخاب می کنند؛ چه بانک باشد چه بازار ارز، لذا افزایش نرخ سود بانکی تا 25 درصد می تواند به صورت قابل توجهی از کاهش ارزش پول جلوگیری کند.

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به نوسانات بازار ارز در روزهای گذشته پرداخت و گفت: طبیعتاً بخشی از تغییرات نرخ ارز ناشی از متغییرهای واقعی اقتصاد است و بخشی از آن نیز ناشی از متغیرهای سیاسی است، متغییرهایی مثل تحریم ها در صادرات و واردات کشور اخلال ایجاد کرده است. همچنین عدم روال قبلی فروش نفت و مبادلات بانکی، بر روی عرضه ارز اثر گذار بوده است و نوسانات شدید ارز در سال جاری، ریشه در این اخلال ها در نظام ارزی دارد، اما این به معنای این نیست که نوسانات ارز می تواند به هرمیزانی اتفاق بیفتد و یا نامحدود باشد، بر اساس منطق اقتصاد، قیمت ارز باید خیلی کمتر از قیمت فعلی باشد. لذا به نظر می رسد هرچقدر متغییرهای غیر اقتصادی کم رنگ تر بشود؛ این کاهش کاهش نرخ ارز که از هفته گذشته شاهدش بودیم؛ می تواند ادامه دارتر باشد.   

وی به تاثیر انتخابات آمریکا روی نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و افزود: نه تنها انتخابات آمریکا بلکه انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه 1400 هم می تواند بر روی عدم قطعیت در بازار تاثیر گذار باشد. تا زمانی که نتیجه انتخاب ها چه در ایران و چه در آمریکا مشخص نشود در یک شرایط عدم قطعیت و یا عدم اطمینان به سر می بریم. در شرایط عدم قطعیت این نوسان ها طبیعی است اما زمانی که نتیجه مشخص شود و  مثلا بفهمیم بعد از 13 آبان چه اتفاقی می افتد، طبیعتا نوسان ها کمتر خواهد شد.  بنابراین نتیجه انتخابات آمریکا از این منظر که عدم قطعیت را به قطعیت تبدیل می کند، اثر گذار است وگرنه اینکه چه کسی انتخاب می شود یک بحث جداگانه ای است.

این کارشناس بازار مالی در ادامه به افزایش سود نرخ سپرده های بانکی به عنوان یکی از راه حل های کنترل نقدینگی پرداخت و گفت: بر اساس قانون اقتصاد علت افزایشی بودن تورم، وجود نقدینگی در بازار پول است. یکی از راهکارها برای اینکه این نقدینگی هدایت شود، افزایش نرخ سپرده گذاری در بانک هاست. لذا افزایش نرخ سپرده گذاری راه حلی است برای کنترل نقدینگی و تورم چرا که تورم نقطه به نقطه در مهرماه سال 99 به 41 درصد رسیده است و تورم ماهانه هم 7 درصد بوده و این در چند ساله گذشته بی سابقه است. لذا بانک مرکزی باید از ابزراهای متداول برای کنترل تورم استفاده کند که یکی از این راه حل ها افزایش سود سپرده گذاری در بانک ها است.

این کارشناس امور اقتصادی در خاتمه افزود: مردم به دنبال پناهگاه پول می گردند و به دنبال جایی می گردند که ارزش پول آنها نه تنها کم نشود بلکه افزایش هم پیدا کند. این پناهگاه یک بار خرید کالاهای سرمایه ای است، یکبار هجوم به بورس است، یک بار هجوم به ارز است. هرجا که بتواند ارزش پول مردم را حفظ کند مردم آن را انتخاب می کنند؛ بانک باشد یا بازار ارز لذا افزایش نرخ سود بانکی تا 25 درصد می تواند به صورت قابل توجهی از کاهش ارزش پول جلوگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =