• ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 8191
  • readingTime: ۱ دقیقه
طغیانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره کاهش قیمت دلار گفت: گشایش‌های ارزی، دلیل اصلی کاهش محدود قیمت ارز در چند روز اخیر است.

به گزارش ایراسین به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی با اشاره به کاهش نرخ دلار، درباره امکان کاهش بیشتر این نرخ در روزهای آتی توضیح داد: دلیل افزایش دائمی نرخ ارز در ماه های گذشته تنگناها و مشکلاتی است که در حوزه صادرات غیرنفتی و بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده کشور داریم، درواقع هر چقدر درآمد ارزی به کشور بازگردد درخواست‌ها به سامانه نیما بهتر پاسخ داده خواهد شد و با آسان‌تر شدن واردات و صادرات، مشکلات ارزی کمتر می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دلیل دیگر افزایش قیمت ارز را مشکلات پیش‌روی بازگرداندن دارایی‌های ایران در خارج از کشور دانست و افزود: رئیس بانک مرکزی چند روز قبل خبرهای خوشی مبنی بر بازگشت دارایی‌های ایران از کشورهای دیگر داد، البته بخشی از این دارایی‌ها دولتی بوده و به صادرات گاز، برق و نفت مرتبط می‌شود و بخشی دیگر در اختیار بخش خصوصی است که بازگشت آن‌ها می‌تواند نیازهای ارزی کشور را تامین کند و اثر مثبت خود را بر روی نرخ ارز بگذارد.

وی درباره نقش اعمال سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی در شکستن نرخ ارز، توضیح داد: اگرچه اعمال سیاست اقتصادی صحیح در شکستن نرخ ارز تاثیرگذار است اما فعلا چنین سیاست های در کشور وجود ندارد به همین دلیل مجلس "طرح مالیات بر عایدی سرمایه"را دنبال می‌کند.

طغیانی ادامه داد: همچنین درخصوص اعمال سیاست‌های بانک مرکزی باید گفت؛ سیاست‌های بانک مرکزی در این رابطه موثر است، چراکه جمع کردن نقدینگی از سطح جامعه، در کاهش نرخ ارز تاثیر می‌گذارد اما اکنون بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های اقتصادی، کاهش جزیی قیمت دلار را رقم نزده بلکه پای گشایش‌های ارزی در میان است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ابزار امیداوری کرد؛ با اعمال مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز و رونق تجارت خارجی کشور، روز به روز شاهد گشایش ارزی در کشور باشیم و دلار به نرخ‌های قابل قبول‌تر بازگردد و اثرات آن بر روی اقتصاد کشور مشاهده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =