حبیبی

رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان با اشاره به آغاز دوران بازسازی در این کشور گفت: این دوره به معنی دریایی از پروژه‌ها و مناقصات است که شرکت‌های بومی به تنهایی نمی‌توانند به همه آنها پاسخ بدهند.

به گزارش ایراسین، حمیدالله حبیبی در ادامه افزود: این اتحادیه نزدیک به دو دهه است که فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرده و براساس سیاست‌های بازسازی کشور اکنون فعالیت دقیق‌تر و هدفمندتری را در این زمینه آغاز کرده که در این فعالیت‌ها شرکت‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به کمبود تقریبا 2 میلیون واحد مسکونی در افغانستان اظهار کرد: تامین این تعداد واحد مسکونی برای شرکت‌های فعلی افغانستان امکان‌پذیر نیست و بدون تردید باید از کمک‌های خارجی استفاده شود که این کمک‌ها از طراحی و نقشه‌برداری آغاز می‌شود و تا تکمیل و تجهیز ادامه دارد که در تمامی این موارد ایرانی‌ها بسیار پیشرفته هستند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز معتقد است که نمایشگاه اخیر ایران در شهر کابل سرآغاز بسیار مناسبی بود و در این نمایشگاه تقریبا 40 شرکت ایرانی مرتبط با نیاز ساخت و ساز در افغانستان حضور داشتند که در نشست‌های مستقیمی با فعالان عرصه ساخت و ساز افغانستان دیدار داشتند.

وی همچنین اظهار کرد: اصولا این دیدارها باعث انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی می‌شود که در اینده می‌تواند فرصتی مناسب برای طرفین شناخته شود به این دلیل که اکنون پروژه‌های بسیار زیادی در سراسر افغانستان آغاز شده و از آنجا که شرکت‌های بومی هنوز سابقه بالایی در این فعالیت‌ها ندارند قطعا نیاز دارند از کمک‌های خارجی استفاده کنند و بهترین گزینه آنها ایران است.

حبیبی در این زمینه اظهار داشت: آشنایی‌ شرکت‌ها باعث می‌شود تا طرف افغان برای شرکت در مناقصه دقیقا بداند باید از کدام شرکت ایرانی کمک بگیرد و براساس همان پروژه‌ها را قبول می‌کند، اما تا امروز چنین اطلاعاتی در اختیار نبوده و اصولا شرکت های افغان دقیق نمی‌دانستند که کدام شرکت ایرانی می‌تواند نیاز شرکت‌های افغان را تامین کند.

مصالح ساختمانی اصلی‌ترین نیاز است

وی درباره نیازهای بازار ساخت و ساز افغانستان گفت: همانطور که قبلا اشاره شد نیازها از طراحی تا اجرا کاملا مشخص است اما با توجه به فعالیت‌های اخیر بیشترین نیاز در بخش تامین مصالح ساختمانی است که باید برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم و از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم در این زمینه سرمایه‌گذاری تولید در افغانستان داشته باشند چون امتیازات ویژه‌ای دولت برای سرمایه‌گذاران تعیین کرده و از نظر مواد اولیه شرایط مناسبی وجود دارد.

به گفته این مقام صنفی فرصت سرمایه‌گذاری در بخش تامین مصالح ساختمانی با توجه به توسعه بازار حداقل 50 درصدی تا یک دهه آینده، سرمایه‌گذاران باید بدانند فرصت‌های بسیار بالایی وجود دارد که اکنون باید در آنها سرمایه‌گذاری صورت پذیرد چون متقاضی از کشور ترکیه، چین، قزاقستان، روسیه و البته برخی کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد.

رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان همچنین به تمایل مسئولان در همکاری با شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: اکنون شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاری زیادی از سراسر جهان برای فعالیت در افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند اما تشابه زبان و فرهنگ مشترک میان ایران و افغانستان امتیازی است که نمی‌توان آن را نادیده بگیریم چون کارها سریعتر پیش می‌رود تا استفاده از شرکت‌هایی که از نظر زبانی با هم اشتراکی نداریم.

حبیبی تصریح کرد: بیشتر پروژه‌های انبوه‌سازی و ساختمانی در کلانشهرهای افغانستان و بخصوص پایتخت تعریف شده چون روند مهاجرت افراد از روستاها به این شهرها طی سالیان اخیر زیاد شده به صورتی که اکنون کابل شهری که تنها برای یک میلیون نفر جمعیت امکانات دارد پذیرای نزدیک به 6 میلیون افغان شده است.

به گفته وی پروژه شهرک‌های اقماری که از سوی شهرداری کابل و هرات تعریف شده از سال 2015 میلادی بسیار جدی درحال پیگیری است و امسال برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جاری حداقل 20 درصد از آنها به نتیجه برسد و با استفاده از این پروژه‌ها مشکلات تامین مسکن اتباع کشور را کم کنیم.

رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان درباره ارتباط بیشتر با بازار ایران تاکید کرد: برای ارتباط هرچه بیشتر با شرکت‌های ایرانی تصمیم براین است که به زودی نمایشگاه و نشست‌های تخصصی فعالان ساختمان افغانستان با شرکت‌های مرتبط ایران برگزار شود تا در این نشست‌ها اطلاعات کارآمدتری از توانمندی‌ها و همکاری‌ها به دست آوریم و برای ادامه روند پروژه‌های افغانستان با استفاده از شرکت‌های بومی و شرکای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =