سرمایه گذاری

گزارشی از وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه نخست سال ۹۹ از سوی وزارت صنعت منتشر شد که بر اساس آن شاهد رشد سرمایه مجوزهای صادره در بخش صنعت و معدن، همچنین رشد سرمایه گذار خارجی در صنعت، معدن وتجارت هستیم.

به گزارش ایراسین، بر اساس آمار و داده های منتشره، تعداد مجوزهای صادره پنج ماه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه معدن به این شکل است که پروانه اکتشاف در ۵ ماهه اول سال ۹۸،  ۴۰۴ فقره بوده و در ۵ ماه نخست امسال به ۳۸۲ فقره رسیده است و در نهایت با رشد منفی ۵.۴ درصدی مواجه شده است. همچنین در بخش گواهی کشف نیز شاهد بودیم که طی ۵ ماهه نخست ۹۸، ۱۹۷ فقره صادر شده اما این عدد در مدت مشابه امسال با رشد منفی ۶.۱ درصدی به ۱۸۵ فقره رسیده است. اما در بخش صدور پروانه بهره‌برداری می بینیم که طی ۵ماهه نخست سال گذشته، پروانه بهره‌برداری صادر شده ۲۳۵فقره بوده که این عدد در پنج ماهه نخست امسال به ۲۶۲ فقره رسیده و با رشد ۱۱.۵درصدی همراه شده است.

در حوزه صنعت نیز جواز تاسیس صادر شده طی ۵ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۴۰.۳ دهم درصدی مواجه شده است به این ترتیب که در سال گذشته طی مدت یاد شده ۱۰ هزار و ۵۵۱ فقره جواز تاسیس صادر شده اما امسال این عدد به ۱۴ هزار و ۸۰۶ مورد رسیده است.
همچنین در خصوص سرمایه‌ مجوزهای صادره پنج ماهه ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال قبل می توان گفت که در بخش صنعت در دو بخش جواز تاسیس و پروانه بهره برداری هردو با رشد همراه شدند؛ به این ترتیب که در بخش جواز تاسیس حوزه صنعت شاهد رشد ۳۱.۵ درصدی بودیم و در حوزه پروانه بهره برداری نیز ۶۹.۹  دهم درصد رشد داشته است.


در بخش معدن نیز شاهد رشد ۶۱.۵درصدی در سرمایه مجوزهای صادره طی ۵ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل هستیم.


در بخش اشتغال مجوزهای صادره پنج ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ نیز مشاهده می کنیم که در حوزه صنعت در بخش جواز تاسیس شاهد رشد تعداد نفرات به میزان ۲۹.۴ درصد بوده ایم‌. در بخش پروانه بهره‌برداری نیز این رشد ۳.۷درصد بوده و در حوزه معدن نیز در بخش پروانه بهره برداری رشد ۴.۵درصدی ثبت شده است.
 

در این گزارش آماری نگاهی نیز به وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوبه در هیات سرمایه‌گذاری خارجی در ۵ ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. به این ترتیب که در مدت یاد شده سال ۹۸ تعداد این طرحها ۳۷مورد بوده و امسال به ۴۹مورد رسیده و با رشد ۳۲.۴درصدی همراه شده است. همچنین در خصوص حجم کل سرمایه گذاری خارجی نیز در ۵ماهه ۹۸، به مقدار ۶۱۸.۷میلیون دلار بوده و امسال به ۸۵۰میلیون دلار رسیده و خبر از رشد ۳۷.۴درصدی در این بخش می‌دهد.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری طی ۴ماهه اول سال ۹۹ و ۹۸ نیز در این گزارش آمده است. به این شکل که در ۴ماهه نخست سال ۹۸ ،از کل تسهیلات که به مقدار ۶۰۲.۵۵ هزارمیلیاردریال بوده سهم ۲۷.۵درصدی داشته و در مدت مشابه امسال نیز این عدد که ۱۱۶۴.۱هزارمیلیارد ریال است سهم ۳۱.۸درصدی به آنها رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =