البرت بغزیان

یک استاد دانشگاه با اشاره به روند صعودی قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور طی چند ماه گذشته اظهار داشت: نرخ ارز اثرگذاری مستقیم در تورم داشته و این معادله را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و باسیاست‌های غیر عملی برای مقابله با گرانی وارد میدان شویم.

آلبرت بغزیان درباره دلایل افزایش قیمت‌ها و بی‌تاثیری سیاست هدفگذاری نرخ تورم بانک مرکزی به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران وابستگی بالایی به نرخ دلار داشته و اصولا تورم در ایران با قیمت دلار ارتباط مستقیم و غیرقابل انکاری دارد که نباید این مهم را در تصمیم‌گیری‌های خود فراموش کنیم.

بغزیان در ادامه افزود: وقتی نرخ دلار هر ساعت نسبت به ساعت قبل روند افزایشی دارد و هیچ فعال اقتصاد یا بازرگانی امکان برنامه‌ریزی برای فردای خود ندارد چطور انتظار داریم نرخ تورم را بتوانیم کنترل کنیم، چون هرچه دلار گرانتر شود، قطعا قیمت کالاها نیز روند افزایش به خود خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه معتقد است افزایش نرخ ارز مستقیم بر صعود قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان اثرگذاری دارد و کاملا طبیعی است که نرخ‌ کالا و خدمات براساس تغییرات قیمت ارزهای خارجی نیز نوسان داشته باشد که به هیچ عنوان نمی‌توانیم با دستورالعل یا سیاست‌های دستوری مانع از چنین اتفاقی بشویم.

وی به خبرنگار ما گفت: شاهد مثال این روند در بازار کاملا مشخص است به این صورت که وقتی می‌بینیم مثلا کالایی مانند لبنیات، مرغ یا سایر اقلام از سوی ستاد تنظیم بازار یا نهادهای مشابه قیمت‌گذاری می‌شود هیچ فروشنده‌ای براساس آن عمل نمی‌کند یا اینکه اصلا بازار توجهی به این قیمت‌ها ندارد و براساس اصول خود تصمیم‌گیری می‌کند.

بغزیان تاکید کرد: حتی اگر با بگیر و ببند تولیدکنندگان را راضی کنیم که قیمت مصوب را روی اقلام خود درج کنند؛ باز می‌بینیم یکجایی مثلا از وزن یا از کیفیت کالا کاسته می‌شود چون هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند به تولید ادامه دهد در زمانی که هر روز درحال زیان دادن است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نوسان‌های نرخ ارز از ابتدای سال تاکنون افزود: با توجه به نوسان‌های اخیر نرخ ارز هیچ تولیدکننده‌ای امکان برنامه‌ریزی برای آینده فعالیت اقتصادی خود ندارد و بعضا می‌بینیم تولیدکنندگان از تولید دست کشیده و در خوشبینانه‌ترین حالت منتظر ثبات اقتصادی می‌شود، اما گروهی هم به صف واردکنندگان می‌پیوندند.

وی معتقد است کنترل نرخ ارز و منطقی شدن قیمت آن بهترین کمک به تولیدکنندگان و حمایت واقعی از تولید در شرایط فعلی است. به این دلیل که تولیدکنندگان می‌توانند مواد مورد نیاز خودشان را با قیمت‌های منطقی تامین کرده و کالایی با قیمت تمام شده قابل قبولی به بازار عرضه کنند که ناخودآگاه به دلیل افزایش قدرت خرید مردم رشد تقاضا هم در چنین شرایطی ایجاد می‌شود و چرخه اقتصادی به حرکت در می‌آید.

بغزیان درباره اینکه وقتی نرخ دلار ارزان می‌شود شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم نیز گفت: خاصیت چسبندگی نرخ دلار عاملی است که اکنون در بازار نادیده گرفته شده؛ به این منظور که وقتی دلار گران می‌شود اغلب کالاها تمایل به صعود قیمت دارند، اما به دلیل بی‌اعتمادی بازار نسبت به آینده می‌بینیم وقتی قیمت دلار ارزان می شود تقریبا قیمت کالاها در همان سطوح قبلی باقی می‌ماند و خبری از کاهش قیمت متناسب با نزولی شدن نرخ ارز نیست.

به گفته این اقتصاددان سیاست‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر توزیع دلار در بازار برای مدیریت قیمت در این بخش کارآمدی لازم را نداشته و به همین دلیل می‌بینیم همچنان قیمت‌ دلار تمایل به صعود داشته و دولت نتوانسته نرخ دلار را در کنترل خود درآورد و سایر سیاست‌های اقتصادی را اجرایی کند.

اجازه دهیم بورس طبیعی عمل کند

این استاد اقتصاد همچنین درباره نوسان‌های اخیر بورس تهران نیز به خبرنگار ما گفت: اصلاح قیمت در تمام بورس‌ها  اتفاق می‌افتد و بورس ایران از قاعده یاد شده مستثنی نیست؛ بنابراین  نباید به فراز و فرودهای تابلو واکنش‌های غیرکارشناسی داشته باشیم، بنابراین امروز هم که بورس با کاهش شاخص روبرو شد کاملا طبیعی بود.

بغزیان همچنین تاکید کرد: در این زمینه بعضا شاهد شیطنت‌هایی هستیم که گروهی در تلاش هستند با القاء اینکه اصلاح قیمت بورس یک سقوط بزرگ است و زیان‌های گسترده‌ای در آینده وجود دارد منافع خاصی برای خود ایجاد کنند درحالی که اصلا اینطور نیست و بورس روند طبیعی خود را طی می‌کند فقط نباید در آن دخالت های غیرکارشناسی داشته باشیم.

وی همچنین به موضوع اثرگذاری نرخ ارز در افزایش شاخص بورسی نیز اشاره کرد و گفت: چرا وقتی کارخانه‌ای با دلار 1500 تومانی احداث و تولیدش را آغاز کرده امروز که دلار به رقم 30 هزار تومان و بالاتر رسیده نباید اصلاح قیمتی داشته باشد؟ مگر نه اینکه این کارخانه در دفاتر حسابداری خود این تغییر را لحاظ می‌کند؟ پس منطقی است که قیمت سهام آن نیز افزایش داشته باشد. کجای این معادله اشتباه یا عدد سازی است؟

به گفته بغزیان گروهی با مطرح کردن این سئوال که کارخانه‌ها اکنون سودآور نیستند پس چرا سهامشان افزایش یافته در تلاش هستند بازار را بگونه‌ای مدیریت کنند که منافع خاصی به دست آورند درحالی که اصولا افزایش قیمت سهام و همچنین روند بازار سرمایه همواره براساس اصلاح قیمتی شکل گرفته و نباید از این نوسان‌ها جریان‌هایی با ظاهری منفی برای جامعه ایجاد کنیم.

وی معتقد است تنها دستاورد اینگونه اظهار نظرهای غیرکاشناسی و بعضا سودجویانه به زیان اقتصاد کشورمان است و موضوع مدیریت نقدینگی و تامین منابع مالی برای کارخانه‌ها را با مشکلات عمده‌ای روبرو می‌کند که نباید چنین باشد.

این اقتصاددان به علاقمندان سرمایه‌گذاری در بازار سهام توصیه کرد اولا با استفاده از تجارب کارگزاری‌ها اقدام به این کار کنند و هرگز واکنش‌های شتابزده یا هیجانی نداشته باشند چون در هیجان احتمال زیان بالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =