جلسه ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاداکسین جلسه ای به منظور تصمیم‌گیری در خصوص مشکلات به وجود آمده محصولات فولادی از جمله ورق و اسلب در بورس کالای ایران برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، خداداد غریب‌پور، در این جلسه اظهار کرد: به تازگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی را در خصوص چگونگی رفع مشکلات به وجود آمده در بازار محصولات فولادی داشتم و در آن 2 پیشنهاد مطرح شد. نخست اینکه کل محصولات در بورس کالا عرضه شوند و پیشنهاد بعدی درخصوص مدیریت و کنترل بازار بود تا از این طریق بتوانیم با حفظ روش قبلی قیمت محصولات فولادی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص این جلسه این بود که فولاد مبارکه اصفهان و فولادهرمزگان و  فولاد خوزستان اسلب بیشتری را وارد بازارکنند. چرا که تمام اسلب تولیدی کشور توسط گروه فولاد مبارکه و فولاد خوزستان وارد بازار می‌شود؛ به این ترتیب تولید کل اسلب نیز در اختیار 3 شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان است و از این رو مدیریت بازار می‌تواند توسط این شرکتها انجام شود.

وی افزود: امروز نیز مجددا با وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه ای داشتیم که در آن تصمیمات مهمی گرفته شد مبنی بر اینکه بر اساس پیشنهادات و نظرات ایمیدرو و شرکت‌های ذی نفع برای ساماندهی به بازار فولاد تصمیم گیری انجام شود. این در حالیست که تا پیش از این تصمیم گیری در خصوص چگونگی فروش محصولات فولادی در کشور تنها در وزارت صمت متمرکز بود اما امروز این اقدام با همکاری و نظرسنجی از تولیدکنندگان بزرگ فولادساز قرار است انجام شود.

غریب پور ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که درخصوص تعیین قیمت و بازگرداندن ثبات به بازار محصولات فولادی وجود دارد این است که قیمت‌های بورس کالا طی چند سال گذشته بررسی و با قیمت‌های جهانی تراز شود. به این شکل که تفاوت قیمتی میان شمش با تیرآهن و میلگرد و... در بورس ایران مشخص و با بازار جهانی مقایسه شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه یکی از پیشنهادات برای بهبود یافتن شرایط فعلی را خروج اسلب از بورس کالا با قیمت 5درصد بالاتر از قیمت شمش خوزستان اعلام کرد. به این شکل که بعد از خروج این محصول از بورس، فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان نیاز نوردکاران را برطرف کنند تا آنها بتوانند با حداکثر ظرفیت تولید خود به کار خود ادامه دهند. چرا که در شرایط فعلی می بینیم که شرکت‌هایی همچون فولاد کاویان، فولاد گیلان و فولاد سمنان تقریبا با کمتر از 50درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند و برای تامین ماده اولیه خود دچار مشکل شده اند.

به گفته غریب‌پور، این اقدام در راستای حمایت از تولید ملی می‌تواند انجام شود. در واقع هدف این است که با خروج اسلب از بورس کالا، ورق تولیدی کشور به فولادسازانی که واحد نوردی دارند همچون فولاد اکسین، فولاد گیلان، کاویان و سمنان برسد تا آنها بتوانند با ظرفیت 100درصدی تولیدکنند.

غریب پور اظهار کرد: تلاش ما بر این است تا قیمت را به نفع مردم و عموم جامعه کاهش دهیم. یکی از پیشنهادات دیگری که در این جلسه مطرح شد، بهم وصل شدن سامانه های مختلف همچون بهین یاب، سامانه انبار، سامانه جامع تجارت و... بود که به عقیده غریب پور این اقدام در صورت اجرایی شدن کمک بزرگی برای ساماندهی به بازار محصولات فولادی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: وزیر صمت پیرو قولی که به رییس جمهوری و مجلس درخصوص کاهش قیمت محصولات فولادی همچون میلگرد و شمش داده؛ از ما خواسته در این زمینه نظرات خود را اعلام کنیم.

ظرفیت نوردکاران را به حداکثر میرسانیم

در ادامه این جلسه حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو مبنی بر خروج اسلب از بورس اظهار کرد: تا به امروز قیمت اسلب 5درصد بالاتر از نرخ شمش فولاد خوزستان بوده و خریداران آن تنها به 4تا 5 شرکت محدود می شوند. بنابراین با خروج اسلب از بورس کالا می‌توان بازار را مدیریت کرده و با در اختیار گذاشتن این محصول به تولیدکنندگان پایین دستی ظرفیت تولید نوردکاران را به حداکثر رساند.

وی افزود: این در حالیست که اکنون تنها تعداد اندکی از نوردکاران هستند که اسلب را گرفته و تبدیل به ورق می‌کنند و در مقابل تعداد زیادی از  این نوردکاران نیز ورق فولاد را خریداری کرده اما آن رابه محصول نهایی تبدیل نکرده و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و در نهایت باعث التهاب در بازار می شوند.

به گفته عظیمیان اگر عرضه و تقاضا در بازار مدیریت شود و بتوانیم 80 تا 90درصد از نیاز را پاسخگو باشیم، تمامی مشکلات و مسائل حل خواهد شد. به این شکل که فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان نیاز نوردکاران به ورق و اسلب را تامین ‌کنند و در مقابل نوردکاران نیز باید متعهد شوند که محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: همچنین با بهتر است تا سقف رقابتی در بورس کالا برداشته شود. از این روش می‌توان به شرایط که تا قبل از سال 97 بود بازگشت و ثبات را به بازار آورد. چراکه امروز می بینیم با شرایطی که از سوی وزارتخانه و ستاد تنظیم بازار به وجود آمده و سیستم بهین‌یاب گذاشته شده، بیشترین التهاب در بازار محصولات فولادی بوجود آمده و نوردکاران از آن به نوعی سوء استفاده می‌کنند.

عظیمیان گفت: در نهایت باید تقاضا و همچنین خروجی تولیدی صنایع پایین دستی کنترل شود. همچنین بهتر است تا برای نوردکاران یقف قیمتی گذاشته نشده و عرضه نیز در بورس کنترل شود.

وی افزود: فولادمبارکه اصفهان آمادگی این موضوع را دارد تا قیمت ورق خود را در بورس کاهش و حتی میزان عرضه خود را بالاتر از میزان مشخص شده ببرد،  اما به شرط اینکه در ادامه کار احساس بازنده شدن از این اقدام برای فولاد به وجود نیاید و کسانی هم که محصول را خریداری کرده‌اند با درصد مشخص و از پیش تعیین شده محصول تولیدی خود را در بورس عرضه کنند

باید عرضه و تقاضا قیمت بازار را مشخص کنند

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: طی سال‌های گذشته همواره تفاوت قیمتی محصولات در بورس کالا و بازار آزاد کمتر از 5درصد بوده است ، اما در شرایط فعلی می بینیم که طی دو سال گذشته این درصد اکنون به 70 تا 80درصد رسیده است.

وی ادامه داد: هر زمانی که بحث قیمت‌گذاری و تنظیم بازار مطرح شده، دچار مشکل شده ایم. این در حالیست که باید اجازه داد عرضه و تقاضا قیمت را در بازار مشخص کنند. از طرفی تعیین سقف قیمتی نیز مشکلات خاص خود را داشته که یکی از آنها ابطال معاملات در بورس است. از طرف دیگر استفاده از سیستم بهین‌یاب که قیمت بازار بر اساس آن تعیین می‌شود اما در مقابل محصولات صنایع پایین دستی مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند و همین امر نیز مشکل ساز شده است.

به گفته جوانبخت، می‌توان قیمت‌های جهانی فولاد ( نسبت میلگرد و تیرآهن به شمش، نسبت کلاف گرم به اسلب و شمش و ...) را بررسی کرده و بر این اساس قیمت‌ها را در ایران تعیین و کنترل کرد.

معاون فروش فولادمبارکه اصفهان ادامه داد: در صورتی که اسلب در اختیار نوردکاران قرار نگیرد التهاب بازار بیشتر خواهد شد. بنابراین بهتر است تا محدودیت‌ها برداشته شده و با اصلاح کردن قیمت پایه و برداشتن سقف قیمتی شرایط را برای عرضه آنها تغییر دهیم.

پیشنهادات مطرح شده ...

در نهایت در این جلسه خروج اسلب از بورس کالا و توزیع آن توسط 3 فولادساز بزرگ فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان به شرط تامین حداکثری نیاز نوردکاران و رساندن ظرفیت تولید این صنایع به حداکثر مورد تایید قرار گرفت. همچنین در جهت حمایت از مصرف کنندگان، عرضه مواد اولیه به واحدهای پایین دستی منوط به عرضه محصولات آنها در بورس کالا شد.

یکی دیگر از مسائل مهم در خصوص اهمیت صادرات محصولات فولادی بود که در این زمینه مقرر شد تا 3 شرکت بزرگ فولادی 2.5میلیون اسلب مورد نیاز نوردکاران را تامین و احصا کرده و مازاد آن را بتوانند صادر کنند.

گفتنی است از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این جلسه، در خصوص تامین خوراک مواد اولیه و انرژی مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان بود و قرار بر این شد تا معاونت معدنی وزارت صمت در این زمینه مکلف شده و اقدامات لازم را انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =