غریب‌پور

رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه بیست و دومین سمپوزیوم فولاد گفت: ضمن تشکر از مجلس برای اعتماد به وزیر و برنامه های توسعه ای وی، در راستای سیاست‌های وزارت صمت، قیمت فولاد را مدیریت می کنیم. به این شکل که قیمت فولاد را برای ذینفعان اقتصادی می کنیم و به زودی قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد. در واقع اعتقاد ما به دخالت در بازار نیست بلکه مدیریت بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در ادامه افزود: ما در کنار مردم هستیم تا شرایط بازار فولاد شامل شمش و ورق برای مردم متعادل شود. همچنین در این زمینه نیز شاهدیم که فولاد و سنگ آهن در بازار سرمایه، با تشکیل صندوق های بازار گردان لیدر بازارگردانی شده‌اند تا بازار متعادل شود.

وی افزود: امسال به مرز ۳۲ میلیون تن تولید فولاد دست خواهیم یافت. همچنین تولید فولاد ایران در هشت ماه  سال ۲۰۲۰ با رشد بیشتر ۱۱ درصدی همراه شد در شرایطی که تولید فولاد در جهان نزولی بود.

 غریب پور از افتتاح ۲.۲ میلیارد دلار طرح در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار توسط ایمیدرو و شرکت های تابعه در معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری شده است. همچنین سال گذشته این حوزه با  صدور ۸ میلیارد دلار کالا در صدر تامین کنندگان ارز قرار  گرفت.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی برای توسعه زیربناها سرمایه گذاری ۵ میلیارد یورویی است در ادامه افزود: 14 مرز جاده و ۵ مرز دریایی داریم این ظرفیت کم نظیر است. اکنون با احتساب اسکله منطقه پارسیان و منطقه خلیج فارس، دو بندر تخصصی معدن و صنایع معدنی داریم.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: توسعه بخش ریل و جاده در سنگان با مشارکت کنسرسیوم بخش خصوصی انجام می شود.

وی ادامه داد: شرکت های معدن و صنایع معدنی در حال ارایه خدماتی در قالب مسئولیت اجتماعی هستند  وما نیز  به توسعه فولاد های کیفی و سبک و همچنین  کاهش انتشار کارهای گلخانه ای توجه داریم.

به گفته غریب پور، سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شد. از سوی دیگر تقاضای داخلی فولاد حدود ۱۵ میلیون تن است.

غریب پور افزود: اکنون سایر صنایع، بانک ها و ... نیز در حال تدارک برای بازارگردانی هستند و بازار بورس نیز  با حرکت شرکت های فولادی به سمت متعادل شدن پیش می رود.

به گفته وی، توسعه و سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی اکنون زاینده شده و تامین مالی را انجام می‌دهد.

وی افزود: طی بیست سال پیش ۳۵۰۰ گرید فولاد تولید شده که حاصل تحقیقات در دنیاست و 3.9 درصد از تولید ناخالص دنیا متعلق به فولاد است. همچنین اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فولاد در دنیا بیش از ۹۰ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: بخش پژوهش ایمیدرو، رشد ۵۰ درصدی داشته و این برنامه با رویکرد تقاضا محوری صورت می گیرد.در واقع پژوهش اکنون برای رفع مسأله انجام می شود.

به گفته غریب پور، خوشبختانه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای با بهره گیری از توانمندی دانشگاه ها درحال  برطرف کردن نیازهای معدن و صنایع معدنی است. همچنین برنامه ما این است در قالب سمینارها، استادان دانشگاه دستاوردهای خود را به نمایش و اشتراک بگذارند.

وی گفت: با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و بخش خصوصی شبیه ساز اپراتور هدایت دامپتراک به نمایش درآمد و هدف از ارایه این شبیه ساز به صفر رساندن حوادث رانندگی در معادن است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه رویکرد همکاری ایمیدرو با دانشگاه ها و انجمن های تخصصی، تقاضا محوری است در ادامه افزود: سال گذشته ۱۷۰ نیاز را شناسایی کردیم و در حال کار بر روی آن ها هستیم و نتایج این تحقیقات در حال نمایان شدن است. در فولاد نیز به دستاوردهای بزرگی دست یافته آیم که می تواند این صنعت را الگوی سایر صنایع کند.

وی ادامه داد: هیچ‌ نگرانی برای تامین سنگ آهن اهداف چشم انداز نداریم. همچنین هدف‌گذاری یک میلیون متر حفاری را پیش رو داریم. حفاری در عمق یکی از اهداف ما در این مسیر است.

به گفته وی، برخی ذخایر سنگ آهن فعلی اگرچه رو به تمام است اما معادن جدیدی نیز کشف شده است. برای مثال در پهنه جازموریان و بهرام گور ذخایر قابل توجهی کشف شده است. همچنین آنومالی در حوزه مس در سیستان و بلوچستان کشف شده که تقریبا به اندازه سرچشمه ذخیره دارد.

غریب پور افزود: کنسرسیوم بخش خصوصی پایا حدود ۶۰ هزار کیلومتر مربع محدوده اکتشافی در اختیار دارد. بنابراین باید شرکت های بزرگ، شرکت حفاری تاسیس کنند و در حوزه اکتشاف حضور فعال تری داشته باشند.

به گفته وی، امسال ۵۰۰ میلیون یورو هدف بومی سازی انجام شده است  و در صنعت فولادنیز 90درصد آب صنعت فولاد بازیافت می شود. چرا که ما باید هم رضایت مردم و هم توجه به محیط زیست را در فرایند توسعه مد نظر قرار دهیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ما آماده هر نوع همکاری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی هستیم تا توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را هدایت کنیم.

وی ادامه داد: ذخایر چادرملو در حال اتمام بود اما با فعالیت های اکتشافی که در دست اجراست به ذخایر قابل قبولی دست خواهیم یافت.

به گفته غریب پور، امسال تولید آهن اسفنجی به ۳۷ میلیون و تولید فولاد به مرز ،۳۲ میلیون تن می رسد.

وی با بیان اینکه به ازای هر شغل در صنایع بالادستی معدن تا ۱۴ شغل در دیگر صنایع ایجاد می شود در ادامه گفت: ارزش افزوده بخش معدن در صنایع دیگر تا ۴۰ برابر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =