ولدخانی

پروژه شبیه ساز رانندگی دامپتراک یکی از پروژه‌های موفقی است که چندی پیش با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و سازمان ایمیدرو از آن رونمایی شد و می‌توان گفت که حاصل ارتباط موثر دانشگاه و صنعت است.

امیر ولدخانی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو درخصوص پروژه شبیه ساز رانندگی دامپتراک برای ایراسین نوشته است:

پروژه شبیه ساز رانندگی دامپتراک هزینه ای بالغ بر حدود 1 میلیارد تومان انجام شده است که اگر این هزینه با شبیه ساز خارجی آن که حدود  250 هزار دلار است، مقایسه شود عدد بسیار کوچکی بدست می آید.

نکته جالبتر این است که با وجود اینکه هزینه کمتری برای ساخت این شبیه ساز صرف شده اما شبیه ساز خارجی مشخصات دامپتراک های ما را ندارد و به نوعی می توان گفت که ساخت و گزینه‌های بیشتری در استفاده از آن برای کاربر تعریف شده است.

در واقع بومی سازی تکنولوژی در بخش معدن نقش مهمی در کاهش هزینه های ارزی دارد و در کنار آن در شرایط سخت تحریمی وابستگی به واردات را کاهش می دهد.

اتاقک بکار رفته در این پروژه شبیه به اتاقک دامپتراک هایی است که امروز در سنگان از آنها استفاده می‌شود. همچنین نقشه های طراحی شده نقشه های ایرانی بوده که در عمر 15ساله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ثبت و گزارش شده است.

یکی از نکات مهمی که در خصوص ساخت شبیه ساز رانندگی دامپتراک وجود دارد این است که شاید اگر نمونه خارجی آن خریداری می‌شد و اقدامی در جهت بومی سازی آن صورت نمی‌گرفت، برای استفاده از آن در ایران با محدودیت‌هایی به دلیل عدم مشابهت با اتاقک دامپتراک‌های موجود در ایران برای بکارگیری آن مواجه میشد، از این رو ساخت این شبیه ساز با هزینه مناسب با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد.

در واقع همکاری میان سازمان‌های دولتی با دانشگاهها در عرصه معدنکاری که امروزه شاهد آن هستیم منجر به بهبود ارتباطات میان صنعت و دانشگاه می گردد و در نهایت نیاز صنایع را به فناوری ها و علوم روز تامین می‌کند. از سوی دیگر آموزش نیروی انسانی که در برنامه‌های سازمان ایمیدرو قرار گرفته است و استفاده از شبیه ساز رانندگی دامپتراک را نیز می توان جزو آموزش های نوین سازمان ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای در بخش معدن و صنایع معدنی دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =