مهرداد اکبریان

رییس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص آخرین وضعیت تولید معادن سنگ آهن در کشور گفت: تولید معادن سنگ آهن کشور با کاهش همراه شده که بخشی از آن به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده که عمده آنها معادن بخش خصوصی و معادن کوچک مقیاس بوده اند. همچنین دلیل دیگری که برای کاهش تولید معادن سنگ آهن کشور می‌توان به آن اشاره کرد، قوانین وضع شده برای محدودیت صادراتی و کوچک شدن بازار فروش معادن است.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: به دنبال وضع قوانین جدید برای جلوگیری از صادرات مواد معدنی همچون سنگ آهن برخی از معادن فرصت فروش محصولات خود را از دست دادند و بیشتر آنها نیز معادن سنگ آهن هماتیتی هستند که به طور عمده محصول آنها در بازار داخل خریداری ندارد. اما با این حال دولت در گردونه ممنوعیت خام فروشی مواد معدنی، جلوی فروش این نوع از سنگ آهن را نیز گرفته و این موضوع سبب شده تا معادن هماتیتی از مدار تولید خارج شوند.

به گفته اکبریان، در حال حاضر شرکت‌های بزرگ معدنی سنگ آهن نیز چالشهای خاص خود را در زمینه قیمت‌گذاری محصولات دارند، موضوعی که چندین ماه بحث روی آن انجام شده اما در آخر نتیجه ای حاصل نگردیده است.

رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در نهایت می‌توان گفت اکنون تنها مجموعه هایی که چرخه تولیدشان فراتر از سنگ آهن بوده و کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و حتی تولید شمش را در زنجیره تولید خود دارند، وضعیت ایده آلی داشته و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. اما در مقابل بقیه تولیدکنندگان که تنها یک محصول همچون سنگ آهن یا کنسانتره و.... تولید می‌کنند در شرایط خوبی نیستند که آن هم ناشی از بحث‌های قیمت‌گذاری دستوری و مداخله های دولت و حمایت از یک بخش زنجیره است.

به گفته اکبریان، با افزایش نرخ ارز و از سوی دیگر بالا رفتن قیمت مواد معدنی در بازار جهانی، انتظار می‌رفت که تولیدکنندگان مواد معدنی از جمله سنگ آهن بتوانند محصولات خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند اما اکنون شرایط به گونه ای است که تولیدکننده کنسانتره می‌بیند صرفه اقتصادی وجود ندارد تا کوره های خود را برای تولید روشن کند.

به گفته اکبریان، اگر در باقیمانده سال دولت این شرایط را ساماندهی کرده و به نفی اکثریت در زنجیره تولید سنگ آهن تا فولاد رای دهد، می توان به ادامه فعالیت معادن سنگ آهن و تولید محصولات از آن امید داشت در غیر این صورت میزان تولید نسبت به سال گذشته به طور قطع کاهش می یابد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =