سیدزمان هاشمی

رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با اشاره به اهمیت آشنایی دو کشور به توانمندی‌های تجاری و تولیدی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی یکی راهکارهای مناسب و قابل اعتماد در توسعه روابط تجاری پایدار میان کشورهاست.

به گزارش ایراسین، سیدزمان هاشمی در ادامه افزود: افغانستان با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته اکنون درحال برنامه‌ریزی برای بازسازی بعد از نا آرامی‌های گذشته است که این خود به معنی میلیون‌ها فرصت تجاری و سرمایه‌گذاری در این کشور که از گذشته به دلایل مختلف برای صاحبان سرمایه جذاب نبوده است.

هاشمی تاکید کرد: با درنظر گرفتن روند گفت‌وگوهای صلح در افغانستان به زودی شاهد آغاز دوران بازسازی و توسعه کشور هستیم که در این برنامه بدون تردید جایگاه شرکت‌های بخش خصوصی ایران بسیار تعیین کننده است چون از گذشته‌های دور اعتماد به این شرکت‌ها شکل گرفته و البته فرهنگ و زبان مشترک نیز در کنار تخصص تولیدکنندگان ایرانی نقطه قوت فعالیت تجار و بازرگانان کشور همسایه غربی در افغانستان بوده است.

وی با اشاره به واردات نزدیک به 3 میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان تصریح کرد: بازار افغانستان مدت‌هاست در اختیار تولیدات با کیفیت ایران قرار گرفته چون مردم این کشور به تولیدات ایران اعتماد کامل دارند و به نوعی استفاده از کالاهای تولید کشور همسایه غربی به فرهنگ تبدیل شده است، اما در شرایط امروز انتظار داریم ایران هم برای کالاهای با کیفیت افغانستان فرصتی مهیا کند که بتوانند در بازار ایران شناخته شوند.

رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان همچنین تصریح کرد: اگرچه اخیرا حجم مبادلات کالا با ایران کاسته شده اما این اتفاق به دلیل کارشکنی دیگران و سایر مشکلات نیست بلکه خود تولیدکنندگان ایرانی احتمالا چنین تصمیم‌گرفته‌اند و در نهایت کمتر به بازار افغانستان توجه دارند درحالی که بازار بکر افغانستان کاملا برای پذیرایی از تولیدات ایران آماده است.

هاشمی با اشاره به محصولات صادراتی افغانستان مثل انواع محصولات کشاورزی، معدنی و سنگ‌های تزئینی اظهار کرد: اقلام صادراتی افغانستان اگرچه در ایران شناخته شده نیستند اما در بسیاری از کشورهای دهکده جهانی تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد که دسترسی تجار برای این بازارها از خاک ایران بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.

چابهار دهلیز دسترسی افغانستان به آبهای آزاد است

به گفته وی اگرچه بندر چابهار گزینه‌ای بسیار مناسب برای توسعه صادرات افغانستان است تا بتوانند از طریق ان به آبهای ازاد دسترسی داشته باشند اما هم اکنون به دلیل برخی موانع قانونی و البته مشکلات موجود این بندر برای تجار افغانستان اقتصادی نیست و بیشتر این افراد به سمت کراچی یا برخی از بنادر خشک ازبکستان مراجعه می‌کنند.

رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان معتقد است درصورتی که ایران موانع حضور افغانستان برای استفاده از خدمات این بندر را برطرف کند قطعا ارزش افزوده بالایی به دلیل ترانزیت کالا به دست می‌آورد و تجار افغانستان هم می‌توانند ساده‌تر و کم هزینه تر به بازارهای هدفشان دستیابند که این مهم نهایتا می‌تواند به موضوع سرمایه گذاری‌های مشترک نیز در خاک دو کشور منجر شود.

وی با  اشاره به سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت‌های افغانستانی در بندر جبلعلی در امارات متحده عربی گفت: در این بندر شرکت‌های بازرگانی بزرگ و قدرتمندی از افغانستان فعالیت می‌کنند که مایل هستند بخشی از سرمایه‌های خود را در بندر چابهار انجام دهند که بتوانند از این طریق زنجیره تامین کالای مورد نیازشان در بازارهای هدف را مدیریت کنند اما همانطور که قبلا اشاره شد هنوز مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم تا تسهیل تجارت داشته باشیم. به عنوان مثال اکنون کانتینرهایی که از افغانستان به عنوان ترانزیت به سمت بنادر جنوبی ایران حرکت می‌کنند در ایران بازرسی شده و بعضا مدارکی تقاضا می‌شود که اصلا در تجارت بین‌المللی برای کالای ترانزیت معمول نیست. این موضوع علاوه بر هزینه‌بر شدن و بعضا باعث فساد کالاها می‌شود.

هاشمی معتقد است بندرچابهار دهلیز ارتباط افغانستان با آبهای آزاد است بنابراین اگر مشکلات فعلی برطرف شود بدون تردید منافع اقتصادی قابل توجهی برای هر دو سوی معادله یعنی کشورهای افغانستان و ایران ایجاد می‌شود که برای دوطرف سازنده و مناسب خواهد بود.

رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان درپایان به موضوع همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: اگرچه این موضوع نه تنها تجارت ایران و افغانستان بلکه جهان را درگیر کرده اما خوشبختانه به دلیل ارتباطات گسترده اقتصادی میان دو کشور طی این ایام هرگز مرز میان دو کشور بسته نشد و تردد و مبادلات اقتصادی ادامه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =