بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: بازارهای صادراتی محصولات فولادی ایران متنوع هستند اما عمده‌ترین مقاصد صادراتی فولاد ایران طی سنوات گذشته اروپا، آفریقا، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه بوده‌اند که اخیرا آغاز روند بازسازی عراق و سوریه می‌تواند کمی جایگاه بازارهای صادراتی ایران را متفاوت کند و این دو کشور جنگ‌زده در حال حاضر نیاز به بازسازی دارند بازارهای بسیار خوبی برای تولیدات فولادی ایران به شمار می‌روند.

دکتر بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: بطور کلی تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان در دو بخش عمده می‌تواند صنعت تولید فولاد کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد که یکی بخش تامین نیازهای تولیدو دیگری مربوط به بازارهای صادراتی محصولات کشورمان است.

سبحانی در ادامه افزود: در بخش تامین نیازها هنوز ایران نیازمند خرید یا تامین برخی اقلام مصرفی برای تولید محصولات فولادی است که یا اصولا سرمایه‌گذاری برای تولید آنها داخل مرزهای کشورمان منطقی نیست یا اینکه اصولا امکان تولید آنها هنوز مهیا نشده است، اما در بخش صادرات موضوع سیستم انتقال پول و حمل و نقل  است.

به گفته وی با درنظر گرفتن این دو نکته و فرایندی که برای تولید و صادرات محصولات فولادی در کشورمان وجود دارد قاطعانه می‌توان گفت که شاید فرآیند کمی کندتر از روال عادی شده باشد اما به هیچ عنوان قطع نخواهد شد که بخواهیم نگرانی عمده‌ای داشته باشیم، همچنان که قبل از برجام نیز فولادسازی‌های کشورمان مشغول انجام فعالیت‌های داخلی و صادراتی خود بودند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره میزان وابستگی صنعت فولاد ایران به خارج از مرزها به خبرنگار ما گفت: مقوله وابستگی ارزی صنعت فولاد و ذوب آهن در این جایگاه لازم است به صورت مجزا از یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد، به این دلیل که تکنولوژی ذوب آهن با سایر فولادسازی‌های کشور متفاوت است.

سبحانی تصریح کرد: سایر فولادسازهای کشور دارای کوره قوس الکتریکی هستند و واحدهای احیای مستقیم که به طور متوسط تقریبا به ازای هر تن فولاد 100 تا 120 دلار ارزبری دارند، به عبارتی در حدود 20 درصد ارزش کالا ارزبری خواهند داشت ولی در ذوب آهن از جهاتی وابستگی کمتر است و از جهاتی نیز وابستگی بیشتر است.

وی در ادامه تاکید کرد:  بنابراین میزان وابستگی تولیدکنندگان فولاد ارتباط مستقیم با خوراک همان واحد تولیدی دارد. به عنوان مثال منبع اصلی مورد نیاز ذوب آهن کک است و این محصول از ذغال‌سنگ به دست می‌آید. اگر ذغال‌سنگ مرغوب و کافی در داخل قابل تامین باشد ارزبری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن اشاره به کیفیت نا مناسب کک ذغال تولیدی داخل کشورمان اظهار کرد: برای تولید 400 کیلو کک 550 تا 600 کیلو ذغال نیاز است اما متاسفانه در حال حاضر ذغال‌سنگ‌های تولید داخل کیفیت و کمیت مطلوب را ندارند و برای استفاده از آن می‌بایست حدود 20 درصد ذغال‌سنگ وارداتی نیز با آن ترکیب شود، بنابراین اگر وابستگی این بخش نیز کاهش یابد رقم قابل توجهی از ارزبری ذوب آهن نیز کاسته می‌شود.

سبحانی درباره میزان تولید و وابستگی محصولات فولادی کشورمان به خارج از مرزها نیز به ایراسین گفت: با درنظر گرفتن اینکه تولیدات مهم این بخش میلگرد و تیرآهن است در بخش محصولات فولادی وابستگی خارجی نداریم و کل نیاز کشور توسط کارخانه‌های داخلی تامین می‌شود. به عنوان مثال ذوب آهن بزرگترین و تنها تولیدکننده تیرآهن خصوصا در سایزهای سنگین و میلگرد تامین کننده اصلی نیازهای داخلی یعنی 20 درصد از کل نیاز داخلی است.

 وی تاکید کرد: بطور کلی اکنون 24 تا 25 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشورمان است که از این مقدار تنها 15 تا 16 میلیون تن داخل کشور مصرف می‌شود، بنابراین همواره رقمی معادل 8تا 10 میلیون تن مازاد تولید یا همان ظرفیت مازاد داریم که باید به بازارهای خارجی صادر شود، این درحالی است که کاهش تقاضای داخلی به دلیل رکود صنعت ساختمان باعث شده بعضا مازاد تولید بالاتری در صنعت تجربه شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است در این شرایط بهترین گزینه تسهیل صادرات برای جلوگیری از زیان ده شدن تولید کنندگان است، درحالی که برخی از سیاست‌های مقطعی مثل قیمت‌گذاری دستوری، دستورالعمل‌های ارزی یا حتی دستورالعمل‌های صادراتی این روند را مختل کرده است و گروهی متصور هستند تحریم‌ها عامل این موضوع شده است.

به گفته سبحانی بازارهای صادراتی محصولات فولادی ایران متنوع هستند اما عمده‌ترین مقاصد صادراتی فولاد ایران طی سنوات گذشته اروپا، آفریقا، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه بوده‌اند که اخیرا آغاز روند بازسازی عراق و سوریه می‌تواند کمی جایگاه بازارهای صادراتی ایران را متفاوت کند.

وی تاکید کرد: این دو کشور جنگ‌زده در حال حاضر نیاز به بازسازی دارند بازارهای بسیار خوبی برای تولیدات فولادی ایران به شمار می‌روند؛ بنابراین برای نیل به این منظور لازم است مکانیزم‌های صادرات، نقل و انتقال کالا و مبادلات مالی تسهیل شودکه با توجه به روابط سیاسی و دیپلماتیک بسیار مناسبی که با آنها داریم انتظاری دور از دسترس نیست فقط مسئولان باید در این زمینه بخش خصوصی را یاری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =