شکوری

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به موضوع خام فروشی که این‌روزها مبنای ممنوعیت صادرات برخی محصولات معدنی شده است اعلام کرد: این عبارتی کاملا مناسب برای تقویت صادرات غیر نفتی است، اما امروز به هر دلیل مدیران مربوطه تعبیری اشتباه از آن دارند.

بهرام شکوری در این زمینه به ایراسین گفت: با ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و همچنین اهمیت جایگاه اقتصادی معادن در کشورمان موضوع خام فروشی از سوی مقام معظم رهبری به‌درستی و کاملا به‌موقع مطرح شد که برهمین اساس مدیران میانی و مسئولان دولتی می‌بایست سیاست‌گذاری‌هایی انجام می‌دادند.

شکوری در ادامه افزود: اما با درنظر گرفتن اینکه برخی از مسئولان و مدیران دولتی تعبیر دقیقی از صنعت معدن و جایگاه عبارت خام فروشی در آن نداشتند بعضا در مقاطعی مثل اکنون دستورالعمل‌های غیر کارشناسی ممنوعیت صادراتی به بهانه مقابله با خام فروشی صادر شده است.

وی تاکید کرد: برای اجرای درست سیاست‌های کلان کشور بخصوص در بخش معادن که درآمدهای آن قابلیت جایگزینی صنعت نفت کشورمان را دارد لازم است کاملا کارشناسی و براساس تجارب کشورهای توسعه یافته و موفق در این زمینه گام برداریم، چون اصولا خام فروشی در معدن شرایط دارد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی معتقد است شاهد مثال این نوع سیاست‌های غیرکارشناسی را در موضوع سنگ‌های تزئینی و  ممنوعیت صادرات سنگ کوپ بوده و می‌توان با توجه به تمام دستورالعمل‌های اخیر واقعیت ماجرای برداشت غیرکارشناسی از موضوع خام فروشی را درک کرد.

300 سال ذخیره سنگ تزئینی داریم

به گفته شکوری ذخایر سنگ تزئینی ایران با توجه به حداکثر میزان برداشت 15 میلیون تن به این معناست که ایران برای 300 سال آینده دارای ذخایر غنی و قابل برداشت سنگ تزئینی است، این درحالی است که اکنون آمارها نشان می‌دهد ایران تولید 9 میلیون تن را سال‌های اخیر در کارنامه خود ثبت کرده است.

شکوری درباره این پیش‌بینی پتانسیل تولید سنگ تزئینی ایران افزود: تولیدکنندگان کشور در خوشبینانه‌ترین حالت 7 تا 9 درصد از سنگ برداشت شده معادن را می‌توانند صادر کنند به این معنی که 93 درصد از تولیدات در بخش مسکن و مبلمان شهری استفاده می‌شود، از این رو صادرات هیچ تاثیری در تامین نیاز داخلی ندارد.

وی تصریح کرد: حالا با این منابع غنی از ذخایر سنگ تزئینی که البته بازارهای صادراتی خیلی خوبی هم به خود دیده؛ می‌بینیم به دلیل جلوگیری از خام فروشی صادرات سنگ به صورت کوپ ممنوع اعلام شده درحالی که کشورهای پیشرفته در این صنعت علاوه بر صادرات محصولات صادراتی به صورت کوپ سنگ تزئینی صادر می‌کنند.

شکوری درباره اهمیت صادرات سنگ تزئینی به صورت کوپ در بازارهای خارجی اظهار کرد: کارخانه‌های تولید سنگ تزئینی ایران قالبا زیاد پیشرفته نیستند و معدود کارخانه‌هایی داریم که با ماشین‌آلات پیشرفته می‌توانند نیازهای بازار را تامین کنند. بنابراین اصولا در تامین کالای مورد نیاز بازارهای هدف دچار نقص هستیم، درحالی که تولید کنندگان کشورهای هدف ما قابلیت تامین نیاز بازارشان با استفاده از مواد اولیه ایرانی دارند، اما بازهم برخی مدیران تاکید بر ممنوعیت صادرات سنگ کوپ دارند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است این سیاست هیچ تفکر اقتصادی و منطقی به خود ندیده است، چون هیچ معلوم نیست اصلا در آینده نزدیک سنگ تزئینی ایران خریدار داشته باشد. به این دلیل که در مصالح ساختمانی هر روز شاهد تحول و نوآوری‌هایی هستیم که بسیاری از مصالح سنتی را حذف کرده و بعید نیست در آینده سنگ تزئینی به این مفهوم اصلا خریداری نداشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: حالا باید از مدیران بپرسیم که اگر چنین اتفاقی شکل بگیرد و اصلا سنگ تزئینی ایران خریداری نداشته باشد آیا این سیاست فعلی که مانع از صادرات می‌شود کفران نعمت نیست؟ آیا بهتر نبود این سنگ که اکنون خریدار دارد را صادر کنیم و با منابع ارزی حاصل از آن در بخش‌های مولد و اشتغالزای دیگری در همین صنعت برای آیندگان سرمایه‌گذاری کنیم؟

تفاوت معنادار صادرات سنگ تزئینی ایران و ترکیه

شکوری درباره تجارب صادراتی کشورهای تولیدکننده سنگ تزئینی به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های اشتباه فعلی در ایران باعث شده تا حداکثر سالانه 350 میلیون دلار صادرات سنگ داشته باشیم درحالی ترکیه کشور همسایه ما سالانه 5 میلیارد دلار سنگ تزئینی به صورت نهایی و کوپ صادر می‌کند.

وی درباره سهم صادرات سنگ‌های تزئینی به صورت خام از دو کشور شناخته شده مثل ایتالیا و ترکیه افزود: ببینید ایتالیا مهد تولید تجهیزات فرآوری سنگ‌های تزئینی است بنابراین هیچ مشکلی نباید در تبدیل سنگ معدن به محصولات نهایی داشته باشد و ترکیه هم تقریبا در همین شرایط قرار دارد اما وقتی به آمار رسمی صادراتی آنها نگاه می‌کنیم می‌بینیم ایتالیا 22 و ترکیه 77 درصد از سنگ تزئینی برداشت شده از معادن را به صورت خام صادر می‌کند با این رویکرد که ممکن است این محصول در آینده خریداری نداشته باشد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: این رفتار غیرمنطقی و سیاست‌های غیرکارشناسی ظلم درحق سرمایه‌گذاران معدنی است و وقتی می‌بینیم سرمایه‌گذاری روند نزولی دارد جلسه و همایش برگزار می‌شود تا اهمیت سرمایه‌گذاری را به صاحبان سرمایه تاکید کنیم. این چرخه‌ای اشتباه است که اکنون در صنعت معادن ایران شکل گرفته و دقیقا همین اتفاق در بخش سنگ آهن هماتیتی هم رخ داده است.

به گفته وی درحالی سنگ آهن کم عیار که تنها کاربردش در تولید سیمان است اکنون مازاد تولید بالایی داریم اما به دلیل جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن برای تولید فولاد این بخش هم گرفتار همان تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی شده است فقط به این دلیل که ابزار نظارتی کافی در اختیار مسئولان نیست و احتمال تخلف می‌دهند.

شکوری در پایان به خبرنگار ما گفت: بد نیست در این زمینه تجدید نظری صورت پذیرد تا بتوانیم پتانسیل‌های فعلی که احتمالا در آینده خریداری ندارند را تبدیل به منابع سرمایه‌کنیم و در بخش‌های بهتری که آینده درخشان‌تری دارند سرمایه‌گذاری کنیم تا اقتصاد کشور در آینده بتواند از این منابع استفاده داشته باشد. اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های غیرکارشناسی اخیر می‌بینیم به‌جای استفاده از پتانسیل‌ها فقط تعطیلی معادن و بیکاری کارگران را تجربه می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =