توکل احمدیار

معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با اشاره به مشترکات دو کشور گفت: این اشتراک‌ها همگی فرصت‌هایی طلایی برای بازرگانی و تجارت میان دو کشور ایجاد می‌کنند که در نمایشگاه‌ها می‌توان از آنها استفاده بهینه کرد.

به گزارش ایراسین، محمد یونس مهمند در ادامه افزود: نمایشگاه نقطه وصل کننده بین تجار و بازرگانان‌های دو کشور است به این دلیل که توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود مشخص می‌شود و دو طرف می‌توانند براساس این اطلاعات برنامه‌ریزی کنند.

معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان درباره اهمیت ایران برای بازار افغانستان تصریح کرد: در مبادلات تجاری و اقتصادی بسیاری از اقلام که اکنون افغانستان از کشورهای اروپایی یا آسیایی وارد می‌کند بسیار گران تمام می‌شود درحالی که همین کالاها در ایران با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر تولید می‌شود.

به گفته وی اگرچه اکنون سهم بازار کالاهای ایرانی در افغانستان بالاست و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به 60 درصد از واردات افغانستان از ایران تامین می‌شود اما هنوز هم فرصت برای توسعه بازار ایران بسیار بالاست و تنها مشکل عدم شناخت دو طرف از پتانسیل‌های موجود است.

مهمند معتقد است، نشست‌های تخصصی در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل به نوعی این خلاء را پوشش داده و اجازه می‌دهد در زمینه موضوع برگزاری این نمایشگاه تجار و بازرگانان دو طرف با نیازها و خدمات ارایه شده بهتر آشنا شده و برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: ایران شرکت عمده افغانستان در مسایل تجاری است ولی مسئولان افغانستان علاقمند هستند تراز تجاری میان دو کشور منطقی‌تر از حال حاضر باشد به این دلیل که در شرایط فعلی ایران نزدیک به سه میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد درحالی که تنها سالانه حداکثر 16 میلیون دلار کالا از افغانستان وارد می‌کند.

معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تصریح کرد: در طول جلسات اداری و حکومتی که با مسئولان ایران داشتیم بارها اعلام کردیم با توجه به اینکه بازار افغانستان در اختیار ایران قرار دارد تجار و بازرگانان افغان هم نیازمند توجه به توانمندی‌های آنها بوند و تعرفه‌های ترجیحی می‌تواند بهترین راهکار تراز این تجارت میان دو کشور باشد.

به گفته مهمند تعرفه‌های فعلی میان هندوستان و افغانستان بسیار با صرفه‌تر از تعرفه‌های موجود میان ایران و افغانستان برای تجار افغان است و به همین دلیل هم اکنون استفاده از بندر چابهار صرفه اقتصادی برای تجار افغان ندارد درحالی که پتانسیل‌ها و امتیازات بسیار بالای این بندر می‌تواند تجارت خارجی افغانستان را متحول کند.

وی درباره فرصت‌های صادراتی افغانستان به ایران نیز گفت: سنگ‌های تزئینی، معادن و البته بخش کشاورزی افغانستان کالاهایی را می‌تواند به ایران صادر کند اما همانطور که قبلا اشاره شد هنوز بازار ایران برای تجار افغانستان قابل دسترس نیست.

معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در پایان با اشاره به این نکته که دو کشور برای دستیابی به بازارهای بین المللی به یکدیگر نیاز دارند تاکید کرد: ایران در شرایطی که شامل تحریم‌های یکجانبه آمریکا شده از خاک افغانستان می‌تواند استفاده بهینه داشته باشد و کالاهایش را به آسیای مرکزی و شرق آسیا صادر کند و تجار افغانستان هم می‌توانند از ایران برای رسیدن به آبهای آزاد استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =