نادر سلیمانی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که باید وزارت صمت باید سیاستگذاری های خود در خصوص تامین نیاز مواد اولیه برای صناع پایین دستی فولاد را تغییر دهد و کالاهای ضروری مورد نیاز جامعه را با فاکتور نظارت بر آن از طریق مچینگ عرضه کند.

نادر سلیمانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: اینکه صنایع پایین دستی در فولاد هم اکنون با مشکل عدم تامین مواد اولیه مواجه هستند، چند دلیل اصلی را برای آن می‌توان متصور بود که خود نگرانی‌هایی را برای سیاستگذاری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: البته متاسفانه برخی از این صنایع پایین دستی نیز زمانی که نیاز خود را از بورس خریداری می‌کنند آن را صرف تولید محصولات خود نکرده و این مواد اولیه را در بازار آزاد عرضه میکنند که این اقدام نیز یکی از دلایل افزایش قیمت مواد اولیه ای همچون ورق می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برای مشکل تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی فولاد آن هم در شرایطی که نرخ ارز روزانه غیرمنطقی بالا می‌رود، راه حلی می‌توان در نظر گرفت آنهم اینکه صنایع پایین دستی که کالاهای تولیدی آنها برای جامعه لازم و ضروری است مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت مچینگ تهیه کنند.

وی افزود: به این ترتیب که این صنایع کالایی که از طریق مچینگ تهیه می کنند را به محصول نهایی تیدیل کرده و بر اساس قیمتی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده در بازار عرضه کنند و نظارت نیز بر تمام این مراحل وجود داشته باشد.

سلیمانی ادامه داد: در واقع بخش کنترل بر قیمت و تولید باید همواره وجود داشته باشد اما متاسفانه می بینیم برخی مواقع صنایع پایین دستی مانند پروفیل سازان که کالای مورد نیاز خود را در بورس دریافت می‌کنند بعضا همان کالا را با قیمت حاشیه بازار و نه به قیمت مصوب و تنظیم بازار به فروش می رسانند.

به عقیده وی، اگر وزارت صمت بتواند سیاستی را اتخاذ کند که کالاهای ضروری صنایع پایین دستی که بیشتر مورد نیاز جامعه است از طریق مچینگ به تولیدکنندگان تحویل داده شود و روی آن نظارت صورت پذیرد، آثار آن در رسیدن محصول نهایی به مصرف کننده و همچنین رسیدن به قیمت مناسب بیشتر دیده می شود تا اینکه همه مواد اولیه در بورس عرضه شود و هیچ نظارتی بر روی آن نیز وجود نداشته باشد.

به گفته وی، در واقع وظیفه بورس کشف قیمت است و نقش دیگری نباید برای آن قائل شد. از طرفی دیگر این موضوع مطرح می‌شود که آیا کالایی که در بورس کشف قیمت شده به دست صنایع پایین دستی می رسد یا نه؟ که این موضوع نیز بحث سیاست گذاریهای انجام شده را به دنبال دارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در واقع وزارت صمت باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و کالاهای ضروری مورد نیاز جامعه را با فاکتور نظارت بر آن از طریق مچینگ عرضه کند؛ زیرا این کار به مراتب بهتر از این است که تولیدکننده کالای خود را از بورس تهیه کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت نمی توان به نقش بورس به عنوان مرکز کشف قیمت ایراد گرفت. درخصوص مچینگ نیز می توان گفت وقتی کالای مورد نیاز صنایع پایین دستی که با آن محصولات ضروری و مورد نیاز جامعه تولید میشود در این سیستم فروخته و  بر آن نظارت داشته باشیم در این شرایط هم کنترل بهتری خواهیم داشت و هم قیمت‌ها مناسبتر خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =