محمد کشانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره راهکارهایی که می‌تواند منجر به تعادل بخشی به بازار فولاد شود گفت: بازگرداندن شرایط متعادل و با ثبات در بازار محصولات فولادی تنها به یک اصل برمی‌گردد که آن هم نظارت و کنترل بازار است، زیرا در عرضه و اجرا مشکلی وجود ندارد و همه اذعان دارند که تولید محصولات فولادی در کشور هم اکنون بیش از حد نیاز و مصرف داخلی کشور بوده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

محمد کشانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: دولت باید به بخشنامه‌های صادر شده خود عمل کند. به این شکل که تمام تولیدکنندگان شمش فولاد ملزم شوند محصولات خود را به بورس بیاورند و کسانی که شمش را از بورس خریداری می‌کنند، محصولات نهایی آن همچون میلگرد و ورق تولیدی خود را به بورس آورده و از این طریق به فروش برسانند. در واقع باید هم عرضه کننده و هم تولیدکننده محصولات فولادی شفافیت لازم در زمینه تولید و فروش محصولات خود را در بورس نشان دهند. زیرا تنها از این طریق است که می‌توان به تعادل بخشی بازار کمک و قیمت‌ها را کنترل کرد.

به گفته وی، اگر دولت بتواند بر این دو بخشنامه ای را که به آن اشاره کردیم، نظارت داشته و آن را اجرایی کند، در نتیجه دیگر نیازی نیست تا خریداران محصولات فولادی به بازار آزاد مراجعه کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: زمانی که تولیدکننده صنایع پایین دستی شمش را از بورس خریداری کرده اما در مقابل به دستور دولت مبنی بر ارائه محصول نهایی در بورس عمل نکند در نهایت محصول به بازار آزاد رفته و دو نرخی خواهد شد در نتیجه منجر به التهاب در بازار میگردد.

وی درباره خرید مواد اولیه صنایع پایین دستی از طریق سیستم مچینگ نیز گفت: این مکانیزیم که خریدها همه از طریق بورس انجام شود الزامیست و مچینگ به نوعی متمم بورس بود و بازار کشف قیمت بود و فولادمبارکه برای مصرف کنندگان خاص خود مانند ایران خودرو و تولیدکنندگان لوازم خانگی داشت و نباید سیستم مچینگ کنار گذاشته شود؛ زیرا اگر محصولات خاصی که برای صنایع مهمی همچون لوازم خانگی و خودروسازی در بورس عرضه شود خریداران متفرقه نیز مشتری این محصولات شده و در نهایت مصرف کنندگان واقعی باید نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد.

کشانی ادامه داد: حال اگر امکان خرید و فروش در مچینگ مجددا داده شود، کشف قیمت در بورس انجام و محصول در مچینگ به مصرف کنندگان خاص فروخته می‌شود.

به عقیده این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، اگر قرار است که محصولات فولادی تک نرخی شده و از رانتی که هم اکنون در بازار به وجود آمده جلوگیری شود همه باید از بورس تامین نیاز کنند.

کشانی در پایان افزود: اگر قیمت میلگرد و ورق را در بازار تثبیت کرده و به دست مصرف کننده برسانیم، در نتیجه این اشتهایی که برای خرید به دلیل تفاوت نرخ در بازار آزاد و بورس وجود دارد و رانت ایجاد کرده خود به خود از بین رفته و قیمت نیز کاهش خواهد یافت، اما اگر تامین این محصولات از 2 محل انجام و بورس موجب رانت شود این اتفاق همواره ادامه یافته و نه تنها قیمتها کاهش می یابد بلکه افزایشی نیز خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =