امید اصغری

رئیس موسسه یونیدرو درباره اینکه راه اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن تا چه اندازه می‌تواند کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد گفت: وقتی از یک آزمایشگاه بین‌المللی برای انجام عیارسازی مرجع استفاده می‌کنیم به طور طبیعی باید به صورت دلار هزینه کنیم و این در حالی است که می‌توانیم آزمایشگاه مرجع در کشور داشته و از دستورالعمل های داخلی استفاده کنیم.

امید اصغری با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایراسین افزود: ما با راه اندازی باشگاه‌های تخصصی همچون باشگاه متخصصان نمونه‌برداری معدنی که با همکاری کانساران بینالود و موسسه یونیدرو به مرحله اجرا رسیده، می‌توانیم هزینه‌های بین المللی که تا پیش از این برای به دست آوردن اطلاعات لازم از برخی نمونه های معدنی پرداخت می‌کردیم را حذف کنیم.

به گفته وی، اگر یک آزمایشگاه مرجع بتواند برای همه عناصر معدنی در داخل کشور امکانات مطلوب و با دقت و صحت مورد نظر را فراهم کند به طور طبیعی خیلی از نمونه‌هایی که مجبور بودیم به خارج از کشور ارسال کنیم را در داخل کشور بررسی و آنالیز خواهیم کرد. کما اینکه هم اکنون در یونیدرو با همکاری ایمیدرو پروژه‌ای برای اندازه‌گیری ژرمانیوم داریم که نیاز است از آزمایشگاه‌های خارج از کشور کمک بگیریم تا با دقت و صحت کامل این کار را انجام شود.

اصغری ادامه داد: حال اگر بتوانیم ارزی که قرار است از کشور خارج و صرف هزینه‌های آزمایشگاهی شود را به مجموعه‌های دانش‌بنیان داخلی آورده و از آنها حمایت کنیم، به طور حتم این مجموعه ها می‌توانند نیاز داخلی معادن را به بسیاری از پروژهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی رفع کنند.

وی در ادامه سخنانش درخصوص چالش های مختلفی که در فعالیت های زمین شناسی و اکتشافی وجود دارد نیز گفت: در حوزه اکتشاف اگر یک نمونه به درستی برداشت نشود چه بسا منجر به ریجکت کردن محدوده پتانسیلدار اکتشافی خواهد شد، زیرا نمونه از جایی برای داشته شده که معرف یک مجموعه نیست و در نتیجه یک فرصت را از سرمایه‌گذار می‌گیرد.

اصغری ادامه داد: در بحث بازرگانی و فروش نیز به دلیل این که اختلاف نظرهایی بر سر نحوه نمونه برداری وجود دارد، باعث به وجود آمدن دعاوی حقوقی در داخل و خارج کشور می‌شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل کمک گرفتن از آزمایشگاههای خارجی مانند SGS مطرح می‌شود  که طبیعتا هزینه زیادی باید صرف این آزمایشگاه مرجع گردد.

رییس موسسه یونیدرو ادامه داد: بدون شک باشگاه متخصصان نمونه‌برداری معدنی می‌تواند تاثیر زیادی برای رفع این دست از مشکلات و مسائل داشته و کاهش موارد اختلافی را به ارمغان بیاورد. از سوی دیگر با استانداردسازی اصولی و نمونه برداری و روش‌های آنالیز و عیار سنجی رونق بیشتری به معدن دهد و ریسک را از حوزه معدن دور کند.

وی افزود: عوامل یادشده منجر به دور شدن سرمایه از حوزه معدن شده اند. در واقع هرجا که ریسک بالایی باشد در نهایت سرمایه گذار تمایلی برای ورود به آن حوزه ندارد؛ این درحالیست که نمونه برداری یکی از آیتم‌های کلیدی حوزه معدن بوده و در آزمایشگاه‌های بین‌المللی مانند کد جورک نیز نمونه برداری و اصول آن بسیار پر اهمیت است. برای مثال در این استاندارد آمده است که نمونه معدنی با چه اصولی برداشت شده و روش استاندارد نمونه برداری و آماده سازی آن و عیار سازی که روی آن پیاده شده چیست؟

اصغری ادامه داد: این موارد به کسانی که قصد دارند در حوزه معدن سرمایه گذاری انجام دهند اطمینان خاطر می‌دهد طی یک فرآیند استاندارد به این عرصه ورود کنند. این فعالیتی که قرار است در باشگاه نمونه برداری انجام شود، می‌تواند دانش استاندارد را در مجموعه وسیعی از متخصصان در حوزه معدن در حوزه نمونه برداری نهادینه کند و به تبع آن بستر مناسبی برای ورود به سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای بخش معدن را فراهم کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =