حسن حسینقلی

یک فعال صنعتی گفت: فشار را بر تولید کننده وارد می‌کنند و عوارض بر سنگ‌آهن، کنسانتره سرب و... که تا پایان سال 1398 بوده است را می‌گیرند و نمی‌دانیم بر چه اساس وقانونی دولت و کمرگ این عوارض را دریافت می‌کنند .

حسن حسینقلی در گفت و گو با ایراسین گفت: از نظر قانون، جلوگیری از صادرات برای تنظیم بازار داخل غیر قانونی است اما ستاد تنظیم بازار و یا وزارت صمت برای رسیدن به هدف مد نظر خود یعنی تنظیم  بازار داخل می‌خواهد جلوی صادرات را بگیرید.

وی  ادامه داد: قرار بر این بود که ۶۰ درصد تولید فولادی‌ها در بورس عرضه شود و این اتفاق تحقق نیافت و اگر این کار انجام می‌شد و عدم انجام آن با پیگیری و جریمه همراه بود دیگر نیاز به جلوگیری از صادرات نبود  آن هم در زمانی که کشور نیاز به ارز دارد و باید ازر وارد مملکت شود.

حسینقلی در ادامه به عوارض‌های غیر قانونی اشاره کرد و گفت: فشار را بر تولید کننده وارد می‌کنند و عوارض بر سنگ‌آهن، کنسانتره سرب و... که تا پایان سال ۱۳۹۸ بوده است را می‌گیرند و نمی‌دانیم بر چه اساس وقانونی دولت و کمرگ این عوارض را دریافت می‌کنند .

وی می‌گوید: آن زمانی که جلوی صادرات سنگ آهن گرفته شد فعالان این حوزه به رسانه‌ها پناه بردند وحرفشان این بود که خام فروشی فعالیت درستی نیست مانند  مجموعه ذوب‌ آهن اصفهان و اما هم‌اکنون نصف موادی که صادر می‌شود اسمش فولاد خام است و وقتی چیزی در دنباله‌ی نامش "خام" وجود دارد دیگر نیازی به اثبات خام بودنش نیست.

رییس اتحادیه صادرکننده فراورده‌های سرب و روی  معتقد است: طبق قانون رفع موانع تولید هر چیزی که از معدن استخراج می‌شود و کلوخی باشد خام است اما اگر دانه‌بندی شد، تغییر کرد، عیار و کیفیتش بالا رفت|، طبق تعریف ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید دیگر خام نیست و اگر فولادی‌ها معتقد به این نکته باشند و جلوی صادرات سنگ‌آهن را نگیرند و دنبال داستان‌هایی مانند خرید ارزان مواد اولیه و... نباشند آن وقت بازار مواد اولیه‌شان تنظیم می‌شود و می‌توانند تولیدشان را بالا برده و صادرات هم انجام دهند.

حسینقلی راه حل بهبود عملکرد صنعت فولاد را دست برداشتن برخی از رانت خواری وجزیره‌ای نگاه کردن دانست و گفت: وزارت‌خانه صنعت و معدن باید نگاه دوراندیشانه‌تری در پیش بگیرد یعنی هم معدن و هم اکتشاف، استخراج، سنگ آهن فروش، فولادی و ذغال سنگی را ببیند و خواسته‌ها ونیازهایشان را بشنود.

این فعال صنعتی گفت: بنابراین وقتی این نگاه یکسان به همه شکل بگیرد و از این توجه ویژه به کسانی که قدرت بیشتری دارند و تعاملاشان با رسانه‌ها زیاد است و تریبون‌های زیادی دارند دست برداشته شود روند خیلی بهتری پیش روی ما قرار خواهد گرفت.اما متاسفانه  وزارت خانه خود را کمی عقب کشیده است در این ماجرا و چند ماهی هم که وزیر نداشتیم و اقدامات لازم در این بخش مهم صنعتی انجام نگرفته است و ما امیدواریم با روی کار آمدن وزیر جدید این مشکلات حل شود.

حسن حسینقلی در پایان خواستار شکل‌گیری کار معقول، منطقی و کارشناسی شد و گفت: باید توجه ویژه‌ای به تشکل‌هایی که در این زمینه وجود دارد شود و وزارت‌خانه قاطعانه حرف کارشناسان را بشنود و تصمیم بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =