محمدقلی یوسفی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مسئولین کشور نباید فکر کنند دنیای دیپلماسی دنیای زورآزمایی شخصی است و می توانیم دنیا را طبق میل شخصی خودمان تغییر دهیم. اگر ما با خارج مشکل داریم باید بدانیم که دنیا را نمی توانیم تغییر دهیم پس باید در همین شرایط موجود به فکر بالا بردن منافع ملی خودمان باشیم.

محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به رابطه وضعیت اقتصادی و نتیجه انتخابات سوم نوامبر آمریکا پرداخت و گفت: متاسفانه ما به دنبال بهانه می گردیم و همیشه می خواهیم اشکالات و ضعف های خودمان را به گردن دیگران بیندازیم. وقتی ما در رفع مشکلات و مسائل داخلی کشور ناتوان هستیم و در اقتصاد ما رشوه، فساد، تورم، بیکاری و بروکراسی وجود دارد نمی توانیم آن را انکار کنیم و همه این مشکلات را به خارج از کشور نسبت بدهیم. اتفاقا به عکس است اگر ما با خارج هم مشکل داریم ریشه اش در دیپلماسی غلطی است که مسئولین کشور ما سال ها آن را دنبال کرده اند. اگر از ابتدا محترمانه با همه کشورها برخورد می کردیم مجبور نبودیم الان آرزو کنیم که مثلا دموکرات ها بر سر کار بیایند تا بتوانیم مجدد مذاکره کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه به دنبال کردن منافع ملی به جای زورآزمایی شخصی در دیپلماسی بین المللی پرداخت و افزود: مسئولین کشور نباید فکر کنند دنیای دیپلماسی دنیای زورآزمایی شخصی است و می توانیم دنیا را طبق میل شخصی خودمان تغییر دهیم. اگر ما با خارج مشکل داریم باید بدانیم که دنیا را نمی توانیم تغییر دهیم پس باید در همین شرایط موجود به فکر بالا بردن منافع ملی خودمان باشیم. همین شرایط دنیا برای سایر کشورها هم وجود داردو اما چطور کشورهای دیگر در همین شرایط، اقتصاد خود را شکوفا کرده اند و رفاه مردم را بالا برده اند؟ اگر بگوییم تمام دنیا علیه ماست باید به خود بیاییم و ببینیم چه کردیم که هزار دشمن برایمان کم است و یک دوست بسیار!

این استاد دانشگاه به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: در جریان انتخابات آمریکا و افزایش اختلافات سیاسی، یک حزب می خواست کار رقیبش را بد جلوه بدهد و در برابر برجام موضع گرفت و از آن خارج شد. ما می بایستی از او می خواستیم بیاید ببینیم چه می گوید و محترمانه بدون اینکه خودمان را درگیر مسائل و اختلافات داخلی آمریکا کنیم باید منافع ملی کشورمان را دنبال می کردیم نه همانند یک جوان کم تجربه یک موضع بگیریم و بگوییم بیا بگو غلط کردم تا ما با شما مذاکره کنیم آن هم یک کشور قدرتمندی مثل آمریکا و به نظر می رسد موضع گیری ما هم بیشتر جناحی بوده و با تعصب کور همراه شده است.

این اقتصاددان دانشگاه علامه به سابقه تاریخی تمدن ایران اشاره کرد و گفت: ما باید به جهان نشان بدهیم ایران یک کشور متمدنی است و تجربه تاریخی گرانسنگی دارد. ما از بنیانگذاران نهادهای بین المللی بوده ایم و در حل مسائل بین المللی به ما مراجعه می شده است و در سطح بین المللی اعتبار داشته ایم. ما یک کشور تازه تاسیس نیستیم و نباید با کشورهای یاغی تازه تاسیس شده هم تراز شویم و این جای تاسف دارد. ما نباید اجازه دهیم به عنوان یک کشور منزوی که تمایلی ندارد با اقتصاد جهان گفتگو کند شناخته شویم. سیاست های دولتمردان در این سال ها ما را از جایگاهمان دور کرده است و اگر روند اینگونه ادامه پیدا کند فشارهای اقتصادی بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =