محمد ولی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسان‌های اخیر در بازار سکه و طلا اظهار کرد: این بازار اصولا متاثر از نرخ دلار و قیمت اونس جهانی است اما اخیرا معاملات کاغذی و البته معامله در فضای مجازی بلای جان واقعیت بازار شده است.

ابراهیم محمدولی در گفتگو با ایراسین با اشاره به کاهش معاملات زیرورآلات ساخته شده در بازار گفت: تقریبا از ابتدای سال با توجه به گسترش همه‌گیری کرونا بازار حال روز مناسبی نداشت اما روند به دلیل افزایش قیمت‌ها باعث شد تا کلا کسب و کار عادی فروشندگان زیورآلات در بازار و البته تک فروشی‌ها نزدیک به صفر باشد.

محمدولی در ادامه افزود: نوسان‌های قیمتی و همزمان با ایجاد انتظار تورمی نزد خریداران و صاحبان سرمایه‌های خرد و کلان باعث شده تا بیشتر معاملات دربخش سکه و متاسفانه طلای آب شده باشد که این هیچ منافع اقتصادی برای تولیدکنندگان و فروشندگان زیورآلات ندارد.

وی با تاکید براینکه فروش طلای دست دوم ممنوع است اظهار کرد: بسیاری از خریداران عادی با این پیش‌فرض که خرید طلای دست‌دوم و آبشده منافع اقتصادی بیشتری برای آنها دارد ناخواسته درگیر حاشیه‌هایی می‌شوند که سرمایه‌هایشان را با مخاطره روبرو می‌کند بنابراین توصیه می‌کنیم از خرید این اقلام جدا خودداری کنند چون احتمال تخلف و سودجویی در این بخش وجود دارد و اتحادیه تنها با ارایه فاکتور رسمی امکان پیگیری تخلف‌ را دارد.

این مقام صنفی تصریح کرد: ارایه فاکتور رسمی فروش برای زیورآلات از سوی فروشندگان الزامی است و خریداران هم با دریافت این فاکتور می‌توانند با خیال راحت خرید کنند چون درصورت بروز مشکل اتحادیه می‌تواند به مشکل آنها رسیدگی کرده و مانع از ضایع شدن حقوقشان باشد، هرچند بازرسی‌های محسوس و نا محسوس در سطح بازار و کسبه انجام می‌شود تا قبل از بروز مشکل مانع از شکل‌گیری تخلف باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران درباره آینده بازار این فلز گرانبها به خبرنگار ما گفت: همانطور که قبلا اشاره شد قیمت طلا در ایران بستگی به نرخ دلار و اونس جهانی دارد که در بخش زیورآلات اجرت ساخت و مالیات به آن افزوده می‌شود، بنابراین هرگونه نوسان در دو عامل اصلی یعنی اونس جهانی و دلار مستقیم در قیمت سکه و طلا اثرگذاری خواهد داشت.

وی معتقد است هرگونه پیش‌بینی برای این بازار بخصوص در شرایط فعلی کاملا غیرممکن است اما تنها در زمانی روند نزولی خواهیم داشت که نرخ دلار در کنترل بانک مرکزی قرار گیرد تا بتوانیم منطقی و براساس اصول اقتصادی انتظار نوسان در بازار طلا و سکه داشته باشیم.

محمدولی همچنین تصریح کرد: بیشتر نوسان‌های اخیر بازار ایران اگرچه متاثر از نرخ دلار و اونس جهانی بوده اما معاملات کاغذی و معامله در فضای مجازی فشار بالایی بر واقعیت بازار داشته و دارد که اگر برای این مورد هم راهکار منطقی داشته باشیم از این پس نوسان‌های کمتری را تجربه می‌کنیم یا حداقل این نوسان‌ها منطقی خواهد بود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران اگر نهادهای مربوطه بتوانند اثرگذاری بازار مجازی و کاغذی را از واقعیت بازار دور کنند نه تنها قیمت‌ها کنترل می‌شود بلکه رونق کسب و کار واحدهای صنفی نیز تضمین خواهد شد.

این مقام صنفی درباره انتشار خبر فروش طلای کم عیار در برخی واحدهای صنفی به دلیل افزایش قابل توجه قیمت طلا به خبرنگار ما گفت: عیار طلا در بازار رسمی ایران 18 و بعضا 24 تعیین شده است که تمام معامله‌ها براساس آن صورت می‌گیرد و فاکتور مربوط به زیورآلات هم برهمین اساس صادر می‌شود، اما برخی زیورآلات قدیمی ممکن است با عیارهای پایین مثلا 17 یا 14 باشند که معمولا آنها در بخش جواهر قرار می‌گیرند و موضوع متفاوت است، اما آنچه در بازار رسمی طلا تعیین شده همانطور که قبلا اشاره کردم عیار 18 و بعضا 24 است.

وی در پایان با اشاره به پایان رسیدن ماه‌های محرم و صفر تاکید کرد: هرچند کرونا بربازار و جامعه سایه انداخته است و احتمالا خبری از جشن‌های عروسی نیست، اما بازهم احتمالا روند تقاضای خرید زیورآلات کمی بیشتر می‌شود. بنابراین به خریداران توصیه می‌کنم حتما فاکتور رسمی با امضاء و مهر از فروشندگان دریافت کنند؛ اگرچه تمام واحدهای صنفی رسمی و معتبر براساس قانون و اصول اینکار را انجام می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =