بهمن آرمان

بهمن آرمان کارشناس اقتصادی و معاون اسبق سازمان بورس گفت: ایران بیشتر از 15 سال  است که دارای پایین ترین نرخ سرمایه گذاری در زمینه تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه و شمال آفریقا است، بنابر این مشکلاتی که در طول سال های گذشته متراکم شده این روزها اثرات خودش را با افزایش نرخ بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم و از همه مهمتر کاهش ارزش پول ملی نشان می دهد.

بهمن آرمان استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان بورس در گفتگو با ایراسین به تحلیل وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: ارزش پول ملی بازتاب دهنده واقعیت های اقتصادی یک کشور است. ما نباید فراموش کنیم که سیاست های اقتصادی ما در راستای تقویت ارزی کالا و خدمات نبوده است، بلکه با دادن یارانه ها در راستای تقویت تقاضا بوده است. همچنین ایران بیشتر از  15 سال است که دارای پایین ترین نرخ سرمایه گذاری در زمینه تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه و شمال آفریقا است؛ بنابر این مشکلاتی که در طول سال های گذشته تلنبار و متراکم شده است این روزها دارد اثرات خودش را نشان می دهد که بازتاب های ناشی از این سیاست های غلط اعمال شده را در افزایش نرخ بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم و از همه مهمتر کاهش ارزش پول ملی می توان مشاهده کرد.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به رفتار طبیعی مردم در مواجه باکاهش ارزش پول ملی در کشور ترکیه و ایران پرداخت و گفت: اگر بخواهیم کشور مشابهی در جهان برای وضعیتی که به آن دچار شده ایم پیدا کنیم، وضعیت امروز کشور ترکیه است که به علت سیاست های جاه طلبانۀ حزب حاکم در زمینه های گوناگون می بینیم که ارزش لیر ترکیه به شدت کاهش پیدا کرده است و طبق برآوردهای غیر رسمی که انجام شده است؛ ارزش پول هایی که به شکل ارز و دلار در بین خانواده های ترکیه وجود دارد از رقم 217 میلیارد دلار هم فراتر رفته است یعنی چیزی که شبیه آن را در ایران هم مشاهده می کنیم. مردم به این علت که احساس می کنند ارزش پول ملی باز هم کمتر خواهد شد پول های خودشان را به طلا و ارزهای گوناگون تبدیل می کنند و در خانه نگه می دارند. سیاستی هم از طرف دولت اعمال نمی شود تا ارزی که در اختیار مردم و در خانه ها هست وارد چرخه تولید و سرمایه گذاری در کشور شود.

معاون اسبق سازمان بورس به طلب های ارزی ایران از کشورهای مثل چین اشاره کرد و گفت: ما علیرغم اینکه از کشورهای دیگر رغم های بالایی طلبکار هستیم نه امکان بازگشت این ارزها به کشور وجود دارد و نه می توانیم حتی از آنها کالا بخریم. ما بیش از 20 میلیارد دلار از چین طلبکار هستیم ولی مشاهده می کنیم که حتی نمی توانیم از آنها تحت عنوان فاینانس استفاده کنیم و دو نمونه آن را می توان در طرح توسعه فولاد مبارکه یعنی نورد گرم 2 یا بزرگترین تولید کارخانه کاغذ در خوزستان مشاهده کنیم.

این استاد دانشگاه تهران در خاتمه به تحلیل روابط خارجی و تعامل ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: ایران تا زمانی که نتواند روابط خارجی خودش را به شیوه ای اصلاح کند که بتواند به خانواده جهانی برگردد و دارای روابط سالم، مستقیم و سازنده با سیستم پولی بین المللی شود؛ کاهش ارزش پول ملی فعلی غیر قابل اجتناب است و ممکن است روند فعلی ادامه پیدا کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =