ریل راه آهن

در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع برنامۀ ششم توسعۀ کشور، روز پنج‌شنبه بیستم مهرماه سال 1396 خط راه‌آهن مجتمع فولاد سبا و «ایستگاه ریز» با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان لنجان افتتاح شد تا با این سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، ایستگاه راه‌آهن ریز و خطوط ریلی مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور متصل شود.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، داریوش دریابار مدیر خدمات فنی و پشتیبانی مجتمع فولاد سبا ضمن گرامیداشت این روز و با بیان اینکه به بهرهبرداری رسیدن این پروژه اتفاقی بزرگ و ارزشمند برای مجتمع فولاد سبا و شبکۀ ریلی استان بود، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1391 با سرمایهگذاری فولاد مبارکه و با محوریت مدیریت اجرای پروژههای جنبی و پشتیبانی شرکت بهعنوان کارفرما آغاز شد.

وی با بیان اینکه مجری طرح نیز شرکت گسترش آهنراه (گار) بود، ادامه داد: در پروژۀ مذکور بالغبر 17 کیلومتر ریل و خطوط راهآهن در داخل و خارج مجتمع فولاد سبا و دو ایستگاه کامل در منطقۀ زرینشهر و مجتمع فولاد سبا در نظر گرفته شد. فولاد مبارکه بهطور مشخص در این زمینه حدود 93 میلیارد تومان سرمایهگذاری کرد که حدود 44 میلیارد تومان آن برای ایستگاه ریز و حدود 49 میلیارد تومان دیگر آن برای اتصال مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور هزینه شد.

دریابار اظهار داشت: در این پروژه اهداف مختلفی مدنظر قرار گرفته بود که بخش عمدهای از آن تا به امروز محقق شده و بخشی دیگر نیز نیاز به سرمایهگذاریهای ملی و منطقهای دارد.

اهداف این پروژه عبارت بودند از:

1-اتصال راهآهن داخلی مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی سراسری؛ 2-حمل سالانه بالغبر 3 میلیون تن مواد اولیه از معادن به مجتمع فولاد سبا و کاهش هزینه حمل و بالطبع کاهش قیمت تمامشده؛
3-حمل بخشی از محصولات تولیدی فولاد سبا به انبارهای خارج از کارخانه و ارسال برای مشتریان و افزایش رضایتمندی مشتریان؛4- کاهش مخاطرات و تصادفات حمل جادهای، کاهش مصرف سوخت و ترافیک؛ 5-افزایش ضریب دسترسی به مواد اولیه و جلوگیری از بروز توقفات ناشی از کمبود مواد اولیه؛6-ایجاد زیرساخت جهت حملونقل ریلی مسافر از پایانۀ «ریز» در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکت و توسعۀ پایدار و متوازن منطقه؛7-ایجاد زیرساخت جهت حمل ریلی مواد اولیه و محصولات از ایستگاه «ریز» برای سایر شرکتهای صنعتی منطقه.

در حال حاضر، با وجود محدودیتهای ناشی از شرایط شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال جاری، فعالیتها در واحد حمل ریلی به چهار شیفت افزیش یافته و در ششماهۀ اول امسال بیش از 1.4 میلیون تن مواد اولیه، محصول و سرباره سرد حمل شده که این میزان رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین از ابتدای راهاندازی و بهرهبرداری از شبکۀ ریلی مجتمع فولاد سبا تاکنون در مجموع 5.4 میلیون تن مواد اولیه، محصول و سرباره حمل شده که نقش بسزایی در کاهش هزینهها و قیمت تمامشدۀ محصول، استفادۀ بهینه از منابع انرژی و بهبود فرایندهای زیست محیطی داشته است.

وی درپایان از همۀ دست اندرکاران احداث و راهاندازی این پروژه قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =