علاءالدینی

توسعه زیرساخت‌های صنعت آب و برق در افغانستان یکی از نیازهای اصلی است که اتفاقا شرکت‌های ایرانی در این زمینه فعالیت‌های قابل توجه و مناسبی در این بازار نوظهور داشته‌اند به صورتی که برخی شرکت‌های دولتی و غیردولتی ایران هم اکنون به عنوان مجری و پیمانکار این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند.

به‌گزارش ایراسین، محمد ولی علاءالدینی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب در این زمینه گفت: فرصت‌های قابل توجه در کنار توانمندی‌های ایران در این زمینه باعث شده تا برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای حضور ایران در بازار افغانستان داشته باشیم که اتفاقا وزیر محترم نیرو نیز همواره این روند را رصد کرده و برنامه‌ها را کنترل می‌کنند.

علاءالدینی در ادامه افزود: آمارهای منتشر شده از میزان تجارت خارجی افغانستان نشان می‌دهد که نزدیک به 60 درصد از واردات این کشور از طریق ایران تامین می‌شود که همین آمار بیانگر شرایط و فرصت‌های تجاری قابل توجه در این کشور همسایه ایران است.

به گفته وی، اصلی‌ترین حوزه‌هایی که ایران می‌تواند به خوبی در بازار افغانستان در اختیار داشته باشید، اصولا حوزه برق و انرژی، حوزه آب، کالاهای اساسی و بخش کشاورزی است، هرچند موضوع صنایع نیز امتیازاتی برای کشورمان ایجاد کرده که می‌توانیم با برنامه‌ریزی سهم بالایی از بازار را در اختیار بگیریم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب همچنین تصریح کرد: اکنون اگر فهرست شرکت‌های فعال در بخش برق و انرژی ایرانی که در بازار افغانستان فعال هستند را ملاحظه کنید می بینید که بزرگترین، معتبر ترین و توانمندترین شرکت‌های مشاوره‌، پیمانکار و مجری ایرانی در خاک افغانستان هم اکنون مشغول فعالیت هستند که نشانه‌ای از بازاری بکر و قابل توجه است.

علاء الدینی با اشاره به خودکفایی ایران در بخش‌های عمده از موضوع آب و برق تاکید کرد: این فرصت می‌تواند امکان بهتری برای شرکت‌های ایرانی در بازار افغانستان ایجاد کند به این دلیل که اکنون شرکت‌های ایرانی از طراحی تا ساخت نیروگاهی خودکفایی کامل دارند درکنار اینکه زبان مشترک با خریداران سرعت عمل بهتری به شرکت‌ها برای درک بهتر نیازبازار هدف را داده است.

وی معتقد است توانمندی‌های ایران در بخش نیروگاهی، خطوط انتقال و تولید برق می‌تواند نه تنها از لحاظ اقتصادی در شرایط تحریم های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان امتیاز مناسبی است بلکه می‌تواند از نظر امنیتی و پدافند غیرعامل نیز کارکردهای مناسبی برای ایران ایجاد کند، به این دلیل که با توسعه تولید برق در افغانستان رشد و توسعه کل کشور ایجاد می‌شود و نا امنی‌ها در نقاط مرزی کاهش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب درباره بازار انرژی در افغانستان نیز گفت: براساس گزارش وزیر تجارت افغانستان مبادلات ایران و این کشور تقریبا 6 میلیارد دلار است و همانطور که قبلا اشاره کردیم نزدیک به 60 درصد از این مبادلات هم با ایران انجام می‌شود. این درحالی است که اصلی‌ترین نیاز افغانستان در بخش انرژی است و می‌توانیم برهمین اساس محاسبه کنیم بازار افغانستان برای شرکت‌های مرتبط با بحث انرژی چقدر گسترده است.

علاء الدینی همچنین تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم از بعد دیگری به بازار انرژی برق افغانستان توجه کنیم می‌بینیم آمارها نشان می‌دهند این کشور حداکثر 500 مگاوات برق تولید داخلی دارد و نیاز فعلی خود را تمام از طریق واردات تامین می‌کند و نکته اینجاست که براساس برنامه‌های توسعه‌ای افغانستان در آینده نزدیک این کشور به 11 هزار مگاوات برق نیاز دارد و این رقم یعنی بی‌نهایت فرصت سرمایه‌گذاری.

وی درباره ارتباط حجم سرمایه‌گذاری با تولید مورد نظر نیز گفت: آمارهایی که در اختیار داریم هر 1000 مگاوات تولید برق حجم بسیار بالایی از توان تولید سیم و کابل، تابلو برق، کلیدها، انتقال آب و سازه‌های مختلف را نیاز دارد. بنابراین با درنظر گرفتن حجم انرژی برق مورد نیاز افغانستان می‌بینیم چه حجم از زیرشاخه‌های مرتبط نیز در بازار افغانستان فرصت‌های مناسب تجاری خواهند داشت.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب تصریح کرد: یک نکته اساسی در این بازار وجود دارد که سهم بخش خصوصی در بازار افغانستان بسیار بیشتر از دولت است بنابراین هرچه فرصت تجاری در این کشور وجود داشته باشد قاعدتا در باید از این بخش تامین شود و این شرایط به نفع بخش خصوصی ایران با توانمندی‌های موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =