اکبریان

رییس انجمن سنگ آهن ایران درباره روند فعالیت معادن سنگ آهن در 6ماهه دوم امسال گفت: 2 عامل بر روند فعالیت معادن اثرگذار است که مورد اول وضع قوانین از سوی دولت و در درجه بعدی، تغییرات آب و هوایی است.

مهرداد اکبریان در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: در 6 ماهه دوم سال که هوا رو به سردی پیش می‌رود بر میزان تولید معادنی که در استان‌های سردسیر و کوهستانی قرار دارند همچون کردستان، آذربایجان و زنجان اثرگذار خواهد بود، اما در استان‌هایی همچون یزد، کرمان و بیشتر استان‌های جنوبی کشور تغییر شرایط آب و هوایی ( گرما و سرما) تاثیر چندانی بر روند تولید آنها نداشته و به فعالیت خود در همه شرایط ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی به اندازه‌ای که فعالیت معادن متاثر از بخشنامه‌ها و وضع قوانین جدید و نحوه برخورد دولت با خریداران این محصولات است، سرد شدن هوا و تاثیرش بر روند کار در درجه دوم قرار دارد.

وی درخصوص اینکه آیا تا به اکنون نتیجه مشترکی با تولیدکنندگان فولادی برای تعیین قیمت محصولات حاصل شده یا خیر نیز اینگونه پاسخ داد: بحث قیمت‌گذاری زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا شمش مدتی است در برنامه های هر دوگروه قرار گرفته و جلسات متعددی نیز میان فعالان دو بخش برگزار شد، اما بعد از انتخاب وزیر صمت برای مدتی این موضوع به صورت مسکوت باقی ماند.

رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در شرایط فعلی اکنون فولادی ها خود به دو بخش تقسیم شدند و یک گروه از آنها با سنگ آهنی ها همراهی می‌کنند. به این شکل که سنگ‌آهنی ها به همراه نوردکاران و تولیدکنندگان لوله و پروفیل به این نتیجه رسیدند که سیستم فرمول قیمتی که بر مبنای شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شده، اشتباه است. در واقع نوردکاران و تولیدکنندگان لوله و پروفیل و سنگ آهن روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

به گفته اکبریان، باید به نوعی باید اجحاف به وجود آمده در این زنجیره به انصاف تبدیل شود تا شرایط برای هر دو بخش بهبود پیدا کند.

گفتنی است موضوع قیمت‌گذاری محصولات معدنی در زنجیره فولاد یعنی از سنگ آهن گرفته تا شمش فولاد از اسفند سال گذشته آغاز شد و بعد از برگزاری جلسات مختلف میان فعالان دو بخش، تنها نتیجه ای که حاصل گردید، این بود که دولت باید دست از دخالت در قیمت‌گذاری برداشته و اجازه دهد تا طرفین با یکدیگر با هم بر سر قیمت به توافق برسند؛ ولی تا به امروز نه تنها تصمیمی برای آن گرفته نشده، بلکه شاهد دخالتهای دولت در دیگر بخش‌های مرتبط با زنجیره فولاد هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =