• ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
  • کد خبر: 8317
  • readingTime: ۱ دقیقه
تولید اقتصادی

یک استاد اقتصاد گفت: اجرای طرح کالابرگ ها طرحی قابل قبول است، به آن شرط که با مشکلات کوپن های سابق همراه نباشد.

شهرام معینی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: با اطلاع از همه جزئیات طرح کالا برگ ها جامع تر، بهتر و با آگاهی بیشتری نسبت به آن نگاه می‌کردیم.

 وی تصریح کرد: درکل اگر کالابرگ مانند کوپن‌های سابق ،اختصاص به کالاهایی خاص داشته باشد پیامد مطلوبی درپی نخواهد داشت، ولی در صورتی که نوع کالا و کیفیت آن البته در محدوده تعیین شده ای توسط افراد انتخاب شود مزیت خوبی نسبت به کوپن‌ها دارد.

 به گفته این استاد اقتصاد چنین طرحی در کشور آمریکا در حال اجراست ولی مردم در نوع کالایی که خریداری می‌کنند تا میزان معینی حق انتخاب دارند و به همین دلیل این طرح در آن کشور موفق بوده است، اما در ایران با توجه به تجربه‌ای که از کوپن‌ها وجود دارد نگاه چندان مثبتی به کالابرگ‌ها نمی‌شود.

وی افزود: زیرا اقلامی خاص، توسط کوپن‌ها به مردم اختصاص می‌یافت و ممکن بود همان کالا در آن زمان، موردنیاز عده‌ای نبود و به کالایی دیگر نیاز داشتند ولی طرح طوری برنامه‌ریزی‌شده بود که انتخاب نوع کالا و کیفیت آن در اختیار افراد نبود که امیدواریم طرح کالابرگ به آن صورت نباشد، چه بسا اگر مردم حق گزینش داشته باشند طرح مناسبی برای شرایط فعلی خواهد بود. هرچند لازم است محدوده خاصی هم برای کالاها تعیین شود.

معینی در رابطه با تأمین بودجه کالابرگ‌ها تصریح کرد: در شرایطی که دولت برای تأمین بودجه حقوق کارکنان خود ناچار به استقراض است قطعاً بودجه این کالابرگ‌ها هم از طریق استقراض تأمین می‌شود.

وی با اشاره به تورم زا بودن کالا برگ ها اظهار کرد: اگر درآمد دولت ،بیش از هزینه‌هایش بود از طریق این درآمد ، هزینه‌های کالابرگ هم پرداخت می‌شد ومشکلی چون تورم را به همراه نداشت .اما با توجه به نبود منابع کافی ، قطعاً موجب تورم خواهد شد.

معینی تصریح کرد: در این میان خانواده‌هایی از محل این کالابرگ‌ها ، قدرت خرید بیشتری پیدا خواهند کرد. ولی با توجه به نبود منبع درآمدی خاص برای پرداخت هزینه کالابرگ‌ها ، حتی اگر همه افراد هم مشمول این طرح شوند به دلیل رشد تورم ، جنبه استقراضی پیدا می کند این چنین که پول از جیب عده‌ای ثروتمند به جیب عده‌ای نیازمند می‌رود . که البته در این شرایط اقتصادی ،راهکاری قابل‌قبول است. شاید بتواند تا حدودی به تأمین نیازهای اولیه غذایی اقشاری از جامعه کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =