مهندس کی پور

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران و نایب رییس هیات مدیره انجمن کارفرمایان فروآلیاژ ایران درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار تاثیرات قابل توجهی بر بخش تولید می‌گذارد. زیرا تمام مواد اولیه ای که از بازار داخلی و خارجی برای تولید تهیه و استفاده می‌شود همگی افزایش قیمت خواهند داشت و در نهایت بر قیمت تمام شده اثر گذار خواهد بود.

محمدعلی کی‌پور در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز به ویژه مواد اولیه وارداتی برای تولید فروسیلیس را سال گذشته تهیه کردیم، شاید تاثیر محسوسی بر روی قیمتها در نیمه نخست سال 99 نداشته باشد، اما هم اکنون که برنامه ریزی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز برای شش ماهه دوم سال در دستور کار قرار گرفته، قطعا هزینه بیشتری برای خرید باید صرف شود. برای مثال کک متالورژی با مصرف عمده، اکنون قیمت جهانی آن 200دلار است، با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ دلار، در شرایط فعلی باید با قیمتی بالاتر خریداری شود و همه تاثیر خود را در شش ماهه دوم خواهد گذاشت، بنابراین چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود در نیمه دوم سال نخواهیم داشت.

وی همچنین درخصوص مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های فولادی و مصرف کننده فروسیلیس برای رسیدن به توافق قیمتی این محصول نیز گفت: قیمت تعیین شده طی جلسه آخری که با فولادسازان داشتیم روی 17 هزار تومان توافق حاصل شد که اکنون با همین قیمت فروخته می‌شود؛ همچنین تامین نیاز فولادسازان نیز هم اکنون توسط تولیدکنندگان فروسیلیس در حال انجام و برنامه ریزی است.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایط پیش آمده و افزایش نرخ ارز به ناچار باید قیمت جدیدی را به فولادسازان اعلام کنیم. البته قبل از اعلام قیمت نهایی مجددا نیاز است تا با فولادسازان به گفت‌وگو نشسته و به یک قیمت معقول برای فروسیلیس برسیم. در این زمینه پیشنهاداتی مبنی بر انتخاب یک فرمول مشخص برای تعیین قیمت فروسیلیس مطرح شده بود که یا ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان باشد یا تابع قیمت جهانی، در این زمینه نیز انجمن کارفرمایان فروآلیاژ ایران بررسی های خود را آغاز کرده و سعی بر این است که به فرمول مشخصی دست پیدا کنیم.

وی درباره روند صادراتی محصولات نیز گفت: در حال حاضر شرایط صادراتی محصولات کمی بهبود یافته اما از آنجایی که اولویت با تامین نیاز داخلی است بخش اندکی از تولید صادر می شود. از سوی دیگر بخشنامه بانک مرکزی در خصوص اینکه تنها 30درصد از ارز حاصل از صادرات می‌تواند صرف خرید و وارادات مواد اولیه مورد نیاز شود یکی از مشکلات اساسی و دست‌وپاگیر برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران، اگر این نسبت 70 به 30درصد رعایت شود، باید حداقل 50درصد از تولید صادرگردد که در این صورت فولادسازان دچار مشکل خواهند شد؛ در مقابل اگر این حجم از صادرات انجام نشود تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه وارداتی خود دچار مشکل خواهند شد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =