کشتی آرای

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به نوسان شدید قیمت طلا و سکه در بازار اعلام کرد برای اولین بار از ابتدای ماه جاری معاملات سکه و طلا در بازار رسمی متوقف شد.

به گزارش ایراسین، محمد کشتی‌آرای درباره شرایط حاکم بر بازار رسمی طلا و سکه به ایراسین گفت: امروز با توجه به نوسان نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار به کانال 31 هزار تومان هر قطعه سکه طرح قدیم به بیش از 14 میلیون و 700 هزار تومان رسید و سکه جدید هم با نرخ 16 میلیون و 100 هزار تومان معامله شد اما به دلیل نوسان قیمتی بسیار شدید و لحظه‌ای بازار رسمی دست از معامله کشید.

کشتی‌آرای در ادامه افزود: بازار رسمی با توجه به اهمیت ثابت در قیمت و قابلیت تعیین قیمت براساس اصول و قواعد همواره در شرایطی که اینگونه نوسان غیرمنطقی وجود دارد، دست از کار کشیده و اجازه می‌دهد تا بازار آرام بگیرد و این رویه‌ای است که از گذشته بوده و امروز هم فعالان و کسبه بازار از این رویه پیروی کردند.

به گفته این مقام صنفی صنف طلافروش و کسبه رسمی در این بازار علاقه‌ای به این نوسان‌های شدید و غیر اصولی ندارند، چون نمی‌توانند برای فعالیت اقتصادی خود برنامه‌ریزی کنند. از این رو هرگز خودشان به این روند دامن نخواهند زد و دست از کار می‌کشند تا تب و تاب بازار فروکش کرده و دوباره وارد معامله می‌شوند.

کشتی‌ارای درباره افزایش ناگهانی قیمت هرقطعه سکه در بازار اظهار کرد: برخی از خریداران غیرحرفه‌ای که براین باورند همچنان روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت تقاضای کاذبی در بازار ایجاد کرده‌اند و حاضرند قیمت‌های بالاتری هم برای سکه و طلا بدهند که این خود یعنی دامن زدن به التهاب و نوسان یا ایجاد انتظارهای غیر اصولی که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر در چنین شرایطی کسبه رسمی هم ادامه روند معامله خود را داشته باشند قطعا فقط تلاطم در بازار افزایش خواهد یافت و البته کسبه به احتمال زیاد زیان می‌کنند چون به قول معروف از نرخ حاکم در بازار جا می‌مانند و نمی‌توانند حساب‌های خود را تسویه کنند.

کشتی‌آرای با اشاره به قیمت 2 میلیون و 650 هزار تومانی برای هر قطعه سکه گرمی به خبرنگار ما گفت: قیمت‌های فعلی اگرچه تا حدودی با نرخ دلار و قیمت انس جهانی متناسب است اما حباب بالایی در این بازار دیده می‌شود که مشکل ساز است به عنوان مثال امروز هنگام متوقف شدن معاملات حباب هر قطعه سکه به نزدیک یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا فروشان به خریداران غیرحرفه‌ای بازار توصیه کرد در این شرایط ورود به بازار و خرید دارای ریسک بالایی است و بهتر است تا آرام شدن شرایط هیچ اقدامی به خرید نکنند مگر اینکه نیاز واقعی باشد چون برای سرمایه‌گذاری احتمال زیان بالاست و می‌تواند سرمایه‌هایشان از بین برود.

کشتی‌ارای درباره گسترش تقاضای طلای آب شده نیز تاکید کرد: با توجه به نوسان‌های اخیر تقاضای طلای آب شده و همچنین طلای دست دوم از سوی خریداران عادی بالا رفته است، درحالی که کسبه  رسمی و فعالان شناسنامه‌دار بازار از قوانین موجود اطلاع دارند به همین دلیل به خریداران و متقاضیان تاکید می‌کنم که این معاملات می‌تواند برای آنها خطرناک باشد چون به دلیل غیر رسمی بودن احتمال کلاهبرداری بالاست.

وی با تاکید مجدد براینکه چیزی به عنوان طلای دست دوم در بازار معنی ندارد به خبرنگار ما گفت: روند افزایشی قیمت برای اعضای اتحادیه و صنف طلا فروش خوشحال کننده نیست چون به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته و همین روند باعث بروز مشکلاتی شده و کسب و کارشان را تحت تاثیر قرار داده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا فروشان در پایان تصریح کرد: منافع مالی فعالان رسمی بازار در گردش مالی و خرید و فروش است نه اینکه برخی براین باورند که چون طلا گران شده این صنف هم سود بالایی برده است، به این دلیل که هیچ فعال اقتصادی از سرمایه هزینه نمی‌کند بلکه با سرمایه خود گردش مالی ایجاد می‌کند تا سود قانونی برای تامین هزینه‌هایش داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =