پازوکی

مهدی پازوکی،استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:سیاست خارجی باید در خدمت توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور باشد و به نظر من نظام تصمیم گیری کلان کشور باید به دنبال منافع ملی ملت ایران باشد و منافع ملی با تعامل با اقتصاد جهانی بهتر بدست می آید.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ایراسین به تحلیل مسائل اقتصادی کشور در شرایط فعلی پرداخت و افزود: در شرایطی که ما از تحریم های ظالمانه رنج می بریم و البته شیوع ویروس کرونا هم باعث شده بخشی از فعالیت های اقتصادی مختل شود و وضعیت رشد اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در کل جهان حالت منفی پیدا کند، من عامل اصلی در مشکلات اقتصادی کشور را در این می بینم که اقتصاد ما در گرو سیاست است.

این استاد اقتصاد در ادامه به ارائه راهکارهای اقتصادی در شرایط تحریم های ظالمانه پرداخت و گفت: به نظر من نظام تصمیم گیری کلان کشور باید به دنبال منافع ملی ملت ایران باشد و منافع ملی با تعامل با اقتصاد جهانی بهتر بدست می آید تا با تقابل با آن و من به شدت طرفدار تعامل هستم و امیدوارم این تعامل صورت بگیرد. چون حق اقتصاد و مردم ما این چیزی نیست که در حال حاضر شاهد آن هستیم. چون ما به مراتب از نظر سطح دانش، نیروی انسانی و موقعیت ژئوپلیتیکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس بالاترین هستیم ولی متاسفانه امروز وضع درآمد سرانه آنها بهتر از ماست. دلیل آن هم این است که اقتصاد ایران در گرو سیاست است. اقتصادی که به نظر من مایه قوام حکومت ها است و ما اگر می خواهیم به قدرت برتر منطقه ای تبدیل شویم، اگر می خواهیم  قدرت سیاسی را در خاورمیانه بدست بیاوریم؛ قطعا باید از یک پشتوانه اقتصاد قوی برخوردار باشیم.

این اقتصاددان دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به ورود شرکت های خارجی به داخل پرداخت و گفت: در شرایطی که همیشه تحت تحریم هستیم، باید بدانیم اقتصاد ایران ۲ پتانسیل بسیار عالی دارد که می تواند در ترمیم وضعیت اقتصادی بسیار موثر باشد. این ۲ پتانسیل عبارت است از: انرژی ارزان و نیروی کار انسانی تحصیل‌کرده و ارزان. اما ما از آن به خوبی بهره نمیگیریم و عده ای ناآگاه با جهالت اقتصادی در ایران وجود دارند که فکر می کنند هرسرمایه گذار و شرکت خارجی وارد کشور شود به دنبال جاسوسی است. تفکری که به نظر من دنیای امروز را نمی شناسد؛ چرا که همه دنیا به دنبال منافع خودشان هستند. مگر در حال حاضر سفارتخانه های کشور ما آخرین اطلاعات کشوری که در آن حاضر هستند را به وزارت خارجه ما منتقل نمی کند؟ قطعا سفارت خانه های خارجی هم در ایران همین کار را انجام می دهند ولی این گروه‌ها دچار جهالت و ناآگاهی هستندو با ورود شرکت ها و سرمایگذاری خارجی مخالفت می کنند.

پازوکی در ادامه به نیاز زیرساخت های کشور به تکنولوژی روز اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران امروز به شدت به تکنولوژی نیاز دارد. چرا که کشوری مثل قطر که به اندازه یک سوم استان هرمزگان ما هم نیست، امروزه یکی از بهترین خطوط هوایی دنیا را دارد و ما قطعا در کشور به تکنولوژی پیشرفته و جدید و ورود این تکنولوژی نیاز داریم. من فکر می کنم باید قدری آگاهیمان را افزایش بدهیم و با عینک دیگری به جهان نگاه کنیم و با دانش و آگاهی بالاتر باید خط قرمزمان منافع ملی ایران باشد و هر امری که باعث می شود سرافرازی ملت ایران در جهان خارج خدشه دار شود آن را برطرف کنیم و به دنبال افزایش رفاه مردم کشورمان باشیم.

این استاد اقتصاد به تعامل سازنده با جهان اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده خیلی از مشکلات ما را حل خواهد کرد. نمونه آن هم برجام بود. ما وقتی برجام را پذیرفتیم شاخص های اقتصادی کشور مثبت شد. شما اگر شاخص ها را از سال 94 و بعد از پذیرش برجام مقایسه کنید؛ می بینید که نرخ رشد اقتصادی مثبت بود و روند تورم روند کاهنده ای پیدا کرده بود و به سمت تک رقمی شدن پیش رفت. همینطور نرخ بیکاری کمتر شد و سرمایه گذاری خارجی در حال افزایش بود. به عکس آن وقتی آمریکا و دشمن ما از برجام خارج شد روند سیر معکوس پیدا کرد. لذا سیاست خارجی باید در خدمت توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور باشد. 

پازوکی در خاتمه در مورد آینده اقتصاد کشور گفت: قطعا من آینده اقتصاد کشور را خوب می بینم. البته منظورم از آینده فردا صبح و آینده کوتاه مدت نیست. من به دلیل تحول در تکنولوژی اطلاعات و بالارفتن سطح آگاهی عمومی مردم و جامعه، تحولات ایران را در بلند مدت خوب ارزیابی می کنم منتها ما باید سیاست های فعال داشته باشیم و ایران باید برای منافع ملی خود با دنیا تعامل سازنده داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =