طهمورث جوانبخت

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: تفاوت قیمت محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده است

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه ، طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اظهار کرد: این شرکت ۲۵ سال است که به بهرهبرداری رسیده و از 15 سال پیش محصولات خود را در بورس کالا عرضه میکند و به دست مصرفکنندۀ نهایی میرساند.

به گفتۀ وی، از ابتدای راهاندازی فولاد مبارکه کارشناسان این شرکت از کارخانههای تولیدی متقاضی خرید از فولاد مبارکه بازدید کردهاند و این بازدیدها بهصورت منظم و دورهای تکرار شده است. بر همین اساس ظرفیت کارشناسی برای هر مشتری تعیین شده است.

جوانبخت ادامه داد: بر اساس این بازدیدها، مصرف ظاهری فولاد کشور تقریبا ۱۶ میلیون تن و ظرفیت براساس پروانههای بهرهبرداری ۳۳ میلیون تن است. اما بر اساس بررسی کارشناسی فولاد مبارکه، ظرفیت واقعی واحدهای تولیدی حدود 13 میلیون تن است و بر این اساس، فولاد مبارکه حدود 60 درصد از نیاز این واحدها را تأمین کرده است.

وی در ادامۀ سخنان خود گفت: فولاد مبارکه بر اساس اطلاعات حاصل از بررسیهای کارشناسی خود در مسیر تأمین نیاز صنایع به پیش میرفت، اما از سال ۹۷ با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار و تمرکز بیش از اندازه بر کنترل قیمت (قیمتگذاری دستوری) و همچنین ابطال مکرر معاملات در بورس کالا، شاهد بروز التهاب بازار محصولات فولادی بودیم.

وی افزود: در نیمۀ دوم سال 98، مجددا تمرکز بر کنترل قیمت در محصولات فولادی افزایش یافت و علیرغم تجربۀ سال 97 در خصوص التهاب بازار، باز بر عرضۀ کامل در بورس کالا و کنترل قیمت اصرار ورزیده شد که در نهایت موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان محصولات فولادی گردید.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: اکنون میبینیم که تفاوت قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در مقایسه با بازار آزاد به بیش از 70 درصد رسیده است و علت اصلی این رویداد عدم مدیریت تقاضا در بازار محصولات فولادی است؛ بنابراین لازم است با مدیریت تقاضا از طریق ظرفیتهای کارشناسی فولاد مبارکه، بازار مدیریت شود و التهاب آن کاهش یابد.

به گفتۀ وی، یکی از راهکارهای مهم برای کنترل بازار، عرضۀ محصولات توسط همۀ تولیدکنندگان در بورس کالاست و لازم است سایر تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز همانند فولاد مبارکه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.

جوانبخت ادامه داد: پیشنهاد فولاد مبارکه برای کنترل بازار و کاستن از التهاب موجود، احیای عرضۀ مستقیم محصولات به مشتریان (مچینگ) با اعتبار اسنادی است که این مهم باید با عرضۀ بخشی از محصولات بهصورت مستقیم در تالار بورس و مابقی بر اساس قیمت کشفشده در بورس و در چارچوب مچینگ انجام گیرد.

وی در این جلسه در خصوص مشکل تولیدکنندگان لولههای قطور، یعنی عدم تأمین پایدار مواد اولیه، گفت: فولاد مبارکه میتواند مواد اولیۀ موردنیاز این شرکتها را بهصورت پایدار تأمین کند. استراتژی فولاد مبارکه همواره داشتن تعاملی سازنده با مشتریان خود در جهت تولید محصولات کیفی و ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر بوده است. بدون شک تولید محصولات کیفی و تأمین نیاز صنایع استراتژیک کشور جزو اهداف اصلی فولاد مبارکه است و همانگونه که اشاره شد، تحقق این اهداف تنها از طریق تعامل رودر رو   با مشتریان و امکان فروش کالا بهصورت مستقیم (مچینگ) فراهم میگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =