منصور پوریان

درحالی بحث نوسان قیمت در گوشت مرغ و تخم مرغ نقل همه محافل شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تعیین قیمت‌های دستوری و همچنین بی‌توجهی به اصول اقتصادی تولید می‌تواند زمینه‌ای برای قاچاق این محصولات به کشورهای همجوار باشد، چون صرفه اقتصادی اکنون وجود دارد.

منصورپوریان در گفتگو با ایراسین با اشاره به اهمیت توجه به اصل عرضه و تقاضا در بازار و همچنین حمایت واقعی از تولید کننده گفت: در بخش تولید محصولات پروتئینی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و حتی آبزیان کار بسیار ساده است و نیازی به انجام فعالیت‌های پیچیده نیست، اما آنچه کار را پیچیده و مشکل می‌کند سیاست‌گذاری‌های دولتی است.

پوریان همچنین به سیاست‌های تولید در بخش دامپروری، آبزیان و طیور اشاره کرد و افزود: اصولا با درنظر گرفتن اهمیت تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه از ابتدا وزارت مربوطه یا همان دولت مسئول ارایه مجوز تولید، تعیین میزان تولید و همچنین توزیع نهاده‌های مرتبط به تولید بوده است بنابراین از ابتدا بخش خصوصی اصولا نقشی در تعیین سیاست‌گذاری‌ها نداشته و تنها براساس مجوزی که در اختیار داشته فعالیت داشته است.

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است تصمیم‌گیری‌هایی که در بخش تولید پروتئین حیوانی اخیرا صورت گرفته است در راستای حمایت از تولید نیست بلکه به نوعی تولید را با مشکل ادامه حیات اقتصادی مواجه کرده و می‌تواند به کاهش تولید و وابستگی بیشتر منجر شود.

وی با اشاره به سیاست‌های اواخر دهه هشتاد دربخش گوشت قرمز نیز اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: ببینید تجاربی که از تعیین دستوری قیمت‌ها و همچنین سیاست‌های ممنوعیت واردات یا صادرات داشتیم همه می‌توانند نمونه‌ای از انچه در پیش داریم باشد بنابراین بهتر است مسئولان بااستفاده از نظر کارشناسان بخش خصوصی و فعالان شناسنامه‌دار به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نه تنها کمبودی در بازار نداشته باشیم بلکه آینده تولید را هم تضمین کنیم.

پوریان معتقد است امروز برخی قیمت های دستوری در این بخش بسیار پایین‌تر از هزینه تمام شده واحدهای تولیدی است که همین امر می‌تواند منجر به خروج سرمایه‌ها از این بخش باشد و در آینده نزدیک کمبودهای بیشتری تجربه کنیم و روند صعودی قیمت‌ها غیرقابل کنترل باشد، از این رو تعیین قیمت انهم بدون کارشناسی دقیق و به صورت دستوری برای کل صنعت نگران کننده است.

رئیس شورای تامین دام کشور در پاسخ به این سئوال که آیا واقعا صادرات عامل اصلی گرانی در بخش مرغ و تخم مرغ بوده تصریح کرد: میزان صادرات در بخش محصولات پروتئینی دامی کاملا قابل پیگیری و رصد است به همین دلیل وقتی سیاست‌گذاری‌های تولیدی و همچنین قیمت‌های دستوری داریم تولید کنندگان هم برای ادامه حیات اقتصادی خود به سمتی که منافع بیشتری دارند حرکت می‌کنند که اکنون صادرات جذابیت خوبی ایجاد کرده است.

به گفته پوریان امروز گوشت مرغ صادراتی بسیار گرانتر از قیمت دستوری داخل ایران است پس احتمال اینکه تولید کنندگاه تمایل بیشتری برای عرضه محصولاتش به خریداران خارجی داشته باشد دور از واقعیت نیست، اما نکته این است که اصلا حجم صادراتی آنقدر نبوده که بخواهد مستقیم در قیمت بازار اثرگذاری داشته باشد و به نظر من این پاک‌کردن صورت مسئله است.

وی معتقد است دستورالعمل‌های ممنوعیت صادراتی با توجه به تقاضای موجود در خارج از مرزها و جذابیت‌های قیمتی احتمال افزایش تخلف و قاچاق محصولات دیده می‌شود بخصوص به دلیل وسعت مرزهای مشترک ایران با کشورهای همسایه که قابلیت کنترل دائمی و صد در صدی ندارد، اما بهترین راهکار مدیریت شرایط کمک واقعی به تولید و اجازه فعالیت منطقی آنهاست که می‌تواند علاوه بر بازار داخل به تقاضای خارجی نیز پاسخ منطقی دهد.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به شعار سال تاکید کرد: شعار سال امسال دقیقا تعیین کننده سیاست‌های تولیدی در کشور است بنابراین نباید مدیران دولتی به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که تولید زمینگیر شود و با مشکلات تامین مواد اولیه روبرو باشد.

پوریان درباره صادرات و اهمیت آن در ایجاد ارزش افزوده صنعت به خبرنگار ما گفت: در شرایطی که آمریکا کارشکنی‌هایی علیه اقتصاد ما انجام داده و توسعه صادرات غیرنفتی یکی از اولویت‌هاست باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا به ارز مورد نیاز اقتصاد کشورمان دست‌یابیم بنابراین حالاکه فرصت صادراتی مناسبی اطراف ما وجود  دارد و اتفاقا خریداران حاضرند خودشان بیاییند در ایران خرید کنند و محصول را ببرند چرا مانع از صادرات می‌شویم؟

وی معتقد است صدور مجوز برای صادرات می‌تواند قدرت مالی تولید کنندگان را افزایش دهد که یعنی سرمایه‌گذاری بیشتر و با درنظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های بیشتر قطعا تولید افزایش خواهد داشت و نهایتا این محصولات باید در بازار عرضه شود تقاضای صادراتی هم کاملا مشخص است ومی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس شورای تامین دام کشور درباره صادرات دام زنده نیز مثالی زد و گفت: چندی قبل مجوز صادرات دام زنده به خارج صادر نمی‌شد به این بهانه که برای تنظیم بازار داخلی این سیاست الزامی است اما نتیجه چه شد؟ ایا غیر از این است که دام به دلیل افزایش قیمت روی دست تولید کنندگان ماند و با افزایش وزن بیشتر نه در خارج خریداری داشت و نه داخل؟

پوریان در پایان تاکید کرد: تولید کنندگان می‌توانند خودشان را مدیریت کنند اگر دخالت‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیراصولی دولتی وجود نداشته باشد، چون دولت تنها باید نظارت کرده و شرایط تولید را تسهیل کند نه اینکه خودش به عنوان بزرگترین مانع تولید شناخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =