رضا شهرستانی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: نباید در بورس کالا سقف ایجاد شود و قیمت ها دستوری باشد. سقف گذاشتن در بورس یعنی همان رانت ایجاد کردن و باید سیستم کاملا آزاد باشد و طبق عرضه و تقاضا امکان فروش وجود داشته باشد.

سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به اختلاف قیمت شدید محصولات فولادی در بورس کالا و بازار اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که در کشور وجود دارد ما باید سعی مان بر این باشد که قیمت های که برای مصرف کننده تعیین می شود عادلانه و واقعا با حداقل قیمت باشد و در آن شکی نیست ولی اینکه بخواهیم در بورس فروش کنیم و فقط تعداد محدودی خرید بکنند و محصولات با یک اختلاف فاحشی در بیرون به فروش برسد این به هیچ وجه درست نیست و هرچه اسم آن را بگذاریم این ظلم کردن در حق تولیدکننده و مصرف کننده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به الزام شرکت های خصوصی در بورس اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما خرید و فروش محصولات از مکانیسم بورس باید در اولویت باشد تا بدین‌ترتیب شفافیت معاملات افزایش یابد. اما این مورد زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که خرید و فروش در این بازار براساس عرضه و تقاضا باشد. در چنین شرایطی همه تولیدکنندگان اعم از خصوصی یا دولتی علاقه‌مند به فروش محصولات خود از طریق این بازار خواهند شد.  لذا ما الزام همه شرکت چه خصوصی، خصولتی و دولتی برای عرضه محصولات در بورس کالا را با این شرط قبول داریم: 1- کلیه زنجیره فولاد باید در بورس عرضه شود و حتما باید آهن اسنفجی از طریق بورس کالا عرضه شود تا کاملا شفاف سازی صورت گیرد. 2- مواد اولیه برای بخش خصوصی تامین شود 3- نباید در بورس سقف ایجاد شود و قیمت ها دستوری باشد. سقف گذاشتن در بورس یعنی همان رانت ایجاد کردن باید سیستم کاملا آزاد باشد و طبق عرضه و تقاضا قیمت به هرمیزانی برسد امکان فروش وجود داشته باشد.

شهرستانی در خاتمه به منظور توجه به بخش خصوصی به ممنوع شدن خرید قراضه توسط بورسی ها اشاره کرد و گفت: القائی ها به علت اینکه قراضه مصرف می کنند و قیمت قراضه به شدت بالا رفته است باید بورسی ها را از خرید قراضه ممنوع کرد زیرا آنها نیازی به قراضه برای مصرف ندارند و اگر این اتفاق بیفتد به قدر کافی قراضه وجود خواهد داشت تا با یک نسبتی با آهن اسفنجی قیمت آن رعایت شود و این باعث خواهد شد یک رقابت سالم بین خصوصی ها و دولتی ها ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =