شهردار کابل

شهردار کابل با اشاره به تجارب مشترک کلانشهرها در سراسر جهان بخصوص ایران و افغانستان به دلیل شباهت‌های جغرافیایی گفت: خوشبختانه فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشترک میان دو کشور در کنار شباهت‌های جغرافیایی امتیازی است که می‌تواند همکاری‌های گسترده‌ای را به ارمغان آورد.

به گزارش ایراسین،  محمد داوود سلطان‌زوی در ادامه افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در زمینه توسعه خدمات شهری و دستیابی به راهکارهای عملی به این نتیجه رسیدیم که اغلب کلانشهرهای ایران مثل تهران، اصفهان، مشهد و تبریز مشکلاتی را پشت سرگذاشته یا درگیر آن هستن دکه دقیقا ما در کابل، هرات، مزارشریف و سایر شهرهای بزرگ کشور تجربه می‌کنیم بنابراین بهترین گزینه برای ما که بر مشکلات غلبه کنیم همکاری با شهرداری‌های ایران و البته بخش خصوصی مرتبط است.

شهردار کابل ضمن اشاره به دستاوردهای مناسب شهرداری تهران و اصفهان اظهار کرد: شهرداری کابل برای رسیدن به نقطه ایده‌آل خدمات شهری برنامه‌ریزی‌های کلانی انجام داده و علاقمند است با ارتباط هرچه بیشتر با شرکت‌های تابعه شهرداری‌های اصفهان و تهران از خدمات آنها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند از این رو تمام امکانات و تسهیلات جهت حضور شرکت‌های بخش خصوصی ایران در این زمینه مهیا شده و از آنها استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نیازهای اولیه شهرداری کابل خدمات شهری از جمله انتقال آب، جمع آوری پسماند، جمع آوری فاضلاب، حمل و نقل عمومی است که خوشبختانه ایران در تمامی این موارد دستاوردهای بسیار مناسبی با بالاترین سطح استاندارد را دارد به عنوان مثال موضوع تفکیک زباله و بازیافت یکی از نکاتی است که ایران در منطقه بسیار موفق عمل کرده و اکنون کابل هم تصمیم گرفته مثل کشور همسایه خود عمل کند.

سلطان‌زوی معتقد است ارتباط هرچه بیشتر شهرداری‌های دو کشور همسایه و برادر می‌تواند دستاوردهای بسیار مهمی برای طرفین به ارمغان آورد و به همین منظور شهرداری کابل برای ارتباط بیشتر با شهرداری اصفهان در آینده نزدیک نمایشگاهی در این شهر برگزار خواهد کرد تا ارتباط بیشتری با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مورد نیاز داشته باشد.

شهردار کابل تاکید کرد: البته تنها برنامه‌ریزی برای همکاری‌های تجاری نشده و برنامه‌های هدفمندی هم برای ارتباط فرهنگی میان شهرداری‌ها تدوین شده به این دلیل که معتقدیم فرهنگ‌سازی زیربنا و پایه اصلی توسعه خدمات شهری است و در این زمینه کلانشهرهای افغانستان نیاز بالایی دارد که قطعا از طریق ایران به خوبی پاسخ داده می‌شود چون زبان و فرهنگ مشترک داریم.

به گفته وی در عصرحاضر خدمات و فناوری‌های نوین در مدیریت شهری یکی از نیازهای اصلی است و اطلاعات نشان دهنده توانمندی‌های ایران در این زمینه است و قصد داریم از تمامی شرکت‌های مرتبط استفاده بهینه در توسعه خدمات هوشمند در مدیریت شهر کابل داشته باشیم. به عنوان مثال مدیریت حمل و نقل عمومی، مدیریت چراغ‌های راهنمایی، مدیریت خدمات اداری شهرداری و مواردی از این دست که می‌تواند کیفیت خدمات را درکنار کاهش هزینه‌ها به ارمغان آورد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت نوسازی بافت فرسوده در کلانشهرها اظهار کرد: کابل برای جمعیتی 800 هزار نفری طراحی و ایجاد شده است اما اکنون به دلایل مختلف نزدیک به 6 میلیون افغانستانی در آن زندگی می‌کنند که همین موضوع یعنی گسترده نیاز خدمات شهری و البته نوسازی بافت فرسوده تاجایی که برآورد کرده‌ایم انبوه‌سازان ایرانی می‌توانند خیلی ساده حداقل برای یک دهه در این کشور فعالیت قابل توجهی داشته باشند و شهرداری کابل از این شرکت‌ها دعوت می‌کند تا به بازار مسکن پایتخت افغانستان و البته کلانشهرهای دیگر ورود کنند چون تقاضای خارجی بسیار بالاست اما همانطور که قبلا اشاره شد اولویت با شرکت‌های بخش خصوصی ایران است.

شهردار کابل درباره رقبای تجاری ایران در این بازار معتقد است، ترکیه، چین، هند، و برخی کشورهای اروپایی از اصلی‌ترین رقبای ایران در این بازار هستند اما به دلیل اعتماد مردم و حکومت افغانستان به شرکت‌های ایران و همچنین زبان و فرهنگ مشترک اولویت با شرکت‌های بخش خصوصی ایران است و معمولا برنده مناقصات ایرانی‌ها هستند.

سلطان زوی درباره ایجاد شرایط فعالیت شرکت‌های ایرانی تاکید کرد: تمامی امتیازها و تمامی امکانات برای حضور شرکت‌های ایرانی مهیا شده و در مناقصه‌ها با شرایط مساوی گزینه اول برای انتخاب پیمانکار شرکت‌های ایرانی هستند که سابقه فعالیت بسیار درخشانی در کشور افغانستان دارند و شاهد مثال آن هم شرکت‌های انتقال آب و انرژی است.

شهردار کابل در پایان تصریح کرد: امتیاز ویژه‌ای برای بخش خصوصی مدیریت خدمات شهری ایران برای حضور در بازار افغانستان تدارک دیده شده که قطعا می‌تواند فصل جدیدی از همکاری را ایجاد کند و لازم است شرکت‌های خصوصی ایران بدانند که فرصت کار در افغانستان بی‌نهایت زیاد است فقط کافی است به این بازار وارد شوند تا با چتر حمایتی دولت و شهرداری‌های افغانستان در این بازار فعالیت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =