معدن

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران درباره تاثیرات ناشی از افزایش نرخ ارز بر روند فعالیت‌های معدنی گفت: افزایش نرخ ارز در فرایند معدنکاری از اکتشاف تا فرآوری تاثیرات بسیار منفی دارد و در نهایت سبب شده تا ادامه فعالیت در برخی از حلقه های زنجیره معدن همچون اکتشاف و استخراج را از صرفه اقتصادی دور کند.

وحید صائب فر در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: نوسانات نرخ ارز  بر اکتشافات معدنی تاثیر بسیاری دارد. زیرا بخشی از لوازم و وسایل مورد نیاز در بخش اجرایی اکتشافات باید از خارج کشور تامین ‌شود که عمده این تجهیزات مربوط به انواع حفاری‌ها و لوزام مصرفی آن است که وارداتی است، در نتیجه وقتی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند روی قیمت این لوازم نیز شدیدا تاثیر منفی دارد.

به گفته وی، تهیه تجهیزات ارز بر بوده و بسیار گران تمام می‌شود و در نهایت هزینه اکتشاف و حفاریهای اکتشافی را بسیار بالا خواهد برد. همچنین در گذشته که نرخ ارز ثابت بود حفاران اکتشافی می‌توانستند به صورت نقد و نسیه خرید کنند و لوازم مورد نیاز خود را تامین کنند. اما اکنون به دلیل عدم ثباتی که در قیمت‌ها وجود دارد، فروشنده قطعات و یا وارد کننده تجهیزات نمی‌توانند به صورت نسیه معامله کنند از این رو حفارها در بسیار از موارد خرید نقدی برای آنها سخت است و این مساله مشکل ساز شده است.

صائب فر ادامه داد: در حال حاضر یکی دیگر از مشکلاتی که نرخ ارز به وجود می آورد در خصوص آنالیزهای اکتشافی است. چراکه بسیاری از دعواها و اختلاف ها به دلیل عدم درستی آنالیزها بوده است. زیرا بیشتر معرف‌ها از خارج کشور وارد می شوند. همچنین به دلیل تحریم‌ها تهیه این معرفها سخت بوده و در نهایت بهای تمام شده بالایی را برای خریدار دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران ادامه داد: یکی از مواردی که بنده شنیده ام و امیدوارم که درست نباشد این است که برخی از آزمایشگاهها به ناچار مجبورند معرف‌های نه چندان مرغوب را به دلیل ارزان بودن استفاده کنند؛ در نتیجه اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی‌توان به نتیجه آنالیزها به صورت 100درصدی اعتماد کرد. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکل، تاسیس شعبه در خارج از کشور توسط آزمایشگاههای ایرانی است که از طریق آن بتوانند لوازم مصرفی خود را از طریق آنها تامین و به ایران وارد کنند.

وی درباره اثرات ناشی از بالا رفتن نرخ ارز در بخش استخراج نیز گفت: عمده ماشین آلات استخراجی از خارج کشور تامین می‌شوند؛ البته بخش بسیار اندکی از این ماشین آلات توسط شرکت‌های داخلی مانند هپکو تولید می‌شد که اکنون با توجه به مشکلات پیش آمده برای این شرکت نمی‌توان روی تولیدات آنها حساب کرد و ما نیازمند واردات این ماشین آلات هستیم که عمده آنها نیز قیمت‌های بالایی دارند و تامین قطعات و ... هزینه ها را بسیار بالا می‌برد. در نتیجه هزینه استخراج را به صورت تصاعدی بالا برده و در نهایت این بخش را نیز از صرفه اقتصادی دور می‌کند.

به گفته وی، فرآوری مواد معدنی نیز بخشی در داخل کشور انجام می شود، اما قسمت عمده آن وابسته به مواد اولیه ای است که از خارج کشور تامین می گردد. در مجموع می بینیم که نرخ ارز تاثیر منفی در کل فرآیند معدن از اکتشاف تا فرآوری دارد و کار را از صرفه می اندازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =