مجید موافق قدیری

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور با اشاره به سیاست‌های توسعه صادرات محصولات بخش کشاورزی از ابتدای دهه 90 شمسی گفت: این سیاست‌ها اگرچه در دوره خود موجب ایجاد نشاط در بخش تولید شده اکنون به دلیل یک ممنوعیت‌های مقطعی به چالشی بزرگ برای کارآفرینان و تولیدکنندگان تبدیل شده است.

مجید موافق قدیری در گفتگو با ایراسین گفت: بخش کشاورزی به عنوان یکی از پتانسیل‌های بسیار مناسب ایران در توسعه صادرات غیرنفتی شناخته شده و اغلب کارشناسان براین باورند که این بخش به تنهایی می‌تواند اثرگذاری بالایی در تولید ناخالص ملی کشورمان داشته باشد که البته آمارهای اخیر نهادهای اقتصادی نیز این فرضیه را تایید کرده است.

قدیری در ادامه افزود: این درحالی است که اشتغالزایی بخش کشاورزی و صنایع مربوطه نیز درمانی دائمی برای درد بیکاری در جامعه کشورمان است، اما طی دو سال اخیر سیاست‌های مقطعی در بخش صادراتی به بهانه‌های مختلف از جمله مدیریت ارزی و تامین نیاز داخلی باعث شده تا بخش عمده‌ای از پتانسیل‌های موجود از بین رفته و اغلب آنها به خود به معضلی نگران کننده به نام تولیدکنندگان بدهکار تبدیل شده باشند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور درباره افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ به عنوان یک نمونه از این مشکلات تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد گوشت مرغ و تخم مرغ یکساله به ترتیب 38 و 108 درصد افزایش قیمت را در شرایطی تجربه کرده‌اند که به همین بهانه اکنون مسئولان بخشنامه ممنوعیت صادراتی برای مدیریت بازار داخلی صادر کرده‌اند.

وی معتقد است صدور این بخشنامه دقیقا به معنای عدم اطلاع تصمیم‌گیرندگان از صنعت و توانمندی‌های موجود آن است و نهایتا نمی‌دانند با این نوع تصمیم‌گیری چه برسر تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید دام و طیور و البته آبزیان می‌آورند به این دلیل که تنها محصول این سیاست رشد خروج سرمایه از بخش کشاورزی و افزایش بیکاری است.

قدیری درباره توان تولیدی تخم مرغ به عنوان یک نمونه در کشورمان به خبرنگار ما گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد از مهرماه سال 1398 افزایش سرمایه‌گذاری‌های قبلی در این بخش باعث شد تا توان تولیدی تخم مرغ ایران به چیزی حدود یک میلیون و سیصدهزار تن برسد که با این میزان تولید؛ کشورمان در رتبه دهمین تولید کننده تخم مرغ جهان و البته پنجمین تولید کننده آسیا قرار گرفت و نشان از توانمندی در این بخش است.

وی تصریح کرد: این رشد قابل توجه تولید درست درحالی اتفاق افتاده که سرانه مصرف تخم مرغ ایران در خوشبنانه‌ترین حالت  هر فرد ایرانی در سال 200 عدد تخم مرغ مصرف می‌کند و در عین حال می‌دانیم همین امروز ظرفیت تولید برای مصرف 250 عدد تخم مرغ ایرانی‌ها در سال وجود دارد. این به معنی وجود مازاد تولید بدون هرگونه فشار به بازار داخلی است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور در ادامه افزود: تمام مشکلات از سوء مدیریت است که باعث کاهش تولید و همچنین خروج سرمایه‌ها شده است به این دلیل که اصولا تولید تخم مرغ یک فرآیند 18 ماهه است و باید زنجیره‌ای از تولید داشته باشیم که نهایتا بعد از دوره یاد شده به میزان تولید مناسب برسیم و هربخش از این زنجیره اگر دچار اخلال شود کمبود خودنمایی می‌کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون 90 درصد از تخم مرغ ایران با استفاده سیستم‌های صنعتی تولید می‌شود و  هر مرغی که در سال تخم مرغ تولید می‌کند از دوسال قبل وارد چرخه شده است از این رو هر سیاستی که امروز برای تولید داشته باشیم دوسال بعد نتیجه را می‌بینیم و اغلب کارشناسان و تولیدکنندگان امروز هشدار می‌دهند با شرایط فعلی در آینده درگیر مشکلات خواهیم شد.

قدیری به خبرنگار ما گفت: سیاست‌هایی که مسئولان مربوطه در این بخش امروز اجرا می‌کنند بدون تردید نتیجه‌ای جز کاهش قابل توجه تولید و وابستگی به واردات نخواهد داشت و برخوردهای غیرکارشناسی در بخش کشاورزی قابلیت جبران در کوتاه مدت ندارد.

به گفته قدیری نکته جالب ماجرا اینجاست که براساس آنالیزهای قیمتی که تولیدکنندگان در جلسات مختلف ارایه می‌کنند همه قبول دارند که مثلا هزینه‌های تولید افزایش 50 درصدی داشته اما خروجی جلسه صدور مجوز افزایش قیمت 20 درصدی است! خوب حالا سئوال اینجاست که تولید کننده 30 درصد مابقی را چطور باید تامین کند؟ یا اینکه آنالیزها نشان می‌دهد مثلا قیمت تمام شده تخم مرغ کیلویی 12 هزار تومان است ولی قیمت مصوب برای فروش 10500 تومان می‌شود. این اختلاف‌ها روی کاغذ مسئله ساز نیست اما برای تولیدکننده در سال ارقامی می‌شود که نهایتا ورشکستگی به همراه دارد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور اظهار کرد: این شیوه مدیریت تولید بخصوص در بخش کشاورزی و صنایع وابسته که برای تولید یک دوره میان مدت لازم دارد فقط و فقط به تخلف، قاچاق، نابسامانی و نهایتا کاهش تولید و وابستگی به واردات منجر می‌شود و هیچ دستاورد دیگری ندارد و تجارب گذشته شاهد مثال خوبی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور معتقد است اعمال محدودیت صادراتی به بهانه مدیریت بازار و کاهش قیمت کاملا اشتباه است و هیچ دستاوردی ندارد چون در بهترین حالت 50 هزار تن صادرات سالانه انجام می‌شود و این رقم صادرات در مقابل ظرفیت تولید واقعا هیچ اثرگذاری قابل توجهی ندارد که نگران باشیم.

وی تصریح کرد: نگرانی بعدی تولیدکنندگان و فعالان بخش یاد شده با سیاست‌های فعلی این است که بازارهای صادراتی خود را  از دست بدهند چون رقابت برای سهم بازار این اقلام بسیار سنگین است و درصورت عدم ورود محصولات ایرانی به بازارهایی مثل عراق و افغانستان به سرعت جایگزین‌ می‌شوند و دوباره به دست آوردن این سهم بازار غیر ممکن است.

قدیری به خبرنگار ایراسین گفت: کارشناسان و فعالان این بخش به مسئولان و تصمیم‌گیرندگان توصیه می‌کنند به جای ممنوعیت با استفاده از ابزار کارآمدتر تعرفه واردات و صادرات را مدیریت کنند چون بازرگانان با توجه پتانسیل‌ها و شناختی که از بازار دارند در این شرایط می‌توانند برنامه‌ریزی کنند اما نسخه پوسیده ممنوعیت صادرات یا واردات هیچ دستاوردی ندارد چون فقط و فقط به خروج سرمایه از تولید کمک می‌کند.

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور مشکلات فعلی در بخش مرغ و تخم مرغ دقیقا مربوط به تعیین قیمت‌های دستوری بی‌توجه به افزایش هزینه‌های تولید در اواخر سال 1397 است که همان دوره هم تمام فعالان بخش خصوصی و البته کارشناسان امر به مسئولان توصیه کردند با اعمال قیمت‌های دستوری سرمایه‌گذاران از این بخش خارج می‌شوند و تولید کاهش می‌یابد اما توجهی به نظرات کارشناسی نشد و امروز هم دوباره همان بی‌توجهی شکل گرفته که در آینده مشکلات را دامن می‌زند.

وی در پایان تاکید: سیاست‌گذارانی که ممنوعیت صادراتی را تعیین کرده‌اند بد نیست به این سئوال پاسخ دهند، اگر صادرات ممنوع است چرا در گذشته مجوز سرمایه‌گذاری و احداث واحد تولیدی بیش از نیاز داخلی داده‌اند که امروز علی‌رغم وجود مازاد تولید بازهم ممنوعیت داریم و تولید کننده نمی‌تواند فعالیت اقتصادی منطقی داشته باشد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =