هواپیما

درحالی که هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی خبر از اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی و سوارکردن 50 تا 60 درصدی مسافر توسط ایرلاین‌ها داد؛ بسیاری از کارشناسان و البته مسافران به این باور رسیدند که قیمت بلیت هواپیما درحال اوج گرفتن است.

به گزارش ایراسین، هفته گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش مدیران بنادر و دریانوردی رسما اعلام کرد از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری رعایت قانون سوارکردن حداکثر 60 درصد مسافر از سوی ایرلاین‌ها الزامی شده و قطعا این اتفاق بر قیمت بلیت هواپیما تاثیرگذار است.

اسلامی اگرچه اجرای این سیاست را کاملا براساس اصول بهداشتی و اهمیت قطع چرخه انتقال ویروس کرونا اعلام کرد اما نباید فراموش کنیم که اجرای این سیاست از همان ماه پایانی سال قبل به دستور مسئولان اجباری شده بود و قرار بود ایرلاین‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری مسافران کمتری را سوار کنند.

نکته جالب ماجرا اینجا بود که در تعطیلات فروردین گذشته و البته همچنان تعداد زیاد ویدئوهای مردمی از تکمیل ظرفیت ایرلاین‌ها حکایت از این دارد که اغلب این شرکت‌ها تنها به حذف پذیرایی آنهم با بهانه جلوگیری از شیوع کرونا و به دستور وزارت بهداشت اقدام کرده‌اند و باقی موارد را نادیده گرفته‌اند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند این اظهار نظر وزیر راه و سختگیری بیش ازحد برای کاهش تعداد مسافران در واقع بهانه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما بوده و اکنون که شرایط کرونا است به قول معروف با یک ‌تیر دو نشان زده خواهدشد.

سایه سنگین دلار بر صنعت حمل و نقل هوایی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اهمیت نرخ ارز در تعیین نرخ بلیت هواپیما به خبرنگار ما گفت: صنعت حمل و نقل هوایی در سراسر جهان هزینه‌های دلاری بالایی دارد که از هزینه‌های فرودگاهی گرفته تا تامین قطعات گسترده شده؛ بنابراین قطعا نرخ دلار تاثیر مستقیمی در قیمت بلیت هواپیما دارد و نمی‌توان این ارتباط را انکار کرد.

اسعدی سامانی در ادامه افزود: امروز شیوع ویروس کرونا و کاهش تعداد تقاضای سفر اثرات بالایی در هزینه‌های ایرلاین‌ها داشته به صورتی که بسیاری از ایرلاین‌های معتبر بین المللی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، چون هواپیما هرساعت که روی زمین باشد یا اینکه با ظرفیت کمتری از توان خود پرواز کند قطعا به زیان شرکت است.

دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد تامین قطعات برای ایرلاین‌ها 60 درصد هزینه ارزی درپی دارد و موضوع تامین قطعات یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های برای ایرلاین‌هاست به همین دلیل هرگونه نوسان در نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد بخصوص اکنون که کارشکنی‌های آمریکا خرید قطعات را گرانتر کرده است.

وی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما به خبرنگار ما گفت: تا امروز قیمت بلیت هواپیما براساس دلار یازده‌هزار تومان محاسبه شده بود درحالی که شرکت‌ها دلار نرخ آزاد برای تامین هزینه‌ها خرید می‌کردند یعنی هر دلار آمریکا 28 هزار تومان هزینه کردند به این ترتیب مابه‌التفاوت این مبلغ قطعا روی قیمت بلیت اثرگذار خواهد شد.

دورباطل مشکلات آغاز می‌شود

در همین حال، فریده بهجتی یکی از فعالان عرصه گردشگری در این زمینه به خبرنگار ما گفت: گرانی بلیت هواپیما امری است که تقریبا دو سال پیش به بهانه افزایش نرخ ارز مطرح شده بود و آن زمان هم شاهد اظهار نظرهای بسیاری بودم و نهایتا موضوع تعیین قیمت براساس زمان و خدمات تایید شد.

بهجتی تاکید کرد: با اجرای شناورسازی قیمت بلیت هواپیما در اواسط دهه 90 شمسی دیدیم که در صنعت حمل و نقل هوایی ایران اثرگذاری بالایی داشت و ریزش مسافران را تجربه کردیم که اکنون هم با کف قیمتی هر دقیقه نزدیک به چهار هزار تومان برای این صنعت  می‌تواند دورباطلی از مشکلات را آغاز کند.

وی تاکید کرد: ایرلاین‌های ایران به دلیل اینکه از نظر امکانات و تعداد هواپیما و پرسنل یکسان نیستند هزینه‌های متفاوتی دارند بنابراین نوشتن یک نسخه واحد برای همه می‌تواند مشکلات را افزایش دهد و مدیریت هزینه‌ها برای ایرلاین‌های کوچکتر که عمدتا دریافت کننده خدمات از ایرلاین‌های بزرگتر هستند را غیر ممکن کند.

این فعال عرصه گردشگری به خبرنگار ما گفت: مشکلات عدم مدیریت هزینه‌ها در ایرلاین‌های ایران باعث می‌شود تا هزینه‌های تحمیلی به مسافران بیشتر باشد درحالی که اگر ایرلاین‌ها هزینه‌های سربار کمتری برای خود ایجاد کنند قطعا مشکلات فعلی به حداقل می‌رسد و نوسان‌های نرخ ارز اینقدر برای ایرلاین‌ها دردسرساز نمی‌شود.

به گفته بهجتی البته نکته‌ای که مدیریت هزینه‌های ایرلاین‌های ایرانی را با مشکل مواجه کرده مربوط به ناوگان غیراقتصادی بسیار بزرگ در ایرلاین‌هاست به این دلیل که اغلب پرنده‌ها در دهه سوم و چهارم تجاری خود قرار دارند و همین فرسودگی باعث افزایش هزینه‌ نگهداری و تعمیراتی آنها شده که همین امر امروز مسئله‌ای برای مشکل اقتصادی ایرلاین‌هاست.

وی تصریح کرد: البته موضوع کهنسال بودن ناوگان در هزینه‌ها تنها تعیین کننده نیست بلکه برخی از هواپیماها حتی جزو هواپیماهای نوین هستند اما به دلیل هزینه نگهداری بالا از سوی ایرلاین‌های مختلف کنار گذاشته شده‌اند که این موضوع در ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا تقریبا غیر ممکن است چون انتخاب نیست.

بهجتی در پایان اظهار کرد: اعلام تغییر قیمتی بلیت هواپیما بعد از اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی دقیقا بیان این نکته است که موضوع افزایش قیمت‌ها را به رعایت پروتکل‌ها مرتبط کنند و موضوع اقتصادی را به نوعی در حاشیه نگهدارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =