بورس

بورس از جمله بازارهایی است که درچند ماه اخیر موردتوجه ویژه‌ای قرارگرفته بود، تا زمانی که به‌یک‌باره شرایط آن تغییر کرد و با ریزش مواجه شد. با توجه به شرایطی که فعلاً براین بازار حاکم شده است کارشناسان براین باورند بازگشت اعتماد وتعادل به آن زمان‌بر است.

محمد رضا شهنام پور تحلیل‌گر اقتصادی دراین‌باره به ایراسین گفت : تا زمانی که نرخ دلارو طلا  افزایشی است سرمایه‌های مردم هم به‌طرف این بازارها روانه می‌شود و باوجود نا اطمینانی مردم نسبت به بورس ، این بازار همچنان راکد می‌ماند. اما به‌محض توقف یا کاهشی شدن نرخ دلار یا طلا ، بازار بورس دوباره رونق خواهد گرفت.

وی افزود : قطعاً بازگشت اعتماد به بازار بورس زمان‌بر است با سرعت از بین رفت و در درازمدت بازمی‌گردد. اما موضوعی که باید فعالان این بازار به آن توجه داشته باشند آنکه بورس دارای مکانیسم خودتنظیم گری است زمانی که با عدم تعادل ونوسان روبرو می‌شود پس از مدتی هم خواه‌ناخواه به تعادل می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: آن عده که سرمایه‌گذاران واقعی وقدیمی هستند به‌تدریج نقدینگی را وارد این بازار می‌کنند و بازار به آهستگی سمت سیر صعودی خواهد رفت، و موردی که باید به آن توجه کرد آنکه نباید به‌هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت انتظار روند پرسرعتی را از بازار بورس داشت .واقعیت آن است که اکنون با توجه به کلیه متغیرهای موجود نباید انتظار روند تند و پرشتابی را از شاخص بورس داشته باشیم.

این کارشناس تا کید کرد : فعلاً بورس در شرایطی قرار دارد که lی‌بایست سهامداران از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند وآن عده که متمابل به ورود به این بازار هستند در وهله نخست اطلاعات خودرا از این بازار افزایش دهند. و در صورت اطلاعات ناکافی ،از مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند چون هر اشتباهی شاید منجر به ضرر بزرگی برای آن‌ها شود.

وی گفت : مورد دیگر آنکه سرمایه‌گذاران ، منتظر سودهای لحظه‌ای نباشند.افرادی که درخواست سود در کوتاه‌مدت رادارند فعلاً از ورود به بازار بورس دوری کنند و سرمایه خود را ترجیحاً وارد یکی از بازارهای موازی دیگر نمایند. چون همان‌گونه که اشاره شد بازار بورس برای بازگشت به تعادل و سوددهی نیازمند گذشت مدت‌زمانی طولانی باشد.

در پایان این کارشناس در رابطه با ورود سرمایه‌گذاران به بورس‌های خارجی بیان کرد: در زمانی که بورس داخل کشور با این شرایط روبروست و کسی هم پاسخگوی افراد متضرر نیست، چگونه می‌توان با وضعیت تحریم‌ها به بورس‌های خارجی اعتماد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =